Düsseldorf-messen Boot

KØ: Bente har fått stor publisitet, ohg maneg står i kø for å se den smarte båten.
SYKKEL: På standen er det også en sykket bygget av bambusrør, limt sammen med lin og grønn epoxy.
LAMINAT: Øko-Bente er bygget av en kjerne av kort, armert med lin byndet sammen av en grønnere epoxy.
LIN: Fiberduken er myke, og gode å jobbe med. Det er også brukt ensrettete matter.

Økologisk seilbåt

Hva med en seilbåt bygd med vegetabilsk lim og som er armert med lin?

Publisert Sist oppdatert
KUL: Bente er utviklet av en gjeng hipstere. Alexander Vrolijk foran den grønne båten.

Øko-Bente er blitt bygd med hjelp fra Green Boats, også fra Tyskland. Billig blir den ikke. Prisen er det dobbelte av en standard båt, og da nærmer 24-foteren seg en million kroner.

Likevel tror Vrolijk at det er et marked. Båten sender ut et positivt signal, og taler en sak som stadig flere blir opptatt av.

Nesten like bra

I stedet for glassfiber, blir skroget armet med lin, som vi kjenner fra klær. Fibrene blir bakt inn med en spesiell epoksy hvor 70 prosent av innholdet er olje fra furu-trær. Båten er vakuumstøpt i sandwich. Kjernen er av kork, som erstatning for PVC-skum.

–  ­Laminatet har tilsvarende styrke som tradisjonell glassfiber-sandwich, men vekten er marginalt høyere, sier Vrolijk.

Ikke helt grønn

Plast er et stort forurensningsproblem, og mye havner til slutt i havet. Selv om Bente 24 markedsføres som et grønnere alternativ, er den ikke helt perfekt.

Epoksyen som brukes for å holde fiberne sammen, har en herder som er giftig.

Også racing

Bente har en fast sprayhood som gjør båten unik. Skrogformen er moderne, og båten er rask. Nå er det bygd en ekstra rask versjon i glassfiber og epoksy, uten sprayhood. Gutta holder også på å utvikle en 20-foter ut fra samme konsept. 

UNG: Bente 24 er en båt full av nye ideer. Skroglinjer og design følger trenden.
RACING: I julen ble det sjøsatt en racingversjon av Bente 24