100 nautiske mil: Bavaria Cruiser 40S

BAVARIA CRUISER 40 S: Sportsversjonen av Bavaria Cruiser 40 er lettet med 250 kilo, og sammen med dypere kjøl og høyere rigg har dette tilført båten båten ekstra fart og kraft.
VIND: Det blåste godt i starten av 100 n mil-seilasen, men selv med bare storseil og ett rev hadde vi god kontroll. 10,5 knop ved litt hjelp av surfing ble toppnotering på turen. De to glassfiberrattene er gode å styre med, men vi hadde ønsket litt ...
VIND: Det blåste godt i starten av 100 n mil-seilasen, men selv med bare storseil og ett rev hadde vi god kontroll. 10,5 knop ved litt hjelp av surfing ble toppnotering på turen. De to glassfiberrattene er gode å styre med, men vi hadde ønsket litt ...
KANAL: Linene fra masten går under garasjen for sprayhooden. Kommer det kraftig sjø over hyttedekket vil det også komme vann inn i cockpiten.
KARTBORDET: Den tradisjonelle navigasjonsplassen er på plass i Bavaria Cruiser 40S med ditto fasiliteter. I en tid hvor PC blir mer og mer vanlig kunne man forventet mer tilpasning til slikt utstyr.
ISOLASJON: Motoren er godt isolert og støynivået under dekk behagelig. Tilgangen til motoren er enkel og uproblematisk.
NØDSTYRING: Tilgangen til toppen av rorstammen er enkel, den er skjult under en luke i cockpitkarmen. Det gjør det lett å montere en nødrorkult.
DØRER: Dørene til salongen er de samme som i Cruiser-modellen, men i regatta-atmosfærens hete kan de lett skape trøbbel med tauverket. Løse lemmer hadde vært bedre i så måte.
REKKESTØTTER: Rekkestøttene har fått et ekstra forsterkende ben, men fordi overbygget er trukket maksimalt ut i bredden, blir passasjen på sidedekket nokså smal.
STUEROM: Det er stuerom i begge cockpitbenkene. De er relativt store, men grunne fordi det er en akterlugar under hver av dem.
PIDESTALL: Pidestallene til de to rattene er en integrert del av cockpitformen. Rattene fra Carbonautico er i glassfiber og gode i bruk.
TAUVERK: På babord side skjuler den samme lemmen et oppbevaringsrom for løse tauender.
BESKYTTET: Motorpanelet er godt beskyttet under en foldbar lem som tjener som sete for rormannen.
SALONG: I forhold til Cruiser-modellen er benken midtskips fjernet. Det gir økt åpenhet og romfølelse i salongen. Man sitter godt og atmosfæren er lys og hyggelig; dag som kveld.
BYSSE: Den langsgående byssa byr på enormt med plass. Det er kanskje ikke en slik bysse man forventer i en regattabåt, men det er en del av Bavarias konverteringskonsept som skal gjøre en cruisingbåt om til en båt som prismessig skal kunne gi en ...
FORUT: Lugaren forut er stor og lys, og den har hyggelig utsikt gjennom skroget.

Cruiser på steroider

Bavaria Cruiser 40 Sport er lettet og blitt fiffet opp med ekstra kraft. Det har gitt båten mer fart og spenst, men steroidene løfter ikke båten ut av det å være en turbåt med litt lille ekstra. Men det kan være nok det.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER