100 NAUTISKE MIL: Elan GT 5

DEKKSHUS: Elan GT5 har skroget til en regattabåt, men ovebygget fra en turseiler. Vi fikk seilt båten under ulike forhold på vår 100 nautiske mil lange seiltur.
ULV: GT5 har et forlenget Elan S5-skrog, men den har litt mindre seilareale og en dypere kjøl.
GLIR: For å ta bilder fikk vi prøvd båtens shorthanded-egenskaper. GT5 har et lettdrevet skrog. Gode seil hjelper også. 109 prosent fokk passer konseptet.
ANNERLEDES: Rormannen har tilgang til alle vinsjer. Vi savner gripetak ved rattet. Det fungerer bra med doble cockpitbord.
KRYSS: Båten er morsom å seile på kryss. Det er lett å finne sporet og farten er god.
RATT: Vi savnet et bedre sted å sette foten på kryss.
RULLE: Dekket er rent. Rullen til fokka og ankerspill er plassertunder dekk. Baugsprydet er både for anker og gennaker.
SLØR: På slør faller underliket på fokka foran rekka. Når seilet strammes inn, må skjørtet løftes inn på innsiden.
SKJØT: Skjøtet til fokka går i kanal i overbygget.
UTEN LØYGANG: Storseilet er skjøtet på hytta, uten løygang.
COCKPITBORD: To bord fungerer fint, men det kunne vært rom i bordene til å legge kamera, kikkert og solbriller.
COCKPITBORD: To bord fungerer fint, men det kunne vært rom i bordene til å legge kamera, kikkert og solbriller.
TAMP: Fint med luke til alt tauverket.
MAT: Bysse på hekken er ekstra.
SALONG: Dekkshuset slipper inn mye lys. Her er det ingen kjellerløsning.
BYSSE: Byssa er plassert ved hovedskottet og er todelt. Den er sosial i bruk.
BAD: Med to lugarer er badet stort. Her er det også godt med lys og lufting. Men dørkplaten er ikke praktisk.
FORUT: Eierlugaren er stor og her er det muligheter for et ekstra bad, men den er mørk.
MOTOR: Det er tungvint å åpne motorlokket og litt trangt.
PUFF: Ekstra sitteplasser har en fin plass under salongbordet.
AKTERLUGAR: Køya akter er stor, og det er bra med stueplass, men også her er det mørkt.
STÆSJ: Glasskap i byssa er kun show off.
WI-FI: Avansert batterimonitor imponerer, men er ikke ferdig.
BAUGSPRYD: I baugen er det et stort baugspryd lagd i glassfiber. Der får ankeret plass, men det skal også tåle store sløreseil.
NATT: Det er godt med plass på Koster i starten av mai.

Turkomfort i et regattaskrog

Elan er blitt inspirert av bilindustrien og har skapt en seilbåt som ikke har en eneste konkurrent på markedet. Det fungerer, men kanskje ikke for alle.

Publisert Sist oppdatert

Elan GT 5 er et unikt konsept. Verftet har tatt et moderne skrog, utviklet for høye hastigheter, og har gitt det overbygg, innredning og cockpit for turseiling. Vi seilte langt og bodde i båten for å sjekke om konseptet fungerer. GT 5 bygger på Elan S5, eller Elan 400, som den het tidligere. Skroget er forlenget 45 cm, noe som gjør at det tåler økt vekt.

Frisk start

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER