Annonsørinnhold

NATURHAVN: I Gradina slapp vi ankeret på fire meter, tok ankerdram og så sola forsvinne under horisonten. Neste dag startet med en dukkert i 24 graders vann.

Imponert over Kroatia

Kroatia ønsker seilere velkommen med et mylder av øyer, trivelige landsbyer, velorganiserte havner, gode restauranter og spennende naturopplevelser.

Strålende! Jeg er imponert over Kroatia. Her er klart vann og vakker natur. Menneskene er vennlige, og maten er mye bedre enn jeg hadde trodd på forhånd, sier Cecilie Lindgren Grov. Småbarnsmoren fra Nesøya har vært med en vennefamilie på en ukes seiltur fra Kastela Marina ved Split i Kroatia.

– Den mest avslappende seilferien jeg har opplevd, istemmer venninnen Caroline de Vibe Nissen-Lie. – Deilig at det står folk på land og tar imot fortøyningene når man kommer til havn. Marinaene er strøkne med rene dusjer og toaletter. Mange steder er det lekeplasser, så det er barnevennlig her. Dessuten er folk veldig hyggelige og gjestfrie, og maten er fantastisk, sier hun.

Ønsker du å seile i Kroatia? Du kan leie båt hos Boatflex her.

Vi fikk bord fem meter fra hekken på båten i byen Milna på Brac. En flott avslutning på turen.

Den unge mannen som gikk igjennom båten med oss, anbefalte oss å besøke de små øyene ved Hvar som heter Sveti Klement. Han ga oss også en pilotbok med nyttig informasjon om farvannene vi skulle seile i. Avstanden til Sveti Klement er drøye 25 nautiske mil. I frisk bris og strålende sol slørte vi dit på 3 1/2 time. Vi la til i en liten bukt med krystallklart vann og lukten av furunål. Ved Marina Palmizana kunne vi plukke fortøyning på baugen og legge til med hekken til brygga, slik skikken er i Middelhavet.

Den første kvelden ble en fest på restaurant Totos ved strendene på sørsiden av øya. Innehaveren hadde fått tak i en 70 kilos tunfisk samme dag, og han disket opp med et tapasbord av carpaccio, ceviche, tartar og selvsagt grillet og stekt tunfisk.

Vi satt ute på en høyde over stranden og kunne skue ut over båtene som lå for anker i bukten, opplyst av måneskinn.

Neste dag ble det bading og snorkling på stranden, før vi bestilte taxibåt inn til kjente Hvar. Taxibåten viste seg å være en hurtiggående RIB, som hoppet og spratt på bølgene over fjorden, til høylytt begeistring fra ungene.

Hvar er tidligere blitt kåret til en av verdens vakreste øyer. På øya finner du olivenlunder, vinranker, palmer, enger med lavendel og rosmarin, små koselige landsbyer, vakre strender med pinjetrær og krystallklart vann. Hovedstaden bærer samme navn som øya, Hvar, og er en vakker, liten havneby med palmeallé langs kaia og en stor borg i høydedraget over byen. Rundt havnen er det en rekke restauranter og barer. Med sine middelalderske murhus med røde taksten minner Hvar mest om en Kardemomme by omgitt av grønne åser og blått hav.

Det er mulig å plukke fortøyning på baugen og legge seg til med hekken til kaia i byen Hvar, men det er ofte trangt om plassen og havnen er dessuten utsatt for svell. Vi synes kjentmannens tips om å ta taxibåt fra Marina Palmizana var en god løsning, selv om havneavgiften er på ca. 500 kroner døgnet.

Det finnes en rekke flotte naturhavner rundt Sveti Klement hvor man kan ligge på svai. Flere steder er det enkle restaurater

Her er 2400 seilbåter og yachter til leie ved Adriaterhavet

Her er 300 yachter og motorbåter til leie ved Adriaterhavet

For anker

I vindstille og stekende sol «motret» vi neste morgen til den lille øya Bisevo, der den blå grotten er et kjent trekkplaster for turister. Vi fant etter hvert en egnet ankringsplass, hoppet i jolla og tok oss med den inn i den mørke åpningen i berget. Der inne åpnet fjellet seg i en grotte som lå opplyst i en flott blåfarge av sollys som sivet inn gjennom en sprekk under vannet. Ungene fikk svømme rundt i den psykedeliske lagunen. Inn til landsbyen Komiza på Vis er det kun en times seilas. Vi badet underveis.

– Bedre blir det ikke, utbrøt Bastian på seks år. I Komiza gikk vi på markedet og kjøpte honning og lokale frukter og grønnsaker.

Etter flere netter i marinaer og landsbyer valgte vi denne kvelden uthavn på øya Korcula. Ved innseilingen til byen Vela Luka ligger en bukt som heter Gradina. Bukten har jevn dybde på mellom fire og seks meter og krystallklart vann over sand og steinbunn. Her ankret vi og badet i det klare vannet før vi samlet oss til et festmåltid under stjernene i cockpiten på 50-foteren.

Så var det på tide å vende kursen hjemover. Vi hadde en flott slør til byen Stari Grad på nordsiden av Hvar. Også dette er en middelalderlandsby der vi fant restaurantbord under et stort tre på et lite torg mellom rustikke bygninger. Via Milna hadde vi en flott lens tilbake til Kastela Marina. Skyene veltet nedover fjellene da vi lenset i syv-åtte knop for spridde seil mot havnen. Ikke lenge etter at vi lå trygt i havn, brøt uværet løs med lyn, torden og kulingbyger.

Da tok vi taxi inn til Split og inspiserte gamlebyen med restene av palasset til den romerske keiseren Diokletian.

Boatflex har 2700 båter til utleie ved Adriaterhavet. Finn en båt som passer for deg her på Boatflex.

Milna på Brac har en lang havn med mye bryggeplass. Her er det også muligheter for å fylle diesel. Foto: Axel Nissen-Lie