BRUKTBÅT:

SEIL: Bavaria 38 AC seiler godt med dyp kjøl, foldepropell og gode seil. Forseilet er stort. Denne har rullemast.
SEIL: Bavaria 38 AC seiler godt med dyp kjøl, foldepropell og gode seil. Forseilet er stort. Denne har rullemast.
TEST: Bavaria 38 AC ble testet av Henrich Nissen-Lie i 2003.
TEST: Bavaria 38 AC ble testet av Henrich Nissen-Lie i 2003.
RIGG: Vi testet Bavaria 38 AC med rullemast mot standard mast i 2003, og opplevde minimalt av fartsforskjell i den lille vinden.
RIGG: Vi testet Bavaria 38 AC med rullemast mot standard mast i 2003, og opplevde minimalt av fartsforskjell i den lille vinden.
TRANGT: Cockpiten avslører båtens alder. Den er trang sammenlignet med dagens.
TRANGT: Cockpiten avslører båtens alder. Den er trang sammenlignet med dagens.
ANKER: Ankerbrønnen er fin, men spillet, kjettingen og ankeret var ekstrautstyr. Det ble levert på de aller fleste båtene.
ANKER: Ankerbrønnen er fin, men spillet, kjettingen og ankeret var ekstrautstyr. Det ble levert på de aller fleste båtene.
SALONG: Typisk Bavaria under dekk. Mørkt, tradisjonelt, men funksjonelt.
SALONG: Typisk Bavaria under dekk. Mørkt, tradisjonelt, men funksjonelt.
FORPIGG: Køya er smal i fotenden i forpiggen.
FORPIGG: Køya er smal i fotenden i forpiggen.
AKTER: Lugaren akter ble rost i 2003, men imponerer ikke i dag.
AKTER: Lugaren akter ble rost i 2003, men imponerer ikke i dag.
BAD: Båtens bad er enkelt å holde rent, men mindre enn dagens 38-fotere.
BAD: Båtens bad er enkelt å holde rent, men mindre enn dagens 38-fotere.
TEKNISK: Bavaria brukte brun innerliner som stiver av skroget.
TEKNISK: Bavaria brukte brun innerliner som stiver av skroget.
ELEKTRISK: Kabler er godt merket, og det er enkelt å installere mer utstyr.
ELEKTRISK: Kabler er godt merket, og det er enkelt å installere mer utstyr.

Bavaria 38 AC – suksessbåten fra 2003

Da 38-foteren ble lansert i 2003, var den ikke bare en rommelig bobåt, men også en rask turseiler.

Publisert Sist oppdatert

Bavaria imponerte med høyt produksjonsnivå og hyppig utvikling av nye modeller på begynnelsen av 2000-tallet, og de solgte i store volumer i Norge. Bavaria 38 AC avløste Bavaria 37, men var bare i produksjon i to år før den igjen ble erstattet av Bavaria 39 Cruiser. 38-foteren skilte seg ut med et ryddig dekk og mange luker som ga lys og luft i salongen. Den ble levert med to eller tre kabiner og jernkjøl som standard. Dyp blykjøl kunne kjøpes som tillegg.

Av annet ekstrautstyr var ankerspill, varmtvann, kryssholt og rekkeåpninger midtskips. I tillegg var det mulig å bestille kraftigere motor enn den originale 29-hestekrefteren.

SEILmagasinet har snakket med to mangeårige eiere av Bavaria 38. Det gir oss et godt innblikk i hva denne båten står for i dag. Den ene eieren heter Øyvind Hassfjord og er fra Fredrikstad. Han kjøpte sin Bavaria 38 i 2013. Den andre eieren vil ikke stå fram med navn i bladet, men siden han har eid båten i 16 sesonger og kjøpte den ny i 2003, og har gitt viktige skriftlige bidrag til artikkelen, tar vi med hans innspill og kaller ham for «anonym eier».

SEIL: Bavaria 38 AC seiler godt med dyp kjøl, foldepropell og gode seil. Forseilet er stort. Denne har rullemast.
SEIL: Bavaria 38 AC seiler godt med dyp kjøl, foldepropell og gode seil. Forseilet er stort. Denne har rullemast.

Bruktbåttips

SEILmagasinet har en serie hvor vi tar frem aktuelle bruktbåter. Vi tar frem gamle tester, og snakker med båteiere for å gi en god beskrivelse av båtens styrker og svakheter. Vi vurderer båten også opp mot dagens båter i samme segment. Klikk på lenkene.

