Søk i arkivet

Fra en stor genua til fokk

En internasjonal endring i seilkonfigurasjonen på nye og gamle båter.

FORSEIL: Bavaria 32 med storseil og
110% glider fokk. Spilen i akterliket gjør at seilet har et
positivt snitt fra topp til skjøthjørnet, i
motsetning til en genua som har en negativ bue.

FORSEIL: Bavaria 32 med storseil og 110% glider fokk. Spilen i akterliket gjør at seilet har et positivt snitt fra topp til skjøthjørnet, i motsetning til en genua som har en negativ bue.

Dagens seilbåter har gått igjennom en stor endring de senere årene. Med større fokus på komfort; som plass, ståhøyde og seilføring har båtprodusentene konstruert brede, dyptgående båter, med høy rigg og høy-smale seil. Genuaen som har vært en bransje standard for turbåter er nå byttet ut med en fokk, eller en selvslående fokk. Målet er en mer behagelig og kontrollerbar seilføring som skal håndteres av en til to personer.  

Mindre forseil

Båtkonstruktører og verft har styrt sine design til en ny og samlet standard. En formstabil fokk, med positivt akterlik og vertikale spiler som skaper en god spalte mellom forseil og storseil. Resultatet er at du kan seile høyere og faktisk fortere mot vinden. Båten krenger mindre og en tur-familie får en bedre seilopplevelse med større kryss-muligheter. Slør i sterke vindforhold blir også mer behagelig, og båten tåler større vindkast før seileren trenger å endre seilføring. Utfordringen med en fokk-storseil kombinasjon kommer under de lettere vindforholdene.

Genua, den tidligere «verft-standarden», er et seil med et stort areal som overlapper masten. Styrken til genuaen er at det er tenkt som et «all-around» seil som er skapt for gode sløreegenskaper. Mange turseilere har genua som sitt primærseil og seiler tidvis kun med genua og utelater storseilet. Utfordringen til genua er det store arealet, det er tungt å håndtere, har dårligere kryssegenskaper enn en fokk og passer ikke til dagens seilbåtkonstruksjon.

Med et mindre og optimalt forseil klarer båten å holde høyere kurs og ha en mer stabil båt i alt over 6-7 m/s som gir større seilglede med mindre tau å vinsje for hvert slag. Ulempen med det hele er mindre seilareal som kommer til kort i det lavere vindspekteret, og spesielt på slør. Båten kommer hverken fremover eller oppover mot vinden, som resulter at mange heller velger å kjøre motor. Selv om VMG (Velocity Made Good) ikke er et kjent begrep hos mange, er tanken bak begrepet er kjent. Tanken om den optimale kurs og fart mot mål, om det er bidevind, slør eller stikk i skjøtet.

Løsningen på utfordring er allerede populær i markedet, med flyvende forseil med et tilsvarende flat genua design i lette duker som er enkle å håndtere på avtagbare rullesystem.

Code-seilenes inntog

Code 1 og Code 0 er begreper ikke kjent for alle, men for de som har prøvd en av variantene er dette noe helt spesielt. Code er et begrep som har satt en standard på en spesiell type seil.

Code-0 er enkelt forklart en stor lett og flat genua som strekker seg fra baug eller baugspyd tilbake til cockpit. Et seil som skal kan krysses med i lette vinder og raskt oppnår full skroghastighet, spesielt på slør. 

Code-1, et liknende seil med nesten tilsvarende form, men med en annen duk. I stedet for en armert duk i aramid, bruker seilmakeren en egen spesialtilpasset spinnakerduk i nylon. Code-1 er hos Gran Seil et en hybrid av Code-0 og Gennaker, spesialtilpasset turseilere. En rimeligere variant av både Gennaker og Code-0 med en form som skaper de samme gode opplevelsene, men med litt mer handlingsrom.

Seilene kommer på et avtagbart rullesystem satt sammen med en torsjonstiv line (AT-Kabel). Det er valget av AT-Kabel som har gjort at disse systemene er rene «plug-and-play». Gran Seil leverer kun AT-Kabler fra Hampigjan som har en torsjonstivhet vi aldri har sett tidligere. Rullesystemene er enkle å ta av og på og seilet rulles elegant inn og ut. Ser vi hvor utviklingen går, er fokk og storseil i kombinasjon av flyvende forseil på rull den nye seilkonfigurasjonen. 

Fordelen av Code seil er mange, og til tider morsom å beskrive. Følelsen av å gjøre 7 knop båtfart i kun 4 m/s er ren eufori. Tilbakemeldingen vi får fra seilere er at motoren blir mindre og mindre brukt. Code seilet er primærseilet på flotte sommerdager i lettere vindstyrker med full skroghastighet. Maksimal seilglede. Seilet pakkes lett ned i en spesialtilpasset rekkebag som du henger på rekkewaieren. 

Du må snakke med din seilmaker

At dine interesser blir ivaretatt er en av hovedgrunnene til at du skal snakke med seilmaker før du går til innkjøp av et seil. Du skal føle at seilmakeren setter seg godt inn i din situasjon, ditt bruk og ditt budsjett. Ditt behov er unikt, og valgene er mange. Med et stort utvalg av seil, konfigurasjoner og duker, har en for eksempel seilfamilie et annet behov og kanskje budsjett enn den ivrige regattaseileren.

Vil du vite mer om mulighetene til din båt? 

Ta kontakt med Henning på Gran Seil for en hyggelig seilsamtale.

Epost: henning@granseil.no
Telefon: 67 58 61 50
Åpningstider: Man–fre 08:00–16:30

 

Gå til toppen