100 NAUTISKE MIL: Elan GT 5

Turkomfort i et regattaskrog

Elan er blitt inspirert av bilindustrien og har skapt en seilbåt som ikke har en eneste konkurrent på markedet. Det fungerer, men kanskje ikke for alle.

Publisert Sist oppdatert

Elan GT 5 er et unikt konsept. Verftet har tatt et moderne skrog, utviklet for høye hastigheter, og har gitt det overbygg, innredning og cockpit for turseiling. Vi seilte langt og bodde i båten for å sjekke om konseptet fungerer. GT 5 bygger på Elan S5, eller Elan 400, som den het tidligere. Skroget er forlenget 45 cm, noe som gjør at det tåler økt vekt.

Frisk start

Vi fikk disponere Elan GT5 i to døgn. Båten er en prototype og den første produserte. Prislappen starter på 2,3 millioner kroner, men båten vi seilte hadde en prislapp på over tre millioner. Båten lå i Tønsberg som var et godt utgangspunkt både for kyst og havseilas.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her