2019

Beneteau Oceanis 40 (+)

• Bavaria 38 AC (+)

• Dufour 34 Performance (+)

Hanse 430e (+)

• Jeanneau Sun Odyssey 35 (+)

• Hallberg-Rassy 312 (+)

2020

• First 40.7 (+)

• X-362 (+)

• Marieholm MS20 (+)

• Bavaria Vision 44 (+)

• Fenix (+)

• Hanse 400 (+)

2021

Albin Express (+)

Sun Odyssey 409 (+)

• Maxi 77 (+)

Bavaria 34 AC (+)

Albin Ballad (+)

Elan 37 (+)

2022

X-79 (+)

Dufour 385 GL (+)

Comfortina 32 (+)

• Hanse 371 (+)

• First 31.7 (+)

Yngling (+)

2023

• Malö 40 (+)

Testseilingen

Båtene vi prøveseilte i 2003 hadde gode Elvström-seil. Testbåten hadde dyp blykjøl, og seilingen ble gjort utenfor Palma, Mallorca, i lett vind og dønninger. I vind på 5–6 meter per sekund gjorde båten 5,7 knop på bidevind og 6,5 knop på slør. Båten virket godt balansert, lettseilt og enkel. Med blykjølen føltes den passe stiv.

– I 2018 gikk jeg til innkjøp av en 3-blads Volvo Penta foldepropell. Båten var ikke til å kjenne igjen, og etter dette var det sjelden vi ble fraseilt av andre ferieseilere, sier Øyvind.

Vi skrev videre i testen fra 2003 at «båten er avgjort livlig og akselerer lett i kastene. Med nesten 70 kvadratmeter med duk og en vekt på syv tonn, er dette ingen trøtt turbåt».

– Nå har jeg valgt å legge enda noen tusenlapper i en skikkelig genua 1 (Trioptimal Hybrid Dyneema) og satse videre på båten, sier Øyvind videre.

Om seilegenskapene sier han at den grunne kjølen han har gir begrensninger på kryss.

God turbåt

Forpiggen er rommelig med god takhøyde, skrev vi i testen i 2003. Videre bemerket vi at det var to store garderobeskap samt et sete til omkledning. Det er ingen hyller, men derimot til sammen ti småskap med Bavarias typiske buete front. Dette er virkelig en fin eierlugar, selv om vi også bemerket at sengen går sammen i en spiss i front.

Dobbeltlugarene akterut ble også bemerket i testen. De har et garderobeskap innunder sidedekket, samt en liten benk foran dette hvor man kan sitte når man kler seg. Det løper en stor og solid hylle langs skutesiden og det er tre ventiler som kan åpnes.

Anonym eier skriver på epost til SEILmagasinet at han bruker sin Bavaria på tur med familien, som består av to voksne og to barn under ti år. Familien har en to-kabins versjon, som passer utmerket for dem ifølge dem selv. De bruker båten minst ni måneder i året og nå gleder de seg til påsketur.

Øyvind Hassfjord og hans familie er også turseilere.

– Vi startet sommeren 2014 og seilte nedover svenskekysten. Vi var fryktløse og nyforelsket i båten, hadde rib på slep og husker at vi seilte jevnt i åtte knop og litt til mellom Fredrikstad og Strömstad. Sommeren var fantastisk varm med en herlig østavind som mildt sagt var bygete. Vi fikk noen skikkelige vindkuler på turen nedover og vi visste ikke hva vi skulle gjøre annet enn å gå opp i vindøyet og dra inn litt duk. Vi hadde noen fantastiske uker og langt bedre plass enn i Windy 26-snekken vi hadde tidligere, minnes Øyvind.

I testen i 2003 skrev vi også om toalettet, som sitter babord, aktenom byssa og er helstøpt i hvit plast. Det har god plass med stor servant. Det er også en praktisk holderekke, skrev vi. Ingen av eierne har kommentert toalettets egenskaper.

I 2003 skrev vi at rattpidestallen har plass til både kompass og instrumenter samt motorspaken, og i forkant av den er det montert et praktisk cockpitbord i teakfiner som kan slås opp forover. Vi skrev også at cockpiten var pæreformet og stor nok.

– Cockpiten er liten sammenlignet med dem i nyere båter, skriver anonym eier.

