Søk i arkivet

Lader bilen fra båtens batterier

Trond Arvid Røsvik har eget kraftverk om bord. Båten har fremtidens løsninger i dag.

SMART: Trond Arvid Røsvik har utviklet et avansert elektrisk system i båten, basert på erfaringer fra hva han har gjort med solcellepanel hjemme.
SMART: Trond Arvid Røsvik har utviklet et avansert elektrisk system i båten, basert på erfaringer fra hva han har gjort med solcellepanel hjemme.
Seilas A Nissen-Lie

Trond Arvid Røsvik er en ekte Petter Smart. Hans Jeanneau Sun Odyssey 42 DS er klar for langtur, og er stappfull av duppedingser.

Trond Arvid Røsvik skal setter kursen mot Karibia i sommer sammen med sin kone og sønn på fire år i en bår som vekker oppmerksomhet. Mest iøynefallende er to digre solcellepanel plassert på et stativ akter på båten. De produserer mye strøm.

Panelene er på til sammen 654 watt, og kan produsere 500 Ah under gunstige forhold. Det er 2-3 ganger mer enn den strømmen jeg vanligvis forbruker, forklarer teknikeren. 

SJansene for at han kommer hjem fra tur med fulle batterier er store. Derfor er det mulig å dele strømmen med en elbil. For solcellene vil fylle batteriet igjen mens båten ligger i havn og venter på neste tur.

På en campingvogn

Interessen for solceller, strøm og ladning startet på landjorda. Trond Arvid Røsvik har ikke eiet seilbåt i mer enn 18 måneder. Tidligere var det campingliv. Det startet med solceller på campingvognen, men tok av når har ville ha solceller på huset også.

Det var langt billigere å kjøpe paneler i store kvanta, så jeg kjøpte slik at hele taket på huset ble dekket. Overskuddsproduksjonen av strøm selges automatisk til en spottpris, mens når jeg trenger strøm, betaler jeg langt mer. Det er dårlig butikk, forklarer Røsvik.

Billig elbilbatteri

Tesla har fått mye oppmerksomhet for PowerWall-batteriet, en løsning som kan revolusjonere energibransjen. Trond Arvid Røsvik hadde tilsvarende løsning lenge før Tesla. For å få glede av strømmen som var produsert om dagen, på kvelden, fikk Røsvik tak i et batteri fra en Nissan Leaf på et huggeri. Det løste problemet.

Nå er jeg selvforsynt med strøm på sommerhalvåret. Men norsk strømpris er for lav for at det blir noe lønnsomhet i dette, forklarer Røsvik. Han er selvlært i energifaget, men jobber i elektrofaget med TV-systemer.

Iskald start på båtlivet

­

PC: Dynamoene på motoren kan styres via Røsviks PC.
PC: Dynamoene på motoren kan styres via Røsviks PC.

«Go Beyond» er min første seilbåt. Båten ble valgt med tanke på langtur. Jeg har drevet med kiting, så jeg vet litt om seiling. Vi hadde en liten motorbåt, men det var helt opplagt å velge seil, forklarer Røsvik. Kona har jobbet på en yacht, og selv om hun ikke deltok i arbeidet på dekk, kjenner hun til seillivet.

Han forteller om en kald start på båtlivet. Det var nesten vinter, og varmeapparatet gikk for fullt for å skape lunk under dekk, men midt på natten var det stopp. Spenningen på batteriene var for lavt.

Det var bare å kaste ut AGM-batteribanken. Det ene batteriet ble også varm, så det var noen alvorlige feil. Tanken var å sette inn et elbil-batteri, men det viste seg vanskelig med 12 volt systemet. Leaf har celler på 4,1 volt, og da ble spenningen for høy med fire, og litt lav med tre.

Etter mye søk, ente jeg opp med fire Winston batterier på 3,2 volt og 1000 Ah. Disse har også en mer gunstig kjemi for bruk i båt.

Kraftverk om bord

Batteripakken på «Go Beyond» er på 13,3 kWh, halvparten av energien i batteriet på elbilen Leaf. Til sammenligning har Tesla hele 90 kW.

13,3 kWh er mye strøm til forbruk. Fordelen med litiumbatterier er ikke bare at de kan lades kjapt. De kan også gi fra seg strøm svært effektivt. Med den kraftigste inverteren fra Mastervolt på 3000 watt, er det mulig å lade elbilen fra seilbåten.

Det må også komme strøm inn på batteriene. Det sørger to dynamoer på motoren til, ved siden av solcellepanelene.

Dynamoene kan jeg fjernstyre. Via PCen kan jeg sette både ladeeffekten og spenningen. Dynamoene kan til sammen lade på mer enn 300 A, forklarer Røsvik.

RIB med elmotor

ENERGI: Jollas elektriske påhenger får strøm fra batteriene til en kondemnert elbil.
ENERGI: Jollas elektriske påhenger får strøm fra batteriene til en kondemnert elbil.

– Elmotor er fremtiden. På jolla har jeg en Torqeedo som er kraftig nok til at jolla planer. Vi skal seile til Karibia, og har ikke tenkt å bruke en dråpe bensin. Motoren krever en spenning på 48 volt. Batteriene til produsenten er svindyre. I stedet har Røsvik kjøpt batteripakken til en Peugeot ION, og delt denne opp tilpasset påhengeren. Det tar fire timer å lade batteripakken om bord, og den holder til 30 minutter for full fart.

Baugpropellen har også batteri fra en elbil. Dette fra en eldre en Peugeot 106, også kjøpt fra huggeren.

 

Seilas skal nå teste 50 watts solcellepanler fra ulike produsenter. Du kan også lese mer om Trond Arvid Røsvik båt i Seilas.

 

STRØM: Med litiumbatterier, og en kraftig inverter er det mulig å lade bilen fra båten batteribank.

STRØM: Med litiumbatterier, og en kraftig inverter er det mulig å lade bilen fra båten batteribank.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen