Hallberg-Rassy 312

REGATTA: Hallberg-Rassy 312 hadde egen klasse i Færderen inntil for noen år siden.
REGATTA: Hallberg-Rassy 312 hadde egen klasse i Færderen inntil for noen år siden.
SKROG: Skroget er dypt og kjølen semi-lang. HR 312 er en båt som takler litt vær.
SKROG: Skroget er dypt og kjølen semi-lang. HR 312 er en båt som takler litt vær.
COCKPIT: Trang, dyp og trygg. 31-foteren er bygget for en norsk sommer og tar vare på mannskapet.
COCKPIT: Trang, dyp og trygg. 31-foteren er bygget for en norsk sommer og tar vare på mannskapet.
SALONG: Det skal lukte treverk i en Hallberg-Rassy. Det er godt med stueplass, men mørkt.
SALONG: Det skal lukte treverk i en Hallberg-Rassy. Det er godt med stueplass, men mørkt.
DEKK: Sjekk teakdekket. Det er dyrt både å få fjernet og lagt nytt, men det er elegant når det er i orden.
DEKK: Sjekk teakdekket. Det er dyrt både å få fjernet og lagt nytt, men det er elegant når det er i orden.
COCKPIT: Det er trangt rundt rattet, men karmene gir suveren beskyttelse.
COCKPIT: Det er trangt rundt rattet, men karmene gir suveren beskyttelse.
BYSSE: Førsteutgaven, som det er flest av i Norge, har en liten bysse.
BYSSE: Førsteutgaven, som det er flest av i Norge, har en liten bysse.
FORPIGG: Den eneste lugaren er foran, men det er mulig å sove i salongen.
FORPIGG: Den eneste lugaren er foran, men det er mulig å sove i salongen.
STANDARD: Stikkøye var ekstrautstyr. Denne versjonen har mer stueplass.
STANDARD: Stikkøye var ekstrautstyr. Denne versjonen har mer stueplass.
MK II: Fra 1986 fikk båten nytt overbygg med vinduer i hytta. Løygangen ble flyttet frem på hytta og fall og liner trukket tilbake til cockpiten.
MK II: Fra 1986 fikk båten nytt overbygg med vinduer i hytta. Løygangen ble flyttet frem på hytta og fall og liner trukket tilbake til cockpiten.

Kvalitetsbåten som er blitt billig

Hallberg-Rassy 312 er et kvalitetsprodukt fra 80-tallet som tar vare på mannskapet.

Publisert Sist oppdatert

En moderne 9,5 meters cruiser med færre køyeplasser og mer stuerom, annonserte Hallberg-Rassy i sin første annonse med båten i Seilas og Båtliv i 1979. Båten fulgte opp designelementene fra 38-foteren fra 1977 og HR 352 fra 1978, alle tre konstruert av Olle Enderlein sammen med Christoph Rassy. Teakdekk var standard, og med vakkert interiør, ble Hallberg-Rassy et prestisjevaremerke.

Båten kunne leveres med ratt, og med eller uten stikkøya akter. Den gangen var mange køyer viktig for barnefamilier. I dag er båten ypperlig for ett par som bruker forpiggen som eierlugar og holder salongen som ekstrakøyer for havseilas.

– HR 312 er en vakker båt å være i og se på fra brygga eller sjøen. Nydelig treverk innvendig. Kvalitet fra Hallberg-Rassy. For meg som interessert i design og treinteriør, betyr dette mye, forteller Dag Bjørneset.

HALLBERG-RASSY 312

LOA9,42 m
Vannlinje7,70 m
Bredde3,08 m
Dybde1,62 m
Vekt5810 kg
Ballast1800 kg
Storseil19,2 kvm
Kryssfokk21,8 kvm
Genua31,0 kvm
Motor25/28 hk
Vann120 l
Diesel110 l

Styrker

  • Trygge seilegenskaper
  • Solid bygget
  • Godt håndverk

Svakheter

  • Mørk innredning
  • Tungt bygget
  • Teakdekk
  • Man må på dekk for å reve

 

Han eier byggenummer 395 fra 1985, og han har hatt båten i 10 år.

REGATTA: Hallberg-Rassy 312 hadde egen klasse i Færderen inntil for noen år siden.
REGATTA: Hallberg-Rassy 312 hadde egen klasse i Færderen inntil for noen år siden.

Starten på Hallberg-Rassy

Olle Enderlein hadde også tegnet forgjengeren til HR 312, Monsun, som var den første båten Rassy utviklet under navnet Hallberg-Rassy. 312 er en moderne utgave av Monsun hvor Rassy forsøkte å beholde alle de gode egenskapene, men samtidig skape en bedre og mer moderne båt. 312 er skarpere i forskipet, og har delt ror og kjøl. På 70-tallet kunne kjølen beskrives som radikal, i dag vil kjølen til 312 bli beskrevet som semilang.

Monsun var en mindre utgave av Rasmus 35, og den hadde det samme formspråket, med Hallberg-Rassys kjente faste vindskjerm. En godt beskyttet cockpit ble ført videre med 312, som vokste i alle retninger. Særlig fribordshøyden vokste, men ble optisk dempet av den blå stripen.

Etterspørselen etter Hallberg-Rassy 312 var enorm, langt større enn produksjonsvolumet. Det gjorde at bruktprisene ble høyere en nybåtsprisen. Ordreboken var også gull for verftet da markedet stoppet opp i 1987. Da hadde Hallberg-Rassy nok bestillinger til å holde hjulene i gang til markedet kom tilbake på starten av 90-tallet. Da ble modellen byttet ut med en German Frers-design.

COCKPIT: Trang, dyp og trygg. 31-foteren er bygget for en norsk sommer og tar vare på mannskapet.
COCKPIT: Trang, dyp og trygg. 31-foteren er bygget for en norsk sommer og tar vare på mannskapet.

Behagelig seilbåt

– Båten er trygg, stødig og forutsigbar for ferske seilere. Perfekt første båt for turseiling, og båten har ideell størrelse for to på langtur.

– Jeg har vært ute i relativt hardt vær mellom Vestfold og svenskekysten med 12–14 meter per sekund vind og grov sjø. Båtens vekt og semilange kjøl gjorde at seilasen allikevel føltes trygg, sier Geir Horn.

Han er en fersk seilbåteier, og har bare hatt glede av båten én sommer. Horns båt er fra 1981.

Da båten kom på tampen av 70-tallet, ble seilegenskapene beskrevet som behagelige, og det ble sagt at båten var slik en langturseiler skal være.

Da vi seilte båten på ny i 1993, mot Monsun og HR 31, beskrev vi seilegenskapene som gode. Båten beveger seg rolig med behagelig tyngde. Den er lett på roret og behagelig å manøvrere. Da seilte vi 5,8 knop på kryss med en vindvinkel på 40 grader. Toppfarten på slør var 6,8 knop.

SKROG: Skroget er dypt og kjølen semi-lang. HR 312 er en båt som takler litt vær.
SKROG: Skroget er dypt og kjølen semi-lang. HR 312 er en båt som takler litt vær.

I 2010 testet vi HR 312 mot nye HR 310, og igjen ble seilegenskapene på den gamle damen trukket frem som positive. Trygg og behagelig, og vi opplevde 312 som en større båt enn nye 310. 312 er også tyngre og har mer seil, mens 310 er bredere og med over en meter lengre vannlinjelengde.

Det er særlig på kryss at HR 312 blir kritisert for å være tung med den store 150 prosent genuaen som krever mye arbeid i hvert slag. Masthead-riggen er i dag båtens svake punkt.

Originalt må du må også på dekk for å heise storseilet. I godt vær er det ikke noe problem, men å gå på fordekket for å ta et rev er ikke ideelt. Mange har trukket fall og reveliner tilbake til cockpit. Heller ikke rulleforstag av standard da båten ble lansert. En godt oppgradert båt vil ha lazyjack for storseilet.

HR 312 har kvaliteter som mange savner på moderne båter. Den tar deg trygt og behagelig frem, selv om været ikke er det beste. Det er en båt som tar vare på mannskapet.

– For turseiling langs kystene og i havet er den komfortabel og trygg. Det sies også at den tåler godt en eventuell grunnstøting. Men den er vel ingen regattabåt, og den skal ha mer vind enn de nyere båtdesignene for å komme opp i seilfart. 6 til 10 meter i sekundet regner jeg som supert, sier Bjørneset. Han hadde en Hallberg-Rassy 26 før 312.

Sett i dagens standard er cockpiten trang. Båten har høye karmer som gir god beskyttelse. Her sitter du også med god fraspark på le benk. Hallberg-Rassys kjente faste vindskjerm er også med på å gjøre det mer komfortabelt å seile.

