BRUKTBÅT: Jeanneau Sun Odyssey 35

Den ideelle familiebåten

Godt med plass, tre lugarer, enkel å håndtere og billig. Mange til salgs. Er det noe poeng å velge en annen bruktbåt for familieseilturer?

Publisert Sist oppdatert

Marc Lombard og Jeanneau skapte en suksess med Sun Odyssey 35. Den ble også solgt som Sun Fast 35 med høyere rigg og dypere kjøl. Det ble på kort tid solgt over 100 slike båter bare i Norge. Den ble lansert i 2003, da nybåtsalget eksploderte, og Heitmann i Drøbak ble en sterk konkurrent til Bavaria, til tross for at båten kostet 150 000 kroner mer enn Bavaria 36 AC. Sun Odyssey 35 fremstod som mer moderne og hadde mer plass enn Bavariaen, men i dag er begge utdaterte, særlig i cockpiten.

I dag omsettes en brukt Sun Odyssey 35 for rundt 600 000 kroner, og med den store salgssuksessen båten var, dukker den stadig opp på bruktmarkedet.

Hendig turseiler

Vi har testet båten ved flere anledninger. Vi tok med oss familien og dro på helgetur i 2003. Da kostet båten 895 000 kroner ny, men den kostet én million med frakt, klargjøring, varme, instrumenter og sprayhood. Vi testet også båten i forbindelse med Årets Båt i Europa, hvor vi seilte Sun Fast-utgaven, og vi seilte båten på ny i 2012 da vi seilte to brukte Jeanneau-båter, Melody 34 fra 1970-tallet og Sun Odyssey 35 fra 2003.

RIGG: Masthead, babystag og stor genua hører fortiden til. Heldigvis er ikke båten større.
RIGG: Masthead, babystag og stor genua hører fortiden til. Heldigvis er ikke båten større.
RATT: Styreposisjonen er ikke ideell, men lite ratt kan også ha fordeler.
RATT: Styreposisjonen er ikke ideell, men lite ratt kan også ha fordeler.

Sun Odyssey 35 er primært en familieturseiler, og den skal ivareta turseilingsbehov. Det gjør båten i stor grad. Den satte en ny standard for kompakte båter med tre lugarer, og kunne tilby denne løsningen uten at det gikk på kompromiss med andre egenskaper. Våre tilbakemeldinger om båten har stort sett vært positive, men vi har foretrukket Sun Fast-utgaven, og har hatt innsigelser til båtens cockpit og rigg.

Mange nautiske mil

Få har erfaring med Sun Odyssey 35 som Ari Hauksson. Han kjøpte båten i 2004, og seilte den hjem samme år. Siden har han eid båten, som i sommer ble lånt ut til sønnen Daniel og samboeren Marianne Smith. De tok en ekstra lang sommerferie, og seilte «Simetra» fra Oslofjorden til Tromsø og tilbake. Turen ble beskrevet på seilmagasinet.no i form av ukentlige reisebrev, og båten prydet forsiden på SEILmagasinets sommernummer.

– Vi har normalt brukt båten 60–70 dager i sesongen og logger i snitt 1200 nautiske mil. Den siste langturen før årets tur hvor Daniel og Marianne lånte båten, var i 2017 da vi seilte til Bergen og ble med i Shetland Race. Vi seilte videre til Færøyene, rundt Island og tilbake. På en slik tur blir det ymse vær og det er ikke bare å seile til land når lavtrykkene dukker opp litt før de er meldt. Men det var en flott tur. Ingen problemer med båt eller utstyr, forteller Ari Hauksson. – Det viser at båten godt tåler lengre turer på havet også.

FAMILIE: Sun Odyssey 35 fungerer godt som turseiler. Det oppvippbare cockpitbordet henger i rattpidestallen.
FAMILIE: Sun Odyssey 35 fungerer godt som turseiler. Det oppvippbare cockpitbordet henger i rattpidestallen.
HEKK: I 2003 var badeplattform og åpning i hekken ingen selvfølge.
HEKK: I 2003 var badeplattform og åpning i hekken ingen selvfølge.

Mister rorgrepet

I 2003 krysset vi ut Drøbaksundet i 7–9 meter per sekund vind med ett rev i storseilet, men likevel mistet roret grepet. Vi savnet et trimbart akterstag for å tviste ut toppen av storseilet for å redusere kreftene.

Under testen av Melody 34 og Sun Odyssey 35 var det mindre vind, men likevel opplevde vi båten fra 70-tallet mer kursstabil enn Sun Odyssey 35, som hadde utblåste seil. Dype seil og bred hekk er ingen ideell kombinasjon, men den brede hekken gir muligheter for surf, som øker kurs- og skrogstabiliteten i hardt vær. Det opplevde Hauksson på vei hjem etter å ha hentet båten i Frankrike.

