Sterk 2. plass til norske VOR seilere

Navigatør Aksel Magdahl og rormann Eivind Melleby spilte viktige roller da Ericsson 3 tok en sterk 2. plass inn til Boston igår.

Publisert

Målgangen i Boston etter den 4900 nm lange etappen fra Rio til Boston ble ulidelig spennende og like tett som innkomsten i en hvilken som helst dagregatta. 12 minutter skilte Ericsson 4 og 3, mens Telefonica Blue som kom som et skudd på slutten bare var seks minutter bak E3 i mål.

Norske seilere sentrale

For den norske navigatøren Aksel Magdahl var etappen nok en triumf og et eksempel på hvor dyktig han er blitt til å treffe riktige veivalg. Etter passeringen av Fernando de Noronha gjorde navigatøren knapt en eneste feil, og E3 kunne ha vunnet etappen om det ikke hadde vært for det ulykksalige uhellet som ødela spinnakeren torsdag kveld.

Eivind Melleby er en mester ved roret og har mye av æren for at båtfarten nå er komkurransedyktig med de beste. E3 har nå en 1. og en 2. plass på de to siste etappene, det samme som etappevinneren E4, men i omvendt rekkefølge. Laget har en utfordring i å bli bedre på banesilasene, og der bør Starbåteksperten Melleby nå få en mer sentral rolle etter at samerbeide mellom skipper og taktiker ikke har fungert i de tidlilgere inportseilasene.

Ericsson dominans

De to Ericsson båtene dominerer i øyeblikket offshoreseilingen i Volvo Ocean Race, men det var Telefonica Blue som ledet det meste av etappen og som med et forsprang på over 100 nm på det meste, så ut til på skulle ta en klar seier. En strategisk bom under Stealth-perioden ødela ikke bare etappen for Bouwe Bekking, men kan også ha ødelagt den spanske båtens muligheter for en sammenlagtseier i Volvo Ocean Race. Nå må Beeking & Co ta igjen 13 poeng på de resterende fire etappene og to innshore seilaser. Da er det ikke nok å slå E4 på samtlige, men Telefonica Blue er også avheng av å ha båter mellom seg og E4. Me tyder derfor på at løpet er kjørt hva sammenlagtseieren angår, og et Teleblue nå må konsentrere seg om å slå Puma i kampen om 2. plassen.

Ericsson 4 gikk i mål 2105 GMT (1605 lokal tid) etter 15 dager, 10 timer 30 minutter og 54 sekunders seilas. Bare 12 minutter skilte til E3 på 2. plass.

- Jibben vi tok for noen dager siden var avgjørende, mente skipper Torben Grael Deretter var det ikke mange opsjoner, og det som gjaldt var å holde oss foran. Det var slett ikke bare lett, sa han. Navigatøren Jules Salter sov bare i 30 minutter det siste døgnet, men innrømmer at laget var heldige med seieren i mål.

Skadet Olsson

Ericsson 3 seilte mye av etappen med skipperen Mange Olsson i køya. Etter å ha blitt slengt mot den ene rattpidestallen brakk har to ribben og alle som har gjort det samme vet hvor smertefullt ribbensbrudd kan være. Han smilte som vanlig som en sol på bryggen etter målgang.

Bouwe Bekking var naturlig nok skuffet etter å ha mistet den klare ledelsen de hadde opparbeidet tidligere på etappen, men han skjulte det godt og lot seg heller glede over den sterke opphentingen på slutten, der Telefonica Blue først passerte Puma og deretter var nær ved å innhente begge Ericsson-båtene før mål. - Vi hadde noen sjokk underveis, men avslutningen var topp, sa han.

Rekkefølge i Boston

1. Ericsson 4: 8 p

2. Ericsson 3: 7 p

3. Telefónica Blue: 6 p

4. Puma: 5 p

Sammenlagt

1. Ericsson 4 (Torben Grael/BRA)  77.5 p

2. Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED) 64.5 p

3. PUMA (Ken Read/USA)   64.0 p

4. Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE)  53.0 p