jan Petter Lunde mener at Bavaria har truffet spikeren med 42 Vision og 33 Cruiser.
Peter Keerberg håper på minst fem Life 7.5 i Oslofjorden til sommeren. Nå ser han etter en person som kan hjelpe ham med salget i Norge.
Bjørn-Vidar Bårtvedt i FjordSailing Yachts
13.755 personer besøkte Båter i sjøen i September i strålene sol.

Båtsalget tar av

«Båter i Sjøen» har vist at vi ønsker å kjøpe ny båt igjen. Bransjen jubler.

Publisert Sist oppdatert

Bransjen er svært optimistiske etter Båter i Sjøen. Båtkjøperne er tilbake. Båtholdet har forandret seg, og det å eie en båt har blitt mer likt det å eie en bil. Mange ønsker selge båten når reklamasjonsfristen løper ut, og før uventete utgifter dukker opp, slik mange bileiere også gjør. Nå har båteierene tatt innover seg at det koster og eie båt, og at det blir verditap. Få tror bruktbåtprisene vil stige.

Dobler salget

Bjørn-Vidar Bårtvedt i FjordSailing Yachts melder om en dobling av salg av Hanse og Dehler under Båter i Sjøen i år i forhold til i fjor. Den nye storselgeren er Hanse 415 som også er nominert til Årets Båt i Europa. Gode messetilbud som utgjør en verdi på nesten 100 000 har vært effektivt, melder Bjørn-Vidar Bårtvedt.

– Vi ser en trend på at markedet har gått opp noen fot. Men fremdeles er etterspørselen størst mellom 37 og 45 fot. Det er Hanse 415, Dehler 41 og Moody 45 det er mest etterspørsel etter, forteller Bårtvedt.

Mye bedre enn i Sverige

Peter Keerberg har utviklet Life 7.5 som ble vist både på Orust og i Sandvika. Han melder om en uventet stor interesse fra det norske markedet.

– Det er mange ulike målgrupper som er interessert i Life 7.5, og det virker som publikum i Sandvika er langt mer åpne for nye ideer enn de på Orust, forteller Keerberg. Han er ganske sikke på at det blir fem slike båter i Oslofjorden nesten sommer, men håper på å selge ti båter til Norge.

Kundene som er interessert i den 25-fots lange båten er regattaseilere som ønsker en mindre båt, hytteeiere, eldre som ikke får med seg barn og kone, og shorthandseilere.

Truffet spikeren

– Det som også er artig å se er at de yngre kjøpere ser ut til å vende tilbake, forteller Meringdal, som har vært svært opptatt med å skrive nye kontrakter etter messen.

–Bavaria Vision 42 har truffet spikeren, og interessen var så stor at vi måtte sørge for puljevis visning av båten under messen, forteller Jan Petter Meringdal i Lude Båt. Vi har signert flere kontrakter på modellen, og enda flere vil det bli i tiden fremover. De opplever en generell økning i etterspørsel etter båter opp til 45 fot, men vi har også solgt mange Bavaria 33 Cruiser bare ut fra tegningene, forteller Meringdal i Lunde Båt.

Store og små

Peter Heitmann som selger Jeanneau er også rimelig fornøyd med messen, og interessen er størst rundt 40-fot. Sun Odyssey 409 og verdensnyheten Jeanneau Sun Odyssey 41DS er messens bestselgere. Tor Hove i FjordSail har opplevd svært stor oppmerksomhet rundt Seascape 27.

– Båten appellerer til folk som seiler mye, og som kan tenke seg en rendyrket seilbåt for unike opplevelser. Hove tror det er et marked for en slik båt for seilere som vil ha en båt som er lettere og billigere å håndtere.

SMÅTT: Interessen er også stor for mindre båter som Diva 24, Life 7.5 og Seascape 27 (på bildet)