To ukers havneopphold i Volvo Ocean Race

Idag holdt Knut Frostad sin andre «rundebords-konferanse». Det blit endringer i programmet for havneoppholdene de neste seilasene.

Publisert

Dagens rundebordskonferanse er den andre i rekken der nye planer for de neste Volvo Ocean Race ble annonsert, og kom kort tid etter at Alicante blir ny partnerby med hovedkvarter og start for de tre neste seilasene.

På Fan Pieren i Boston kom VOR sjefen Knut Frostad idag med nye endringer, også de ment å skulle gi deltakerne mer valuta for pengene og et mer ensartet opplegg for havneoppholdene.

Mer effektiv tid i havn

Generelt kan man si at tiden i havn skal bli kortere og mer effektiv, med regatta-aktivitetene konsentrert rundt den siste helgen under oppholdet i havn. Det oppnår man ved å legge Pro-Am seilasen, havneregattaen og etappestert til samme helg.

Stigning mot slutten

- Dagens anløpsformat med en uke mellom havneregatten og eteppestarten gjør oppholdet en uke lenger enn nødvendig, sier Frostad. - Det legger ekstra press på det landbaserte mannskapet for å ha båtene ferdig til havneregattaen, mens den siste uken stort sett blir dødtid, sa Frostad. - Vi mener vi kan gjøre oppholdet mer effektive ved å legge all regattaseiling til siste helg.

Anløpene vil begrense seg til to uker, med ankomst på den foregående etappen til den første helgen, en «Festival of Sail» helgen i midten, og altså all regattavirksomhet på den siste. Det betyr mer tid for landmannskapene til å arbeide med båtene, mer tid for seilerne til å hente krefter og en klar stigning i programmet for publikum og VIP gjester, alt på kortere tid enn tidligere.

Med starthavn for de neste tre seilasene nå besluttet, blir det mer fokus på de øvrige vertshavnene. I alt har np 81 byer annonsert sin interesse, blant dem Oslo. En shortlist på 22 byer skal være klart i løpet av juni og ved slutten av første kvartal 2010 skal alle anløp være klare.

Skryt fra Cayard

- Jeg mener at Volvo gjør en kjempejobb med å tilnærme seg probeleme på en profesjonell måte, sier Paul Cayard som vant jorden rundt regattaen i 1997 og var skipper både i 2001 og igjen i 2005. - Jeg ser de jobber med å øke den kommersielle verdien av regattaen og da er havneoppholdene viktige. Man må se sportslige og kommersielle forhold i sammenheng, sier han. - Det er ikke lett, men det virker som de gjør de riktige tingene og jeg er sikker på at de vil komme frem til gode løsninger.

Den tredje rundebordskonferansen blir holdt i Galway 31 mai.

Telefinonica Blue infridde

Helgens havneregatta ble ikke uventet en triumf for Telefonica Blue. Iker Martinez og Bouwe Bekking vant begge seilasene takket være fin flyt i begge. Delta Lloyd imponerte med 2. plass i den første seilasen, men måtte etter 6. plass  den andre gi fra seg 2. plassen sammenlagt til Ericsson 4. Ericssion 3 ble hindret av Green Dragon Team i den første, men lyktes bra til tross for tjuvstart i den andre. 3. plass i seilasen og 4. sammenlagt ble fasit for Aksel Magdahl, Eivind Melleby og de andre nordiske seilerne som nå gleder seg til frisk slør over Atlanterhavet. Deres favorittforhold!

Resultater:

1. seilas Boston In-Port Race

1. Telefonica Blue

2. Delta Lloyd

3. Ericsson 4

4. PUMA

5. Telefonica Black

6. Ericsson 3

7. Green Dragon

2. seilas

1. Telefonica Blue

2. Ericsson 4

3. Ericsson 3

4. Telefonica Black

5. PUMA

6. Delta Lloyd

7. Green Dragon

Boston In-Port Race Results

1. Telefonica Blue: 4 p

2. Ericsson 4: 3.5 p

3. Delta Lloyd: 3 p

4. Ericsson 3: 2.5 p

5. Telefonica Black 2.0 p

6. PUMA: 1.5 p

7. Green Dragon 1.0 p

Sammenlagt

1. Ericsson 4 (Torben Grael/BRA): 81 p

2. Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED): 68.5 p

3. PUMA (Ken Read/USA): 65.5 p

4. Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE): 55.5 p

5. Green Dragon (Ian Walker/GBR): 45.0 p

6. Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP): 31.0 p

7. Delta Lloyd (Roberto Bermudez/ESP): 24.0 p

8. Team Russia (Andreas Hanakamp/AUT): 10.5 p