Hallberg-Rassy 312

REGATTA: Hallberg-Rassy 312 hadde egen klasse i Færderen inntil for noen år siden.
SKROG: Skroget er dypt og kjølen semi-lang. HR 312 er en båt som takler litt vær.
COCKPIT: Trang, dyp og trygg. 31-foteren er bygget for en norsk sommer og tar vare på mannskapet.
SALONG: Det skal lukte treverk i en Hallberg-Rassy. Det er godt med stueplass, men mørkt.
DEKK: Sjekk teakdekket. Det er dyrt både å få fjernet og lagt nytt, men det er elegant når det er i orden.
COCKPIT: Det er trangt rundt rattet, men karmene gir suveren beskyttelse.
BYSSE: Førsteutgaven, som det er flest av i Norge, har en liten bysse.
FORPIGG: Den eneste lugaren er foran, men det er mulig å sove i salongen.
STANDARD: Stikkøye var ekstrautstyr. Denne versjonen har mer stueplass.
MK II: Fra 1986 fikk båten nytt overbygg med vinduer i hytta. Løygangen ble flyttet frem på hytta og fall og liner trukket tilbake til cockpiten.

Kvalitetsbåten som er blitt billig

Hallberg-Rassy 312 er et kvalitetsprodukt fra 80-tallet som tar vare på mannskapet.

Publisert Sist oppdatert

En moderne 9,5 meters cruiser med færre køyeplasser og mer stuerom, annonserte Hallberg-Rassy i sin første annonse med båten i Seilas og Båtliv i 1979. Båten fulgte opp designelementene fra 38-foteren fra 1977 og HR 352 fra 1978, alle tre konstruert av Olle Enderlein sammen med Christoph Rassy. Teakdekk var standard, og med vakkert interiør, ble Hallberg-Rassy et prestisjevaremerke.

Båten kunne leveres med ratt, og med eller uten stikkøya akter. Den gangen var mange køyer viktig for barnefamilier. I dag er båten ypperlig for ett par som bruker forpiggen som eierlugar og holder salongen som ekstrakøyer for havseilas.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER