Nye Hallberg-Rassy 340 mot gamle 342

KULING: Den nye 34 foteren har høyere skrog­stabilitet og mer vekt i kjølen enn 342. Sammen med stumme seil og doble ror, er båten en vellykket i mye vind.
NY: Hallberg-Rassy 340 har verftets nye moderne formspråk.
COCKPIT: Hallberg-Rassy 340 har en cockpit som imponerer, selv om det er litt trangt rundt rattene.
DEKK: På den nye 34-foteren er liner ført under dekk. Den har også nedsenkete luker.
HEKK 340: Stor badeplattform har også kommet på Hallberg-Rassy. Det er ekstrautstyr.
2005: Hallberg-Rassy 342 var ekstrem for 12 år siden og skapte en trend mot raskere turbåter.
BYSSE: 340 har byssa der badet vanligvis er. Det er lett å stå støtt i sjø. Det er også hyggelig med åpning mot salongen.
SALONG: Hallberg-Rassy 340 er lys og åpen under dekk. LED-belysning er praktisk når det er mørkt. Det er plass til en stor TV, men ikke bøker.
AKTERLUGAR 340: Her er det lyst og luftig. Akterlugaren er en av 340s største forbedringer.
BAD 340: Plassering foran hovedskottet har både fordeler og ulemper. Det eneste som mangler er et eget dusjrom.
FORPIGG: Litt mer plass i 340 enn i 342, og kort vei til wc fra eierlugaren.
FORPIGG: Trivelig forpigg i begge båter. Innredningen på 342 er mer påkostet med skap i stedet for åpne hyller.
BYSSE: 342 har en tradisjonell bysse ? en godt gjennomprøvet løsning.
KARTBORD: 342 har et tradisjonelt kartbord. Det har ikke nye 340.
SALONG: HR 342 fremstår som overmøblert. Glødelamper suger strøm. Den gamle modellen har kartbord og godt med hylleplass for bøker.
AKTERLUGAR: Køya akter i 342 passer best for barn. Det er trangt og mørkt under cockpitdørken.
BAD: 342 har badet akter. Det er en fordel for bruk i sjø. Den er også litt større enn på nye 340, som har badet knyttet til eierlugaren.
DEKK 342: Dekket er rotete og lite elegant. Alt fra luker og ventilasjon til blokker fremstår som gammelt.
COCKPIT 342: Utformingen er tilpasset rorkult, og med ratt blir det vanskelig å få en god sittestilling. Eieren i testbåten hadde også oljet teaken i cockpiten, som ikke blir bra.
LETT: Også i lett vind var 340 raskere enn 342, men et mer effektivt forseil tar mest av æren.
NY: Hallberg-Rassy 340 har verftets nye moderne formspråk.
SAMMENLIGNET: Nye Hallberg-Rassy 340 og gamle 342 forfra.
STÅL: Fall av Dyneema var vanlig i 2006, men Selden leverte fremdeles wire. Fremdeles brukes masteprodusenten wire i kick og uthal.
BAUG: 340 har fast baugspryd, forseilsrulle under dekk og nette LED-lanterner.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
BAUG: 342 har forseilsrulla over dekk. Den har også klumpete og strømsugende lanterner.
REV: 340 er stiv og må reves fra ca. 10 m/sek. I kast over 15 m/sek hadde vi ønsket et mindre forseil. På lens kunne vi føre fulle seil.

En god båt er blitt mye bedre

Utviklingen har vært stor på de 12 årene som skiller de to modellene. Vi seilte båtene mot hverandre i både kuling og lett vind.

Publisert Sist oppdatert

Hallberg-Rassy blir sett på som et konservativt verft hvor det er små forandringer. Slik er det ikke lenger. Verftets nye 34-foter er en radikal båt fra Orust, og sannsynligvis den beste båten de noen gang har produsert. Nyheten har fått skrogformen fra Hallberg-Rassy 44, og er det første modellen med doble ratt.

Årene går fort

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER