50 nautiske mil i: Jeanneau Sun Odyssey 349

Jeanneau Sun Odyssey 349
SALONGEN: At dørene til lugaren forut kan åpnes bidrar til å forsterke inntrykket av en salong som også i virkeligheten er stor.
TIL RORMANNEN: Skjøtene til begge seilene er ført akter til rormannen. Instrumenter er fint plassert umiddelbart foran rormannen.
HANEFOT: Storseilskjøtingen er enkel med fast hanefot. Løsningen fordrer at man vet hvordan man skal bruke bomvangen for å trimme storseilet. Sprayhooden havner ikke i noen egen garasje når den er ned
SMÅ ROM: Under seteryggen i salongen har Jeanneau klart å lure inn små stuerom bak smarte skyvedører.
MOTOR: Motoren er lett tilgjengelig og kan nås i en håndvending. Lydisoleringen er OK, men det var litt mer støy i denne båten enn i forgjengeren Jeanneau Sun Odyssey 33i.
FORUT: Pulpiten er åpen forut, men stevnen er bratt og fribordet høyt, så man trenger hjelp for å entre båten forfra.
FØRINGER: Der man tidligere gjerne brukte vendeblokker, er det i moderne båter blitt vanlig å bruke føringer som dette.
EKSTRA BARSKAP: I tillegg til flaske­rommet i salongbordet er det et flaskeskap inn mot byssa.
FAST PUNKT: Fokka skjøtes gjennom en fast føring som også huser storseilskjøtet. Det gir begrensete trimmuligheter og fokka skal være nøyaktig sydd for å treffe skjøtpunktet akkurat.
AKTER: Akterlugarene har brede køyer og OK plass, takket være det brede akterskipet.
FORUT: Køya forut er lang nok, men hyllene i skroget er litt i laveste laget til å ligge innunder. Likeså er leselampen lavt montert.
STUEPLASS: Skuffer og hyller gir fin plass til bestikk og større bysseredskaper.
FELLES OPP: Kartbordet kan felles opp mot skrogsiden når det ikke er i bruk. Det forbedrer passasjen rundt salongbordet.
UNDER DØRKEN: Det er ryddig og renslig under dørken med høye bunnstokker som skal ta opp kreftene fra kjølen. Avgjørende er hvordan innerlineren er festet til skroget.
TRANGE VINKLER: Fokka har en skjøtvinkel på bare åtte grader og storseilet kan skjøtes nær midtskipslinjen. Spørsmålet er om dette er optimalt i lite vind med et skrog som byr på en del motstand før det krenger.
SPRINGLINJE: Jeanneau Sun Odyssey 349 har negativt spring takket være fribordet som er ekstra høyt midtskips.
COCKPITEN: Det er godt med plass i cockpiten som har fastmontert cockpitbord. At det ikke fins noe akterstag er befriende for livet i cockpiten, men det stiller krav til hvordan riggen settes.

Moteriktig turseiler

Med alle sine moderne elementer er Jeanneau Sun Odyssey 349 en båt som skal by på det fremste innen båtproduksjon anno 2015. Et døgn om bord avslørte at det å være moteriktig har både fordeler og lemper.

Publisert Sist oppdatert

Båten så imponerende og tøff ut fra perspektivet vårt da den kom glidende for motor inn mot brygga der vi satt i SEILmagasinets RIB – etter nettopp å ha ankommet Husvikholmen. Stor virket den også, for vi måtte rette blikket oppover for hilse på Jens Petter Flesvig i Heitmann Marin AS som sto til rors. Med på å understreke dette førsteinntrykket vi fikk av Jeanneau Sun Odyssey 349, var også det høye fribordet, brede akterskipet og knekkspantet som kantet seg et stykke opp på fribordet.

– Dette ser spenstig ut, var vi skjønt enige om.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER