Raskest over havet
Outremer 5X er en turkatamaran bygget for høy fart.
Outremer 5X er nesten 18 meter lang, eller 59 fot og er bygget på oppskriften gra Outremer 49, båten som ble kåret til Årets Båt i 2010. Første dagen båten var på vannet seilte den 16 knop i 10 knops vind.
Høy ekspertise bak båten
Flerskrogsekspertkontoret VPLP star bak båtens konstruksjon. VPLP har tegnet monstertrimaranen «Banque Populaire 3» som satte ny verdensrekord rundt jorda i vinter, men VPLP utvikler også Lagoon-katamaranene. Marc Van Peteghem i VPLP forteller at det var en spennende utfordring å utvikle Outremer 5X. Designbriefen var å lage en ultrarask turkatamaran, og designeren mener at de har lykes med å bygge en båt som balanserer mellom fart, trygghet og holdbarhet. Båten er svært lett i forhold til lengden. Bjelken mellom skrogene og masten er trukket akterover. Et langt og lett forskip skal gi båten unike egenskaper i stor sjø.
Enda bedre enn Outremer 49
Outremer 49 imponerte Årets Båt juryen i Barcelona i 2009. Båten gikk svæt raskt, selv i lett vind. Selve seilopplevelsen var unik. Akselerasjonen i båten var unik. Båten hadde et sete på hver side av sideskroget hvor man kan sitte å styre med rorkult. Denne løsningen har også den nye båten, men styreopplevelsen skal være enda bedre, som å styre en Tornado.
Elegant
Bedre seilegenskaper går på bekostning av innredningen. Forskipene er tomme, og selve overbygget er kortere enn på andre katamaraner i samme størrelse. Det gir mindre plass under dekk, men med en bredde på over 8 meter, så blir det mye boltreplass om bord. Stilen er også moderne og elegant. Mye mer luksuriøs og eksklusive enn hva Outremer er kjent for. Båten er bygget for langtur, og det for de rastløse som vil komme frem på kortest mulig tid.
Noen data
Length: 17.98 m
Width: 8.58 m
Draft: 1.20 – 2.65 m
Displacement: 13.1 / 15 T
Mast hight: 23.60 m
Main sail: 127 m2
Solent: 59 m2
Gennaker: 175 m2
Spinnaker: 243 m2
High seas category: homologation en cours persons
Costal category: homologation en cours persons
Air draft: 26.50 m
Engines: 2 x 54 CV
Architect: VPLP
Designer: Franck Darnet/Patrick Le Quément