Bred salong med mye lys.
Byssa er stor, og fungerer for matlaging under seil.
Opphøyet kartbord gir bra sikt fremover.
Akterlugaren
Stort og lyst bad.
Båten har en moderne cockpit med doble ratt. Løygangen er plassert på cpckpitdørke.
Båten har en 2 + 1 lugarløsning hvor man må gjennom badet for å nå ekstralugaren.
RM har en moderne rigg. Masten er plassert langt bak, noe som gir god plass til et kutterstag. En Code 0 på rull kan settet på baugsprydet.Masten står på dekk.
Første bilder av RM 1260

Første bilder av RM 1260

Det franske verftet har akkurat fått sjøsatt sin nyhet.

Publisert Sist oppdatert

RM 1260 er bygget av glassfiberarmert kryssfiner som alle andre båter fra samme verft. Konstruksjonsmetoden gir lav vekt og høy styrke sammenlignet med konvensjonell glassfiberstøp. Det 12 meter lange båten veier kun 7,8 tonn mot Bavaria 40 Cruiser veier 8,7 tonn og Hanse 415 veier 8,9 tonn.

Moderne stil

Alle RM-båtene er tegnet av Marc Lomard, en franskmann som kan ta æren for dagens mote med knekkspant. Han tegnet dette på Open 60-båter alt i 2004. RM har også alltid hatt knekkspant, men grunnen til det er byggeteknisk.

Båten har en høy hytte med store vinduer som på den nye modellen er trukket lengre frem enn tidligere. I front av hytta er det store vinduer som gir suverent utstyn.

Egen nisje

RM er et av få verft som har venteliste. De har funnet en egen nisje et sted mellom aluminiumsbåtene Ovni og en moderne regattabåt. RM har hentet mange løsninger fra de franske shorthandbåtene.

Båten kommer med to kjølalternativer. Standard er to korte kjøler og ett ror med en seilingsdybde på 1,95 meter. Alternativet er en T-kjøl på 2,25, og doble ror.

RM har også med den nye modellen vært villige til å høre på kunder. RM 1200 ble kun levert med rorkult, noe verftet mente var den beste løsningen, mens 99 prosent av seilbåter over 35 fot selges med ratt. RM 1260 har fått doble ratt. RM setter funksjon høyt. Første båt har karbonmast, noe som øker båtens stabilitet, og dermed også komfort om bord. Det er fornuftig å heller bruke penger på karbonmast enn på teakdekk.

Kommer til Norge

Hans Lange i Lange Maritim har overtatt agenturet for RM i Norge. Han er i disse dager i Frankrike for å bli med på ferdiggjøringen av første RM 1260 som kommer til Norge. Denne båten blir nok å se under Båter i Sjøen i Sandvika i september.

RM 1260 storesøster, og lillesøster ble testet i Seilas nummer 4. Du kan laset ned testen av RM 1350 her, og RM 1060 her.

RM har utviklet egen innredningstil som er lys og moderne. Nå har verftet også blitt flinke til å lage avrundete former.