Søk i arkivet

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail!

Skriv inn epostadressen din og motta nyhetsbrev to ganger i uka (e-post) med med oppsummering fra SEILmagasinet.no.

Nyhetsbrev

Spørsmål

De store, nordiske utstyrskjedene SeaSea, Hjertmans og Maritim er tilsynelatende konkurrenter, men på eiersiden er selskapene nå svært tett sammenknyttet.

Svar

Siden 2017 har svenske Hjertmans og Norsk NMS, den norske Maritim-kjedens moderselskap, hatt samme eierskap. Nå kommer også SeaSea-eier Byggplast inn under paraplyen.

Den formelle konsolideringen skjer ved at Hjertmans kjøper Byggplasts datterselskaper Båtaccenten i Stockholm og Byggplast i Norge. Svenske BiJaKa AB vil fortsatt være hovedaksjonær i den nye storsammenslutningen.

Målet med prosessen er naturligvis å oppnå bedre lønnsomhet i en prispresset bransje, men i en pressemelding understrekes det at de tre selskapene fortsatt vil «være uavhengige og arbeide under sine respektive kjedeprofiler».

Sammenslåingen skal heller ikke få konsekvenser for arbeidsplassene i de tre store kjedene, som nå til sammen får to komplette totalleverandørlinjer, tre netthandelkonsepter og totalt et femtitalls butikker, derav halvparten drevet etter franchise-prinsippet.

Omsetningen i det konsoliderte konsernet vil ligge på rundt 650 millioner svenske kroner, skriver bransjenettstedet IBI News.

Nyhetsbrevene kommer hver uke. Journalistene har plukket ut de mest aktuelle sakene i eget brev. Dette er en fin måte å holde seg oppdatert.

I bunnen av hver melding vi sender finnes en lenke for å melde seg av.

Tjenesten er gratis, men vi gjør oppmerksom på at nyhetsbrevet kan inneholde annonser fra våre annonsører. 

Gå til toppen