I forpiggen er det også et sminkebord.
I forpiggen er det en liten vask som kan vippes ned.
Forpiggen er gedigen uten bad.
Bra med lys i akterlugaren.
Flott bad med mye lys og egen dusjavdeling.
I byssa er det en komfyr med tre brennere. Kjøleboksen er også større enn på Hanse 400.
Kartbordet kan senkes, slik at det blir en sjøkøye på babord benk.
Hanse 415 er full av små detaljer som denne lommer for en avis, eller Seilas.
Stilen under dekk er flott.
Selvsleånde fokk er standard, men det er mulig å seile med en 109 % fokk også. Lukene på dekk er flush.
koppholdere, serveringsbrett og oppbevaringsrom. Kanskje litt mye av det gode.
Det er bra med plass bak rattet. Man sitter fint å styrer med rattet mellom bena.
Puter i cockpiten, doble ratt og et stort bord gjør cockpiten komfortabel.
Båten har selvslående fokk. Fall og skjøter er ført bak til rormannen.
Hanse 415 har en kraftig bunnramme.
Båten i Dusselforf har en stor forpigg uten bad.
Hanse 415 ligner mye på Hanse 385 som vant Seilas' sammenligningstest i høst.

Hanse med enda flere ideer

Hanse 415 har premiere i Dusseldorf. Vi har vært om bord. Det er ingen tegn til ide-tørke hos det tyske verftet.

Publisert Sist oppdatert

Boot, Dusseldorf

På tegningene ser Hanse 415 svært lik ut som Hanse 385, men det er mer enn noen ekstra fot som skiller. Om bord fant vi mange smarte ideer.

Ikke 41 fot

Mens Hanse 385 faktisk har et litt kortere skrog enn Hanse 370, har Hanse 415 nøyaktig like langt skrog som Hanse 400, 11,99m. Men nyheten fremstår som større. Vannlinjen har økt med 60 cm, Bredden med 13 cm og vekten har økt med 500 kilo. 230 av disse kiloene ligger i kjølen. Både vann og dieseltanker har økt. Masten er blitt 8 cm høyere, mens seilarealet har krympet med 1,4 kvm. Den nye båten er også høyere i fribordet, og holder skrogets bredde nesten helt akter til hekken. Skroglinjene minner mye om Hanse 385.

Flere innredningsalternativer

Hanse 415 har samme planløsning som Hanse 400, men ved å vinkle skottene ved byssa og badet har man klart å utnytte volumet bedre. Skottet mellom forpigg og salong er blitt flyttet noen cm lengre frem. Det har de klart fordi den nye båten har mer volum i baugen. Også skottet foran akterlugaren har blitt flyttet ørlite garn akterover, noe som øker volumet i bysse, bad og salong.

Også Hanse 415 levers med flere innredningsalternativer. Båten kommer standard uten bad forut, men dette kan velges mot et pristillegg. Akter kan man velge mellom en eller to lugarer. En lugar er standard. Med denne løsningen blir også byssa større. Båten på utstillingen hadde tre lugarer.

Ny cockpit

Hanse 415 har ikke klassens største cockpit, men den har vokst i forhold til 400 i bredden. Skjøter og fall er ført bak til rormannen. Det har frigjort arealet under sprayhooden. Her har Hanse utnyttet plassen til to små luker for småting og koppholdere. Hanse har tydeligvis sett på bilindustrien.

Nedgangsluken er gjort lengre, slik som Beneteau har gjort med sine nye Oceanis-modeller. Mens Beneteau har flyttet skjøtepunktet akterover og opp på targabøylen, har Hanse flyttet skjøtepunktet enda lenger frem. Det vil gi enorme belastinger på bommen, og jeg tror nok at båteiere av Hanse 415 må ta jibben i mye vind svært forsiktig for å ikke bøye bommen.

Fin nedgang

Lang nedgangsluke er gode nyheter på Hanse. Leideren ned er 20 prosent mindre bratt, noe som gjør det enklere å gå opp og ned i mye sjø.

Hanse satser stort på å kunne skreddersy interiøret til kunden. Skulle jeg kjøpt Hanse, så ville jeg valgt båten slik den var utstilt i Dusseldorf. Treverket minner om mattlakkert teak, og putetrekket er grått med en grov struktur.

Hanse var tidlig ute med å fjerne kartbordet, men heller laget et bord mellom setene på babord side av salongen. På Hanse 415 kan du senke dette bordet og legge på en pute. Dermed kan babord benk brukes som en sjøkøye, eller for å få flere sitteplasser i salongen. I forhold til Hanse 385 er byssa og badet større. Det er også satt inn et ekstra skrogvind, noe som bringer mer naturlig lys inn på badet og i byssa. Det er bra med volum i akterlugarene. Også Hanse 415 har multimedia-skap og muligheter for å felle opp en rygg i køya akter. Det gjør akterlugaren super for barn som ønsker å spille, eller noen som vil trekke seg vekk for å se på TV.

I forpiggen har Hanse plassert en vask som kan vippes ned. Denne løsningen er på ekstrautstyrslisten.

Vil vokse

Hanse har en aggressiv strategi. Verftet ønsker å bli størst i verden, men første mål er å bli størst i Tyskland. Dette skal de klare ved å bli best på automatisert produksjon. De skal søke nye markeder, og de skal vokse i de markedene de er i.

Hanse 415 er litt dyrere enn Hanse 400. Prisen har økt fra 114.900 euro til 125.900 euro, men båten er fremdeles meget konkurransedyktig på markedet. Hanse 415 vil finne veien til Norge og planen er å stille den ut på Sjøen for alle.