Seilsportens Wimbledon

Det er hva den tidligere America’s Cup sjefen Tom Ehman ser for seg når han vil samle en oppdatert versjon av 12 metere til en årlig regatta i San Francisco Bay.

Publisert Sist oppdatert

Ehman som inntil nylig har vært sentral i America's Cup Event Authority og lenge hatt en finger med i spillet om America’s Cup, sier han ønsker å bringe stil og stabilitet tilbake i internasjonal kappseiling når han nå lanserer en ny regatta med den tidlgere America's Cup klassen, 12 meterne i sentrum. Premiepengene blir de største i seilsporten til nå, med USD 500.000 i potten.

Båtene skal være identiske, en oppdatert versjon av 12 meteren «Freedom» som Conner vant America’s Cup med i Fremantle i 1987. Prisen for en komplett båt skal ligge på under USD 3 millioner. Ettersom båten skal være like blir dette en konkurranse mellom seilere og ikke designere, noe som blir avgjørende for å holde kostnadene nede. Ehman anslår at det vil koste mindre enn en million dollar årlig å stille et konkurransedyktig lag med de beste seilerne.

Ehman tenker at Golden Gate Challenge som regattaen skal hete, vil bli seilsportens Wimbledon. Den skal arrangeres årlig fra 2017 i San Fransisco Bay, der man kan regne med frisk vind. I motsetning til i America's Cup er alle deltakerne sidestilte og det skal settes strenge krav til seilernes nasjonalitet i forhold til landet de representerer.

12 meterne har en sterk posisjon i America’s Cup historien og ble benyttet fra 1958 til 1987. Seilere som Dennis Conner og Ted Turner dominerte seilasene som ble holdt i Newport R.I. inntil Alan Bond og John Bertrand tok pokalen til Fremantle, Australia etter det som kanskje er den mest spennende regattaen i America’s Cup historien da «Australia II» tok pokalen etter å ha ligget under 1-3. Conner tok pokalen tilbake i 1987, men trofeet kom aldri tilbake til New York Yacht Club der den hadde stått til ustilling i alle år fra 1851 frem til 1983. Conner representerte vestkystklubben San Diego Yacht Club.