Båter

Knut Haneborg (t.v) klarer ikke å levere nok båter
Jarle Vikingstad øker salger i Stavanger

Selger som varme hvetebrød

Salget av daycruisere og skjærgårdsjeeper har tatt helt av, og forhandlere får ikke levert nok båter.

Publisert Sist oppdatert

Forhandlere av daycruisere og skjærgårdsjeeper har for tiden travle dager. Problemet er å levere nok båter. Bruktbåtprisene stiger.

–    Produsenten klarer ikke å skaffe mange nok båter. De skylder på underleverandørene. Vi må nå i økende grad shine opp og selge brukte båter for å kunne levere til kunder som vil ha i båt i sommer, sier Knut Haneborg i Fritids Senteret, som selger polske OceanMaster.

Det er særlig båter under en halv million kroner som går unna om dagen. Markedet er tregere for dyrere båter, mener han. Den store etterspørselen har også løftet bruktbåtprisene slik at det nå er mulig å selge brukte båter med brukbar margin igjen, ifølge Haneborg.

Les også: Ser lyst på 2015

–    En OceanMaster 605 fra 2005 fikk vi for noen år siden 140.000 kroner for. Nå får vi 180.000 kroner for samme årsmodell, som kostet fra 250.000 kroner ny i 2005. Båtene selges samme dag som de legges ut, sier Haneborg.

Hans historie får støtte fra Jarle Vikingstad i Smart Marine på Vestlandet. – Alle snakker om hvor ille det er i Stavanger for tiden. Allerede 1. Mai passerte båtsalget vårt i Stavanger hele fjoråret. Økningen kommer på alle båtene han forhandler, men særlig Jeanneau og aluminiumsbåtene fra Arronet er populære.

– Nå har jeg også solgt to Arronet til Svalbard og dessuten en båt til Grønland, og en til Afrika, så her går det unna om dagen, sier Vikingstad.

Les også: Båtfolket velger utenbordsmotor