ANNONSØRINNHOLD FRA TRYGGOMBORD

KLASSEROM: God stemning blant kursdeltakerne i seilbåten under kurset.

Ta fritidsskipperkurs på sjøen

Med en flott båt som klasserom kan du nå ta fritidsskipperkurs (D5L-kurset) på seks dager. Du får opplæring fra profesjonelle sjøfolk i riktige omgivelser, og vil føle trygghet og glede på sjøen etter kurset.

Publisert Sist oppdatert
KURSLEDER: Jesper Dønnestad, populær hovedinstruktør for hele D5L kurset. Erfaren navigatør og tidligere offiser i sjøforsvaret.

Tryggombord holder kurs i en splitter ny 55-foter med hjemmehavn på Aker Brygge midt i Oslo Sentrum. Vi var med ut med ivrige kursdeltakere, som hadde satt av dagen til praktiske øvelser i Indre Oslofjord. Hovedinstruktør Jesper Dønnestad er tidligere navigasjons- og operasjonsoffiser fra fregatt i Sjøforsvaret, og lærte oss navigasjon på en pedagogisk måte.

Selv for oss som har vært mye i båt, var kurset både nyttig og inspirerende. Båtlivet dreier seg jo om både trygghet og mestringsglede, enten vi har stor eller liten båt, seiler eller kjører for motor.

Meld deg på D5L-kurs hos Tryggombord her.

Praktisk og teoretisk opplæring

Den nye betegnelsen for «Kystskipperen» er fritidsskippersertifikat (D5L). Pensum går går dypere enn Båtførerprøven. Etter kurset vil du oppleve at du får større trygghet og glede på sjøen i din egen båt, uansett hvor stor den måtte være.

– I vår opplæring inngår to dager på sjøen der vi også går gjennom båtbruk og manøvrering. Vi seiler når været tillater det, og deltagerne lærer å håndtere en stor båt på en trygg måte, sier Dønnestad.

Med D5L har du lov til å føre båter opp til 24 meter. D5L er et nasjonalt bevis som gjelder i såkalt stor kystfart, det vi si inntil 40 nautiske mil fra kysten, med noe utvidelse i Skagerrak. For langturseiling kan du bygge på D5L til D5LA, som omfatter astronomisk navigering og overseiling. Da gjelder sertifikatet for hele verden og kryssing av store hav, såkalt «world wide». 

Ekspresskurs

Tryggombord tilbyr D5L som ekspresskurs, gjennomført på seks intensive kursdager.

– Vi har delt det opp i tre helger. Den første helgen har vi tre fag. I fartøyslære går vi gjennom båtens konstruksjon og stabilitet, forklarer den tidligere marineoffiseren. 

– På brovakt læres det sjøveisregler, lanterneføring, lyd- og lyssignaler. Her gjennomgår vi også hvordan man skal forholde seg til det å ha vakt om bord, og hvordan navigasjonsgangen bør være med i arbeidsfordelingen slik at man kan føre fartøyet sikkert. Den tredje bolken er teknologi og motorlære, foruten meteorologi.

Andre helg er det navigasjon og navigasjonsinstrumenter som står på timeplanen. Vi fokuserer på tradisjonelle prinsipper med papirkart, som vi setter opp mot elektroniske kart, bruken av radar, AIS, VHF og alt det vi har av elektronikk i vanlige fritidsbåter, forteller Dønnestad.

Tryggombord bruker fremdeles kart, passer og linjal.

– Vi underviser på en slik måte at det er relevant også i dag da de fleste har kartplottere og elektroniske hjelpemidler. Vi lærer papirkart slik at man naturlig kan bruke kunnskapene i elektronisk navigasjon og turplanlegging. Ruteplanlegging vektlegges, og hvordan man kan bruke sjømerker og omgivelsene i skjærgården til å planlegge sikre turer både dag og natt, forklarer instruktøren.

Den tredje helgen er det praktisk opplæring på sjøen samt eksamener. Det er seks enkelteksamener, én i hvert fag, sier han.

Båtinteresse

– Kursdeltagernes bakgrunn er veldig varierende, men alle er svært båtinteresserte. Da jeg startet trodde jeg at de fleste deltakerne ville ta eksamen og ha sertifikatet, men først og fremst ønsker de å lære mer om båtene sine, erfarer Dønnestad. De har det hyggelig sammen og blir en sammensveiset gjeng. Noen har også seilt på turer sammen i etterkant av kursene.

– Enkelte tema, som navigasjon, kan være vanskelig å forstå når de blir presentert teoretisk. Tryggombord kombinerer teorien med praktiske øvelser. Det blir enklere å fatte helheten når man ser den teoretiske kunnskapen anvendt i praksis, mener kurslederen.

Tryggombord holder kurs året rundt, slik at man kan fullføre komplette kurs også om vinteren.

– Det har hendt at is har hindret oss, men vi ser verdien i å holde praktiske kurs også på vinterstid. Gjennomsnittlig antall på hvert D5L-kurs er 10–12 personer, og vi holder 7–8 kurs per år. Til neste år planlegger vi også å kjøre flere kurs utenfor Oslofjorden.

Godt kurs for alle

– Det er en vanlig oppfatning at dette kurset ikke er noe du trenger med mindre du har en stor båt. Vi ser annerledes på det, og mener dette er et viktig kurs for alle som er mye i båt. Båtstørrelse er egentlig mindre viktig. Vi anbefaler kursene for alle som vil lære mer og bli tryggere på sjøen, ikke nødvendigvis kun for å få sertifikatene, sier Dønnestad.

Tryggombord skal ha stand på Båter i sjøen 5.–8. september. Da er de på plass med båten og svarer på spørsmål om båtførerprøven, D5L- og ROC-kurs. Det siste, Restricted Operating Certificate, er sambandskurset etter VHF. Dette er et nytt ukeskurs i radio/VHF for dem som skal drive næring.

Prisen for D5L-kurset er 14 900 kroner, men totalt er prisen 17 300 kroner med eksamensavgiftene for seks eksamener. Dertil kommer en liten avgift for å løse sertifikatet hos Sjøfartsdirektoratet.

Hvis du tar D5L i kombinasjon med sikkerhetskurs og noen få andre ting, kan du drive kommersielt med inntil 12 passasjerer på fartøy under 15 meter. Derfor har Tryggombordog kurs for folk som ønsker å drive chartervirksomhet eller passasjertransport med båten sin, eller barnehageansatte som skal bruke båten til å frakte barn til sommerleir. For å seile på åpent hav kreves det D5LA, et tilleggskurs på 30–40 timer som inneholder astronavigasjon, oceanografi og verdensmeteorologi, samt publikasjoner og regelverk.

På vår lille tur om bord var kursdeltakerne imponert over instruktørenes gode kompetanse, og ikke minst sikkerheten om bord. Her er det teknisk gode seilklær for alle. I tillegg blir alle utstyrt med Secumar redningsvester med Easy One AIS-sender. Dette er redningsvester som brukes både privat og profesjonelt, så her blir alle godt ivaretatt.

Meld deg på D5L-kurs hos Tryggombord her.

  

 

 

PRAKTISK: Tryggombord legger opp undervisningen av 5DL med praktiske øvelser.
TILLEGGING: Alle ble drillet til å legge Hanse 548 trygt til kai.
YACHT: Tryggombord benytter en Hanse 548 med det meste av moderne hjelpemidler.