Rommelig salong og bysse

I testen skrev vi at det er gode holdegrep for passasje opp og ned av hovedluken, med grep på toppen av karmen, skrått på skottene og dessuten holdegrep i forkant av skottene. Her er sikkerheten godt ivaretatt. Under dekk er det godt volum med stor U-sofa og frittstående benk midtskips. Her kan man sitte minst åtte mennesker til bords. Bordet er veldig stabilt og fint.

Byssa er langsgående på babord side med slingreopphengt, syrefast, to-bluss gasskomfyr med stekeovn. Byssebenken avsluttes med en solid mahognilist hele veien. Dette er en god detalj. Det er en syrefast rektangulær oppvaskkum med rette sider. Bra, men den er kanskje litt grunn. Og så er det en skyllekum som er enda litt grunnere.

– Byssa har rikelig med plass i skapene til bestikk og en praktisk oppbevaringsbenk til tørrvarer, sier anonyme eier, som har eid sin båt siden den var ny i 2003.

SALONG: Typisk Bavaria under dekk. Mørkt, tradisjonelt, men funksjonelt.
SALONG: Typisk Bavaria under dekk. Mørkt, tradisjonelt, men funksjonelt.
AKTER: Lugaren akter ble rost i 2003, men imponerer ikke i dag.
AKTER: Lugaren akter ble rost i 2003, men imponerer ikke i dag.
FORPIGG: Køya er smal i fotenden i forpiggen.
FORPIGG: Køya er smal i fotenden i forpiggen.
RIGG: Vi testet Bavaria 38 AC med rullemast mot standard mast i 2003, og opplevde minimalt av fartsforskjell i den lille vinden.
RIGG: Vi testet Bavaria 38 AC med rullemast mot standard mast i 2003, og opplevde minimalt av fartsforskjell i den lille vinden.
BAD: Båtens bad er enkelt å holde rent, men mindre enn dagens 38-fotere.
BAD: Båtens bad er enkelt å holde rent, men mindre enn dagens 38-fotere.

Ryddig elektrisk anlegg

BAVARIA 38 AC

 

LOA11,83 m
Bredde3,87 m
Dybde1,70 m
Vekt7000 kg
Ballast2100 kg
Storseil37,6 m2
Genua45,8 m2
Mastehøyde17,05 m
Motor:29 hk
Vanntank300 l
Drivstoff150 l
Pris i 2003895 000 KR
Bruktpris

ca 650 000 KR

 

Styrker

  • Mye båt for pengene.
  • Seiler bra.
  • God kvalitet på interiør.
  • Langsgående bysse med rikelig med plass i skapene.
  • Gode lugarer og køyer.
  • Solid byggekvalitet.
  • Ryddig teknisk anlegg.
  • Lett å ettermontere utstyr.
  • Anerkjente produsenter av utstyr.
  • Stor forpigg.
  • Stor plass på fordekk og hyttetak.
  • Oppleves trygg i røff sjø.

Svakheter

  • Storseilskjøtet på hyttedekk.
  • Svakt feste for halegatt.
  • Vinduer kan ha mye riper.
  • En del smålekkasjer på grunn av dårlig tettestoff.
  • Ikke veldig god sittekomfort i salong eller liggekomfort på madrasser.
  • Liten cockpit.

Vi skrev at det elektriske anlegget er logisk og ryddig, og det har til og med merkede kabler. Det følger koblingsskjema med båten, noe vi dessverre ikke ser bestandig selv i våre CE-merkede dager. Belysningen består stort sett av et rikelig antall halogen spotlights.

– Det burde vært lys i motorrommet, sier Øyvind, som selv har montert et slikt.

Liten eller stor motor

Under testen i 2003 klarte vi å presse båten opp i 7,6 knop. Det var med den originale 29-hesteren. Som ekstra tillegg i 2003 var det mulig å bestille båten med motor med 55 hestekrefter. Vi skrev også om adkomsten og at det var greit å komme til motoren ved å åpne en luke i hovedleideren, som holdes oppe av en løftesylinder. Det var dessuten luker inn til motoren fra hver side i de to akterlugarene.

– Det er en fordel å ha 55 hk motor, for den gir ekstra skyv i motvind, sier Øyvind. Han har selv 29-hestekrefteren på sin båt.

Rimelig båt å eie

– Jeg tilhører den kategorien som har brukt mye penger og tid på båten opp i gjennom, sier anonym eier. I 2003 gav jeg 1 060 000 kroner for båten, og siden har jeg kostet på den i snitt 30 000 i året. Dermed fremstår min båt som en teknisk mye nyere båt enn gjennomsnittsbåten.