Ratt var ekstrautstyr, og dette tar opp verdifull plass. Rattet er også såpass lite at rormannen ikke kan få noen gunstig posisjon på kryss. Med rorkult er det mulig å komme opp på karmen å få sett lusene i seilet. Rorkult krever også plass når det er i bruk, men kan enkelt vippes opp i havn.

I dag har båter badebrygge fra hekken. Slik er det ikke på Hallberg-Rassy 312, men svaært mange har ettermontert en badeplattform, som gjør båtens bruksområde større, og mer lik på en moderne båt.

Baugspryd gjør også enkring enklere, gjør det lettere å hope i land på et svaberg, og er gunstig for gennaker.

SALONG: Det skal lukte treverk i en Hallberg-Rassy. Det er godt med stueplass, men mørkt.
SALONG: Det skal lukte treverk i en Hallberg-Rassy. Det er godt med stueplass, men mørkt.

Klassisk innredning

Hallberg-Rassy 312 arvet planløsningen til Monsun, men vokste litt alle veier. Bedre bysse, større bad og rommeligere salong. Kartbord var fremdeles viktig, og løsningen fra Frankrike med å flytte badet akter var ikke kommet til Sverige enda.

BYSSE: Førsteutgaven, som det er flest av i Norge, har en liten bysse.
BYSSE: Førsteutgaven, som det er flest av i Norge, har en liten bysse.

I MK II-utgaven vokste byssa med en ekstra seksjon ved siden av ovnen som tar litt av babord salongbenk, og badet fikk egen dør.

Standard var båten solgt uten stikkøye akter, men de aller fleste båtene ble oppgradert med denne køya.

Hallberg-Rassy er kjent for å unytte volumet under dekk maksimalt. I 312 er det godt med hyller og skap, og i dag kan man beskrive båten som overmøblert. Mørk er den også under dekk. Mahogni-innredningen er mørkbeiset. Det tre små skrogvinduene slipper begrenset med dagslys inn under dekk. I MK II-utgaven ble vinduer flyttet opp i overbygget, som var gjort høyere. Den oppgradert modellen hadde også en lysere mahogni-finish.

– Vår båt har nytrukne offwhite puter og det gjør salongen vesentlig lysere, forteller Holm.

FORPIGG: Den eneste lugaren er foran, men det er mulig å sove i salongen.
FORPIGG: Den eneste lugaren er foran, men det er mulig å sove i salongen.

Enkel og solid

Hallberg-Rassy bygde skrogene rasjonelt på den tiden. 312 er sprøytestøp. Det vil si at polyester med avkappete glassfibertråder blir sprøytet inn i formen. På den måten går støpearbeidet raskt unna, men det blir lite fiber og mye polyester. Det er fibrene som gir styrken, og resultatet blir et tungt skrog som ikke er så sterkt som tyngden tilsier. Historien har likevel vist at skroget er dønn solid.

Kjølen er også en del av formen, og billig jern ble lagt i bunnen, på innsiden av støpen. Dette sparte verftet for mye jobb. Ingen kjølbolter og ingen montering.

Alt i 1979 ble den rasjonelle produksjonsmetoden kritisert, og det ble poengtert at ballasten får redusert effekt, og at løsningen kan ha svakheter ved grunnstøting.

Masten står på dekk, en løsning Bavaria kopierte. Mastestøtten står ved hovedskottet, som er støpt fast i skroget, og som stiver av konstruksjonen. Innstøpte skott er arbeidskrevende, og da som nå blir dekket støpt fast i skroget før innredningen settes på plass. Løsningen reduserer sjansene for lekkasjer. Fukt i gamle båter gir gjerne følgeskader som ødelagt elektronikk og korrosjon.

Originalt hadde båten en Volvo Penta MD2B på 25 hk, men den ble byttet ut med VP 2003 på 28 hk i 1986.

DEKK: Sjekk teakdekket. Det er dyrt både å få fjernet og lagt nytt, men det er elegant når det er i orden.
DEKK: Sjekk teakdekket. Det er dyrt både å få fjernet og lagt nytt, men det er elegant når det er i orden.
COCKPIT: Det er trangt rundt rattet, men karmene gir suveren beskyttelse.
COCKPIT: Det er trangt rundt rattet, men karmene gir suveren beskyttelse.

Godt vedlikeholdte båter

Hallberg-Rassy er sjøens Mercedes, med stolte eiere som har tatt service og vedlikehold seriøst, og sannsynligvis brukt langt mer penger per år for å holde båten i topp stand enn de fleste andre båteiere. Det gjenspeiles i bruktprisene som til nå har ligget høyt.

