Vingeseil til turbåter

Vingeseil skaper fart, men vingeseil kan også gjøre turbåter lette å håndtere. Sterke krefter i båtbransjen har tatt ideen alvorlig. Kan man stå foran et gjennombrudd for vingeseil?

Publisert Sist oppdatert

Hjemmebygger-miljø

De fleste av disse båtene er mer eller mindre hjemmebygde, eller i hvert fall «hjemmeriggete» langturbåter, bemannet med «nerder» som har brukt år av sitt liv på å utvikle riggtyper som er helt eller delvis baserte på vinge-elementer. Spesielt har mange av dem forsøkt seg med løsninger på basis av den tradisjonelle, kinesiske djunke-riggen. En del av disse seilerne har hatt god hjelp av en bakgrunn som profesjonelle designere eller teknikere, og de har virkelig gjort fremskritt. Mye av dagens kompetanse på feltet stammer faktisk fra dette «low-budget» hjemmebygger-miljøet.

Den store utfordringen har ikke vært å bygge en rigg basert på vingeseil-teknologi som er mer effektiv og leverer mer fremdrift enn den tradisjonelle bermuda-riggen. Det er ikke særlig vanskelig hvis man har penger nok – kompetansen og teknologien har eksistert i generasjoner. Helt siden slutten av 1960-årene har seilbåter med vingeseil satt stadig nye fartsrekorder. En annen gruppe som var tidlig ute med forstadiet til vingeseil, var brettseilerne. De har brukt seil med «camber» og bred topp siden 1980-årene. I forrige America’s Cup tok det helt av. Da fikk et bredt publikum virkelig sett hva vingeseil kan, når teknologien blir tatt helt ut til grensene.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

795,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER