TEST: Dufour 390 Grande Large

STOR: Turseileren er enorm, uten at det går utover linjer eller seilegenskaper.
COCKPIT: Dufour har beholdt fallvinsjer på hyttedekket, men både storseil og forseil trimmes av rormann, her François-Xavier Debeaupte.
MAT: Grill og vask på hekken er genialt, og nå tilgjengelig på en båt under 40 fot.
VINSJ: Stor ankerbrønn med vinsjen under dekk. Brønnen er en del av dekkets form.
BAUGSPRYD: Fin løsning for ankeret som går gjennom festet for forstaget. Rulla fremst er til Code-seil. Den lave Facnor-rullen er i performance-pakken.
TRIM: Løygang får bommen til senter på kryss, som gir mer høyde. Dette er ekstrautstyr.
SALONG: Båtens bredde gir en stor salong. Med klaffen ute er bordet enormt.
BYSSE: Dufour er kjent for å prioritere byssa. Her stemmer det meste, også en stor kjøleboks med tilgang både fra toppen og fra siden.
BAD: Båten har to bad,begge relativt små, sett i forhold til dagens standard.
PERFORMANCE: Testbåten var utstyrt med oppgradert dekksutstyr og seil. Den hadde et forseil med litt mer kraft, samt et code-seil på rull. Baugspryd er standard.
ELPANEL: Dufour har utviklet et helt nytt betjeningspanel med god grafisk informasjon. Panelet kan også tilkobles mobilnettet, og det gir nye muligheter.
UTNYTTELSE: En båt inneholder mye volum som det er kostbart å utnytte. Skuffer under salongbenkene er tommelen opp.
LUGARER: Godt med luft, lys og plass i lugarene akter.
PRESISJON: Døren til forpiggen kunne ikke lukkes på kryss. Døren til akterlugaren var skjev.

Setter ny standard

Aldri før har båtbyggere fått så mye ut av en 11,2 meter lang båt. Turseileren er enorm, uten at verken linjer eller seilegenskaper lider.

Publisert Sist oppdatert

Dufour 390 har funksjoner og volum som du kun finner på båter på over 40 fot, og det på en båt som egentlig er under 37 fot. 39 fot er medregnet baugsprydet. Dufour 390 er en båt som byr på maksimal komfort, uten at det koster skjorta eller at den er komplisert å manøvrere. Båten har alt av hva du kan ønske deg av en moderne turseiler – en båt til 1,9 millioner kroner.

Båten kommer standard med baugspryd for anker og gennaker. Det er også mulig å få den med teleskopiske daviter for jolla på hekken. Testbåten har det meste av utstyr; Adventure Versjon, elektronikkpakke, og innredningsversjon med tre lugarer og to bad, den mest aktuelle for det norske markedet.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER