DAYCRUISER FRA FINLAND: Store daycruisere var populære i fjor, her Yamarin 88 DC .

Importerte 6212 båter med påhenger i fjor

6212 båter med utenbordsmotor til en verdi av en drøy milliard kroner ble importert i fjor, litt opp fra året før.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge Norges varehandelsstatistikk ble det importert 6212 motorbåter med utenbordsmotor for tilsammen 1044 millioner kroner i fjor. Året før ble det importert 5981 båter til en verdi av 961 millioner kroner.

Dermed vokste importen med nær fire prosent målt i antall båter, og med 8,6 prosent i kroneverdi. Statistisk Sentralbyrå deler båtene inn kategoriene plastbåter over 5,5 meter, under 5,5 meter og båter i annet materiale enn plast (glassfiber).

Over 5,5 meter

SSB-statistikken viser at det ble det importert 2909 båter over 5,5 meter utenbordsmotor til en verdi av 799 millioner kroner i fjor. Året før ble det importert 2684 båter til en verdi av 706 millioner kroner. Dermed økte importverdien av denne typen båter med 13 prosent i koronaåret 2020.

Andre materialer

Nest største kategori her er båter med utenbordsmotor som ikke er bygget i plast. Her gikk importen ned fra 1573 båter til en verdi av 163 millioner kroner i 2019 til 1361 båter til en verdi av 134 millioner kroner i 2020. Importverdien gikk med andre ord ned med 21,6 prosent i fjor for denne typen båter.

Mindre båter

Samtidig var det vekst i importen av de minste utenbordsmotorbåtene. I fjor ble det importert 1942 plastbåter med utenbordsmotor under 5,5 meter for 111 millioner kroner. Året før var det 1724 båter til en verdi av 92 millioner kroner. Dermed snakker vi om verdivekst på 20,6 prosent for de minste båtene, viser SSB-statistikken.

Kilde SSB