– Vi kjøpte båten i 2013, sier Øyvind. Den lå på det tidspunktet ute for 720 000 kroner, men vi fikk den for 650 000 kroner. Etter den tid har markedet forandret seg og jeg synes det har vært liten tilstrømming av nye båter, noe som har gjort at prisen har holdt seg.

Øyvind Hassfjord er også opptatt av at ting skal være i orden med hans båt. Dette har han gjort siden han kjøpte den brukt i 2013:

Han har installert en skikkelig Garmin kartplotter i stor størrelse og et ekstra instrument for mannskap til å følge med på seildata. Han har anskaffet ny genua 1 og 3, nye kabler i mast av noe bedre kvalitet og AIS. Båten har fått dekksgjennomføring til septik og nye fall, og det er laget luke for den store stueplassen under sengen i forpiggen som ellers er vanskelig tilgjengelig. Han har laget lys i motorrommet, montert tappekran for tapping av kjølevæske og han har montert ankervinsj med blytau akter.

– Riggen tar seilmaker Eklund i Fredrikstad seg av. Jeg har fått råd om at den skal ned hvert 5. år, og det er det verdt, mener Øyvind.

Hvorfor de valgte Bavaria 38?

– Vi hadde først tittet på lillebroren Bavaria 36, men jeg fikk ikke helt plass i forpiggen. «Får du virkelig sove der fremme?» spurte kona meg da. Vi ble derfor overrasket over hvor mye plass det var i denne 38-foteren og slo til. Båten er med grunn kjøl 170 cm og rullestorseil. Når jeg kjøpte den hadde den seil fra 2010 som var i triradial-kvalitet og med stående spiler. Det var en fast 3-blads propell som ga god manøvrering i havn, sier Øyvind

– Konklusjonen min er at Bavaria 38 AC er bygget for å vare lenge. Det er en enkel og solid båt som man kan gjøre så avansert man vil, mener anonym eier, og sier at dette var viktig da han kjøpte sin båt i 2003.

TEKNISK: Bavaria brukte brun innerliner som stiver av skroget.
TEKNISK: Bavaria brukte brun innerliner som stiver av skroget.
ELEKTRISK: Kabler er godt merket, og det er enkelt å installere mer utstyr.
ELEKTRISK: Kabler er godt merket, og det er enkelt å installere mer utstyr.

Styrker og svakheter

I 2003 skrev vi at Bavaria 38 er et greit industriprodukt uten fancy håndverkerarbeid, men støpearbeidet er godt, og det hele virker pent og ordentlig. Det er brukt trukne plater oppunder dekk. Det er pene materialer over alt, og som på alle Bavaria-båter er det brukt beiset mahogni i innredningen. Det er brukt ikke-porefyllende blank lakk. Finishen er alminnelig jevn, og slett ikke dårlig etter prisen å regne.

– Selgerne av franske båter advarte meg mot å kjøpe Bavaria i 2003. «Så hva var greia med Bavaria?» tenkte jeg. Men den så bra ut, virket teknisk godt bygget og jeg stolte derfor på det jeg så, og bestilte ny båt av Lunde Båt. Etter 16 sesonger ser jeg at jeg hadde rett, sier anonym eier.

På utkikk etter Bavaria 38 AC?

Vi har også spurt Bavaria-eierne om de har noen råd til de som vil kjøpe en slik båt.

Øyvind anbefaler å velge dyp kjøl, om det er å få tak i. Videre skriver han at det kan være en fordel å kjøpe en båt med nyere og god seilgarderobe. I tillegg anbefaler han å bytte til foldepropell om dette ikke er med, da det gir stor forskjell på seilingen. Får du tak i en versjon med 55 hk motor, er det en fordel. Han legger til at 29-hesteren også er grei under de fleste forhold, men at han savner litt ekstra skyv når vinden står i mot.

– Vann i kjølsvinet er ikke kondens, skriver anonym eier. – Båten skal være 100 prosent tørr under dørk-platene og andre steder. Er det vann der så har båten sannsynligvis en lekkasje et sted. Ser det ut til å ha vært vann der, har eieren antakeligvis tørket opp før salg.

I skrivende stund ligger det to båter på finn.no. Begge er fra 2003. Den ene prises til 690 000 kroner og den andre til 750 000 kroner. Det som skiller dem er rullestorseil og vanlig storseil, og motor, der den ene har 29 hestekrefter og den andre 53 hestekrefter.

Alternativer

.