DEKKSHUS: Elan GT5 har skroget til en regattabåt, men ovebygget fra en turseiler. Vi fikk seilt båten under ulike forhold på vår 100 nautiske mil lange seiltur.
ULV: GT5 har et forlenget Elan S5-skrog, men den har litt mindre seilareale og en dypere kjøl.
GLIR: For å ta bilder fikk vi prøvd båtens shorthanded-egenskaper. GT5 har et lettdrevet skrog. Gode seil hjelper også. 109 prosent fokk passer konseptet.
ANNERLEDES: Rormannen har tilgang til alle vinsjer. Vi savner gripetak ved rattet. Det fungerer bra med doble cockpitbord.
KRYSS: Båten er morsom å seile på kryss. Det er lett å finne sporet og farten er god.
RATT: Vi savnet et bedre sted å sette foten på kryss.
RULLE: Dekket er rent. Rullen til fokka og ankerspill er plassertunder dekk. Baugsprydet er både for anker og gennaker.
SLØR: På slør faller underliket på fokka foran rekka. Når seilet strammes inn, må skjørtet løftes inn på innsiden.
SKJØT: Skjøtet til fokka går i kanal i overbygget.
UTEN LØYGANG: Storseilet er skjøtet på hytta, uten løygang.
COCKPITBORD: To bord fungerer fint, men det kunne vært rom i bordene til å legge kamera, kikkert og solbriller.
COCKPITBORD: To bord fungerer fint, men det kunne vært rom i bordene til å legge kamera, kikkert og solbriller.
TAMP: Fint med luke til alt tauverket.
MAT: Bysse på hekken er ekstra.
SALONG: Dekkshuset slipper inn mye lys. Her er det ingen kjellerløsning.
BYSSE: Byssa er plassert ved hovedskottet og er todelt. Den er sosial i bruk.
BAD: Med to lugarer er badet stort. Her er det også godt med lys og lufting. Men dørkplaten er ikke praktisk.
FORUT: Eierlugaren er stor og her er det muligheter for et ekstra bad, men den er mørk.
MOTOR: Det er tungvint å åpne motorlokket og litt trangt.
PUFF: Ekstra sitteplasser har en fin plass under salongbordet.
AKTERLUGAR: Køya akter er stor, og det er bra med stueplass, men også her er det mørkt.
STÆSJ: Glasskap i byssa er kun show off.
WI-FI: Avansert batterimonitor imponerer, men er ikke ferdig.
BAUGSPRYD: I baugen er det et stort baugspryd lagd i glassfiber. Der får ankeret plass, men det skal også tåle store sløreseil.
NATT: Det er godt med plass på Koster i starten av mai.
Turkomfort i et regattaskrog
Elan er blitt inspirert av bilindustrien og har skapt en seilbåt som ikke har en eneste konkurrent på markedet. Det fungerer, men kanskje ikke for alle.
Elan GT 5 er et unikt konsept. Verftet har tatt et moderne skrog, utviklet for høye hastigheter, og har gitt det overbygg, innredning og cockpit for turseiling. Vi seilte langt og bodde i båten for å sjekke om konseptet fungerer. GT 5 bygger på Elan S5, eller Elan 400, som den het tidligere. Skroget er forlenget 45 cm, noe som gjør at det tåler økt vekt.