I Norge er det stort sett første generasjon som er tilgjengelig på bruktmarkedet, båter som er mer enn 33 år gamle. I skrivende stund er det to slike båter på Finn.no, den ene med nedsatt pris til 230 000 kroner, og den andre til 400 000 kroner. Begge har byttet motor, men den dyreste har også baugpropell. Hva som er byttet og hva som er originalt, har stor betydning for om en brukt 312 er prisgunstig eller ikke. Motor er av stor betydning. Helt ny seilgarderobe koster også mye. Det gjør også skifte av teakdekk. Bare det å fjerne et slitt teakdekk og å legge nytt belegg koster.

– Vi ønsket en anerkjent kvalitetsbåt på cirka 30 fot til et budsjett på cirka 400 000 kroner. Vi vurderte både Forgus og andre svenskproduserte båter i samme prisleie, sier Horn.

De ble anbefalt HR 312 av erfarne seilere. Båten de kjøpte har originalt teakdekk som var slipt for to år siden, mens teaken i cockpiten var delvis byttet. Motoren var ny i 2015 da også seilgarderoben ble byttet. Forrige eier kjøpte også nye madrasser og puter samt formsydde tepper i 2017. Det er også blitt nylig montert Selden rodkick, layzyjacks, baugspryd med stige og septikutsug på dekk.

– En kjøper av en eldre båt må vel regne med at det kommer arbeid og utgifter knyttet til vedlikehold, mener Bjørneset.

Han fikk en solid teknisk gjennomgang av sin båt i Sverige den første vinteren han hadde båten. Han mener at båten skal være i god stand, og vil ikke at små feil skal ødelegge gleden med båtlivet. I tiden han har hatt båten har det blitt dusj og badeplattform på hekken. Båten har også fått nye instrumenter og autopilot. Vanntanken er også åpnet og renset, og det var nødvendig. Nye seil har det blitt to ganger, og sist vinter ble det også ny rigg etter at vantet røk på overfart til Skagen. Ny septiktank og ny komfyr i byssa er også installert.

Hallberg-Rassy 312 er drømmebåten som holder stil og klasse, men som nå kan skaffe stil en pris de fleste har råd til, men kjøp en oppgradert og velstelt utgave.

MK II: Fra 1986 fikk båten nytt overbygg med vinduer i hytta. Løygangen ble flyttet frem på hytta og fall og liner trukket tilbake til cockpiten.
MK II: Fra 1986 fikk båten nytt overbygg med vinduer i hytta. Løygangen ble flyttet frem på hytta og fall og liner trukket tilbake til cockpiten.

ALTERNATIVER

Forgus 31 Forgus 31 ble konstruert alt i 1973, men var forut for sin tid, med stor bredde og bred hekk. Det gir godt med volum for størrelsen. Forgus er kjent for Orust-kvalitet, men noen båter er levert som 3/4-fabrikat. Mange er også eldre og har ...
Najad 320 Najad 320 kan beskrives som en kopi av Hallberg-Rassy 312, men den er litt større. Båten ble lansert i 1983, og den største forskjellen, bortsett fra rød stripe, er at Najad har badet akter og et mindre kartbord. Det er færre slike båter i ...
Sweden Yacht 34/C34 Sweden Yacht 34 ble lansert som Comfort 34 i 1974, men ble bygget av Sweden Yachts som C34 fra 1978. Båten er kjent for utsøkt kvalitet og gode løsninger. Den er også en del større enn HR 312. Den er ikke bygget på Orust, men ...

Forgus 31

Forgus 31 ble konstruert alt i 1973, men var forut for sin tid, med stor bredde og bred hekk. Det gir godt med volum for størrelsen. Forgus er kjent for Orust-kvalitet, men noen båter er levert som 3/4-fabrikat. Mange er også eldre og har lavere verdi enn HR 312.

Najad 320

Najad 320 kan beskrives som en kopi av Hallberg-Rassy 312, men den er litt større. Båten ble lansert i 1983, og den største forskjellen, bortsett fra rød stripe, er at Najad har badet akter og et mindre kartbord. Det er færre slike båter i Norge, og verdien ligger rett over Hallberg-Rassy 312.

Sweden Yacht 34/C34

Sweden Yacht 34 ble lansert som Comfort 34 i 1974, men ble bygget av Sweden Yachts som C34 fra 1978. Båten er kjent for utsøkt kvalitet og gode løsninger. Den er også en del større enn HR 312. Den er ikke bygget på Orust, men rett ved, i Stenungsund.