ÅRETS BÅT - SPESIELLE BÅTER: LiteBoat XP
Når de fysiske lovene opphører
Liteboat XP er en ekstraordinær seilbåt. Den har stabilitet og fartsegenskaper som jeg ikke trodde var mulig.

LiteBoat XP er bygget for en spesiell regatta. Regattaen går fra den amerikanske vestkysten til Alaska via Canadas tøffe skjærgård. Den går innenfor store øyer hvor vinden uteblir, men hvor strømmen renner kraftig. Regattaen er åpen for alle typer seilbåter, men det er ikke lov å ha motor. Den må fysisk være fjernet fra båten. Men det er lov med årer, og det har appellert til roeren Mathieu Bonnier. Han er en fransk hardhaus som har rodd over Atlanteren og har svart skjorte etter å ha deltatt i Norseman.
LiteBoat XP er bygget for regattaen til Alaska, Race to Alaska, og i sommer vant den lille klassen.

Unikt konsept
Mathieu Bonnier hadde med seg Erwan Kerebel som rodde, og de seilte og bodde i den seks meter lange båten som kun veier 150 kilo. Duoen var underveis i over tre uker på den 650 nautiske mil lange ruta på den tøffe regattaen, der de vekslet på å ro, seile og sove.
Båten ble lansert under messen i Düsseldorf i januar, men prototypen ble testet ut av Mathieu Bonnier og hans kone i den svenske skjærgården sommeren 2017 kombinert med ferie. Ferien viste at båten også fungerer for sporty turseiling. Etter testingen ble storseilet redusert fra 12 til ni kvadratmeter. Vår test viser at det holder i massevis.

Vanvittig lettdrevet
Vi seilte båten i forbindelse med Årets Båt i Europa ut fra Ellös i slutten av august. Vi hadde moderat vind fra fem til syv meter per sekund. Med på testen var båtens konstruktør Sam Manuard. Han er også kjent for linjene bak Seascape, som nå er en del av Beneteau og som fremover vil bli solgt som First.
LiteBoat XP er veldig annerledes enn Seascape. Ro- egenskapene er også svært viktige, og de begrenser båtens bredde som kun er 1,8 meter.
Skroget har rette linjer, og det er minimalt med rocker (bue opp mot hekken). Det gjør at vannet slipper hekken selv i lav fart og medfører at skrogfarten ikke er begrenset av vannlinjelengden. Den lille båten gjorde 5–6 knop på kryss med et lite storseil, og hadde toppfart på 13 knop på slør med gennaker. Og 13 knop oppleves fort i en slik type båt. Høyden på kryss er også grei.
Båten er også god å ro. Det er mulig å holde en snittfart på tre knop med muskelkraft over lengre strekk.
Høy stabilitet

Det er ikke bare det lettdrevne skroget som imponerer. Det gjør stabiliteten også. Båten er ganske smal, men holder bredden over et langt område. Den er smal i vannlinjen, men ved liten krengningsvinkel hjelper sideskroget til med stor oppdrift, oppdrift som gir høy skrogstabilitet.
Det bidrar også til at skroget kommer raskt i plan, og at vanntrykket under skroget øker stabiliteten.
Høy stabilitet har båten også fordi det lettdrevne skroget ikke krever så mye duk. Karbonmasten er lett, og ikke veldig høy. Trykkpunktet i seilet er lavt.
LiteBoat XP har en kjøl som vippes inn i skroget. Da stikker den bare 15 centimeter dypt. Med kjølen nede er seilingsdybden 1,2 meter. Kjølen har en ballast på bare 20 kilo, men det er nok til at den er selvrettende. Om den får masten i vannet, vil det ikke komme vann inn. Vannet i cockpiten vil også renne ut. Stabiliteten gir båten CE-kategori C for tre personer. CE C betyr at båten er tilpasset seiling nær kysten. Den skal tåle vind til og med 13,8 meter i sekundet og bølger til og med to meter.
Vi seilte i fullt plan og i høy fart uten å bli slitne i magemusklene. Også på kryss var det ganske behagelig å sitte på ripa. Skroget har mye volum i baugen, og båten liker seg best på flatt vann. I stampesjø utenfor Islandsberg stoppet vi litt opp på kryss.
Enkel rigg
Masten står helt uten stag og vant. Storseilet har heller ingen bom, men fulle spiler. Riggen er superenkel, men effektiv. Storseilet heises i et spor. Å seile gennaker med en rigg uten vant og stag er også spesielt. Seilet kan heises fra alle vinkler, og det er til og med mulig å baute med gennakeren oppe. Å berge den har aldri vært enklere. Da trekkes den helt inntil storseilet, som gir le. Å seile LiteBoat XP oppleves som særdeles trygt, også med gennaker, selv om det går styggfort.

Også for tur
Jeg fikk aldri sovet i båten, men det er helt greit å trekke ned i hytta. Det beste med denne løsningen er at man har et praktisk sted å slenge fra seg tøy og utstyr. Med barn er det også mulig å ha lange kvelder på sjøen. De vil digge den lille kabinen.
For lange strekk, som under Race to Alaska, er også muligheten for å sove fornuftig, men for voksne er det nok bedre å tilbringe natten i et telt enn i et lite glassfiberskall.
Under testen ble også et cockpittelt presentert. Igjen er det nok bedre å telte på land.
Noen motor trengs ikke når det er mulig å ro. Båten er utformet etter krav fra en aktiv roer som vet hvordan dette skal gjøres. Åregaflene er plassert i riktig avstand fra setet, og setet beveger seg slik at benkraften er med å gi skyv. Båtens bredde er begrenset av roegenskapene, men allikevel er det godt med skrogstabilitet.
Mathieu Bonnier klarer å holde en snittfart for årer opp mot tre knop over lengre tid med båten. For en sprek person vil det være mulig å ro fra Oslo til Drøbak på fem timer. I fin sønnavind kunne vi seilt tilbake på under to timer.

Ett stort menn
Båten er utviklet for en nisje, men er perfekt for turer langs vår vakre kyst. I forhold til Magne Klann, som seilte hele Norge på langs i en RS Aero, er dette rene luksusen.
LiteBoat XP er bygget avansert i Frankrike med vakuum-teknologi. Den store haken er prisen. Båten starter på 21 000 euro uten moms. Da er den klar for både å seiling og roing. Det betyr at prisen tipper over 250 000 norske kroner, som er mye for en så enkel båt. Det er synd, fordi konseptet er så fornuftig og seilegenskapene så fantastiske. Det er også svært godt å ro.
LiteBoat XP viser hva som er mulig ved å tenke nytt. Konseptet lar seg skalere opp og ned i størrelse. En litt større versjon med elmotor hadde vært kult, eller en mindre og billigere variant for hytta. Både rigg og skrogform er banebrytende.
Båten er utviklet for en type båtliv som ikke er utviklet. Mange seilere vil mene den er sær, mens friluftsfolk vil elske den. LiteBoat XP kan åpne opp for et nytt segment båtliv, en bærekraftig ferieform.