Hel karbonfiber-ved

Fullstendig karbonfber til 597,- kroner kiloen.

Publisert Sist oppdatert

Boot, Dusseldorf

Farr 400 er et stykke imponerende seilverktøy. Hele båten er karbonfiber, karbonfiber og atter karbonfiber. Den er 11.80 meter lang og veier 3920 kilo, hvor 2180 av disse er plassert i kjølen – 2,9 meter lavere enn vannlinjen. Det gir en ballastprosent på hele 55,6 prosent.

– Skrog og dekk veier kun 1200 kilo og det hele er i vakuumstøpt karbonfiber, sier Markus Mehlen til Seilas. Mehlen er den byggetekniske sjefen for prosjektet, noe han også er for byggingen av Landmark 43.

Så langt er det bygd 11 båter, men Mehlen sier interessen for den nye entypeklassen er stor. I Key West Race Week 2012 besto klassen av fem deltagere.

Det er lett å sammenligne Farr 400 med GP42, men Mehlen mener det er to store forskjeller. Å trekke sammenligninger til Farr 40 ville han ikke…

– Farr 40 er en gammel båt. Selv om den fortsatt er konkurransedyktig, har det hendt mye siden den ble lansert. GP42 en mer inshore-orientert båt, men den største forskjellen er at Farr 400 er en entypeklasse, med en strikt regel å følge slik at alle båter er like, sier han.

Det er en entusiastisk mann som forteller om den nye entypeklassen og skal vi tro Mehlen er det en svært rask båt.

27 KNOP.

– Vi filmet den da den seilte under Golden Gate i San Franscisco. Mellom 25–27 knop hadde de på loggen, sier han ivrig.

Farr 400 er en ren racingbåt. Under dekk er det kun umalte sorte karbonflater, noe hvitt for lyset skyld og ellers det absolutte mest nødvendige – og flere fiffige detaljer. Blant annet sitter det en rulle i akterkant av forluka som spinnakeren skal rulle på når den trekkes ned luka – av en 3-1-utveksling som sitter fast i et padeye helt akter i båten. To mann på grinderen i cockpiten og spinnakeren er nede og under dekk på to båtlengder!

For å seile Farr 400 trenger du syv venner. Åtte er tallet som skal dele på cockpiten som er enorm.

Du kan få Farr 400 enten med rorkult eller med to ratt. Velger du rorkult sparer du 15 kilo i vekt sammenlignet med rattinstallasjonen.

Kjølen stikker 2,90 meter, men du har muligheten til å heise den opp med 85 centimeter om du vil helt innerst inne ved siden av baren på yachtklubben. Apropos kjølen: den er frest ut i en CFD-fres og skal være fullstendig 100 prosent symmetrisk.

Og prisen på det hele: 395 000 amerikanske dollar – uten moms, seil og elektronikk. Med dagens dollarkurs betyr det ca. 2 342 000 kroner, som igjen gir en kilopris på karbonfiber på 597,45.

DUBAI

Farr 400 bygges i Dubai av Premier Composite Technology, de samme som bygger Landmark 43. PCT er et selskap som lager mye annet en båt, blant annet lager de bygninger og messestands i kompositt og karbonfiber. De har for eksempel produsert mye som er tegnet av det norske arkitektkontoret Snøhetta.

Men det mest imponerende er Dokaae Tower som ligger i Mekka. Toppen av tårnet er det PCT som står for, det er bygd i karbonfiber og på toppen er det en halvmåne som inneholder en leilighet…

Farr 400:

Lengde: 11,80 m

Vannlinje: 11,11 m

Bredde: 3,42 m

Dypgående: 2,90 m

Deplasement: 3920 kg

Motor: 27 hk

Seilareal kryss: 102 m2

Seilareal lens: 235 m2

IRC: 1.250

Designer: Farr Yacht Design

FREST: Kjølen skal være 100 prosent symetrisk.
SPINNAKERRULLE: Rundt denne karbonrulla ruller spinnakeren fint ned luka.
ALT KARBON: Tilog med puspit ogpulpit er i karbonfiber.
ENKELT: Ikke mye under dekk.