– Høydepunktet på turen var da vi logget nær 14 knop sydvest for Danmark i 24 meter per sekund vind og slør. Siden har vi alltid følt oss trygge i båten uansett vær, forteller han.

Han sier av båtens relativt flat bunn gjør det slitsomt på kryss i mye sjø. For å få effektiv fremdrift må man slippe seg ned minst 10 grader på kryssvinkelen.

Hauksson har ettermontert akterstagstrammer. Han har også kjøpt et mindre forseil, en 110 % fokk med spiler og positivt akterlik, et seil som gir bedre høyde og er enklere å håndtere enn den store tunge genuaen som fulgte med som standard. Hauksson har også montert et innhal på fokka som gir fem grader bedre høyde på kryss. Videre har båten fått to ekstra avlastere som gjør at alt nå kan trimmes fra cockpiten.

– Vi må ta inn første rev i storseilet ved 7–8 meter per sekund på tur. Det kunne vært noe mer vekt i kjølen, alternativt at vekten var konsentrert lenger ned for å få litt stivere båt, mener båteieren.

Vi satte spørsmålstegn ved båtens mastheadrigg. Riggen er også noe Hauksson misliker, særlig staget fra nedre del av masten, frem på fordekket.

– Babystag sliter mye på forseilene og gjør slag mer tungvint, sier han. Babystaget er der for å holde riggen i spenn, og skal hindre masten i å bøye seg feil vei med rev i storseilet. En slik invertering kan føre til mastebrekk.

I dag har turseilere større storseil og mindre forseil som det er enklere å trimme om når vinden øker, men Sun Odyssey 35 har mindre behov for et Code-seil på slør i lett vind.

RANK: Med dype seil blir det mye krenging og lite framdrift.
RANK: Med dype seil blir det mye krenging og lite framdrift.

Fornuftig innredning

SEILmagasinet ble mektig imponert over Sun Odyssey under dekk. Særlig akterlugarene og byssa ble verdsatt, men også salongen, som fremstår som lys og åpen etter datidens standard.

Jeanneau hadde valgt å nedprioritere kartbordet, som ga plass til badet vis-à-vis byssa. Konkurrentene plasserte gjerne badet fremme i båten i tre-lugarsversjonen, som ga en trang eierlugar foran.

Båten ble også levert med to lugarer, da med en enda større akterlugar, mer stueplass, større bad, og mer garderobeplass, men med samme kartbordløsning.

Innredningsløsningen er noe som også imponerte Hauksson.

– Båten har mange smarte løsninger under dekk, og vi har vært opp i 10 som har overnattet, forteller han. Han har byttet alle glødepærer til strømbesparende LED.

BAD: Med tre lugarer er badet forholdsvis lite, men det fungerer.
BAD: Med tre lugarer er badet forholdsvis lite, men det fungerer.
LYS: Båten var moderne med hensyn til vinduer og ventilasjon.
LYS: Båten var moderne med hensyn til vinduer og ventilasjon.
SALONG: Skyvbart kartbord sparer plass. Båten fremstår som moderne med lyse puter.
SALONG: Skyvbart kartbord sparer plass. Båten fremstår som moderne med lyse puter.

Da vi testet båten i 2003 var vi fire voksne og to små barn. En av de voksne var nesten to meter høy, og han var overrasket over ståhøyden under dekk. Det ble aldri trangt om bord, selv med seks personer. Vi likte også båtens gode luftemuligheter.

SUN ODYSSEY 35

SUN ODYSSEY 35

LOA0,75 m
Vannlinje9,74 m
Bredde3,49 m
Dybde1,85 m
Vekt5200 kg
Ballast1490 kg
Storseil28 kvm
Forseil33 kvm
Mastehøyde15,4 m
Motor27 hk
Vann310 l
Diesel30 l
LYS1,15

 

STYRKER

  • God plass i cocpit og under dekk
  • Hendig størrelse
  • Prisgunstig familiebåt med tre lugarer
  • Solid konstruksjon

SVAKHETER

  • Gammeldags rigg
  • Vond styreposisjon på kryss
  • Mister rorgrep på stor krengingsvinkel

 

– Vi har oppgradert båten med et sklisikkert teppe på dørken. Vi hadde mange jolleseilere om bord i forbindelse med regattaer, så teppet er en god løsning for beskyttelse av dørken pluss at det er behagelig når det er kaldt vær, forteller båteieren.

Vi lå med hekken inn til brygga i Son da vi testet båten i 2003, og vi ble imponert over hvor lett barna kom seg på og av båten. Men under seil mislikte vi båtens lille ratt, og vi fant aldri noen god styreposisjon på kryss. Et større ratt ville hjulpet, men det ville samtidig redusert fremkommeligheten. Sun Fast 35 kunne leveres med rorkult.

– Rormannsplassen er håpløs på kryss og ved mye krenging, og det er umulig å finne noen god stilling bak rattet, sier Hauksson.

Det båten mangler i forhold til moderne turseilere i samme segment, er en letthåndterlig rigg, doble ratt i cockpiten og en utfellbar badeplattform.

Få feil

Jeanneau hadde brukt feil kjølevæske på motoren da den ble levert, som ga gjentatte motoralarmer, ellers har det vært få feil, bortsett fra på slitasjedeler. Motoren har fått ny starter og dynamo, og båten er på sitt tredje sett forbruksbatterier, mens startbatteri er byttet én gang. WC, slanger og ventiler er også byttet, samt fall, skjøter og sprayhood. Også varmtvannstanken er byttet. Videre ar båten oppgradert med et cockpittelt.

– Båten føles solid bygd og tåler mye. Vi har seilt på tøff kryss i rotete sjø (15–17 meter per sekund) i nærmere ett døgn hvor vi følte at alt kom til å knekke med jevne mellomrom når båten datt ned etter store bølger, men ingenting har løsnet eller gått i stykker, sier båteieren. Bunnstokkene er støpt til skroget og ikke limt som i mange nye båter.

Båten har propellaksel, som gir litt mer støy og vibrasjoner enn et seilbåtdrev, men som også reduserer vedlikeholdsbehovet.

Skroget er støpt i enkeltlamimat som gir dårligere isolasjon enn sandwich, med økt fare for kondens, men det gir også et mer robust og holdbart skrog. Dekket er i sandwich. Hauksson opplever ikke kondens som noe problem i sin båt.

FORPIGG: Eierlugaren er litt mørk, men har bevegelsesrom.
FORPIGG: Eierlugaren er litt mørk, men har bevegelsesrom.
GJESTER: Luagerene akter imponerte stort i 2003.
GJESTER: Luagerene akter imponerte stort i 2003.
MAT: Byssa er slik den skal være, med to vasker og stor kjøleboks.
MAT: Byssa er slik den skal være, med to vasker og stor kjøleboks.
Navigasjon: Nedprioritering av kartbord fikk kabalen til å gå opp.
Navigasjon: Nedprioritering av kartbord fikk kabalen til å gå opp.

Aktuell bruktbåt

Sun Odyssey kan du finne til under 600 000 kroner brukt. Da vi seilte den i 2012 ble båten omsatt for 720 000 kroner. Den ble levert med 27 hestekrefters motor, som er en fornuftig størrelse. Sun Fast-versjonen, som også ble kåret til Årets Båt i Europa, har bedre rigg, og høyere rettende moment med en dypere kjøl. Mange vil også foretrekke rorkult under seil, særlig på kryss. Sun Fast kostet 100 000 kroner mer i 2004. Båten ble fra 2007 erstattet av Sun Odyssey 36 som hadde en tilsvarende innredning, men mer moderne rigg og cockpit. Men 36-foteren var også mer rasjonelt bygget, som ikke alle ser som en fordel.

Disse båtene begynner å bli 15 år gamle. På en så gammel båt man man regne med at det blir årlige kostnader til oppgraderinger og reparasjoner, men om Yanmar-motoren har blitt godt ivaretatt, kan denne holde mange år til.

Med begrenset vekt i kjølen og en lei tendens til å miste rorgrepet, fortjener båten gode seil for å gi trygge og stabile seilegenskaper i frisk vind.

– Sun Odyssey 35 er en vellykket båtkonstruksjon som med små justeringer seiler bra, og går bra for motor. Båten har meget god plass i forhold til lengden, og du får mye turbåt for pengene her, oppsummerer Ari Hauksson, som har hatt sin båt i 15 år.

Alternativ: BAVARIA 36

Alternativ: BAVARIA 36

Denne ble lansert i 2002, og ble bygd frem til 2005. Båten seiler bra, ser flott ut og har en fornuftig innredning. Båten kostet 150 000 kroner mindre enn Sun Odyssey 35 og var også svært populær. I dag ligger bruktprisen litt under den franske damen.

Alternativ: OCEANIS 34

Alternativ: OCEANIS 34

Denne båten ble lansert i 2008 og er nå erstattet av Oceanis 35. Det er en elegant og komfortabel turseiler. Båten har mange av de samme fordelene og ulempene som Sun Odyssey 35. Lett kjøl og stor bredde. Bruktprisen ligger over Sun Oydyssey 35.

Alternativ: HANSE 350

Alternativ: HANSE 350

Hanse 350 ble lansert i 2007, og er nå erstattet av Hanse 348. Den er enkel å seile, med selvslående fokk og en trimbar rigg. Båtene ble levert med to eller tre lugarer. Hanse har holdt seg godt i pris på bruktbåtmarkedet, og er dyrere enn Sun Oydyssey 35.

Powered by Labrador CMS