SJØSATT: 39-foteren fra Bente ble sjøsatt i slutten av oktober, klar for båtmesse i Hamburg.
SJØSATT: 39-foteren fra Bente ble sjøsatt i slutten av oktober, klar for båtmesse i Hamburg.
HAMBURG: 39BEN har sin første offentlige visning denne uken. Cockpit med det unike overbygget ser ut tll å fungere.
OVERBYGG: Båtens glasskuppel er unik.
LIN: Innredningen er bygget i sandwich med lin og en spesiell epoxy på en honeycombkjerne.

Bente 39 på vannet

En av høstens mest spennende nyheter kommer fra et ungt verft i Tyskland.

Publisert Sist oppdatert
GLASS: Overbygget fungerer som en kombinasjon av en fast sprayhood, samt lysinnslipp til innredningen.

Bente 24 startet opp som et studentprosjekt på Hannover University of Design i Tyskland. Målet var å finne opp hjulet på nytt. Med på prosjektet er Alexander Vrolijk, sønnen til Rolf som er en del av Judel/Vrolijk. Vrolijk har siden holdt i tøylene, og har i den siste tiden vært opptatt med å utvikle en 39-foter med mange nye ideer. Prototypen er nå ferdig, og blir i disse dager presentert i Hamburg parallelt med båtmessen som holdes der.

Bente 24 ble presentert for første gang under båtmessen i Dusseldorf i 2015, les: Nye «Maxi 77»

Billig og fornuftig

Lav pris, lav vekt, og minimalt miljøavtrykk er Bentes verdier. Navnet Bente kom opp under utviklingen.  Målsetningen var å bygge en båt for hele familien, og for å få flere meninger, ble moren til en av gutta i utviklingsteamet stadig spurt. Hun heter Bente.

«Spør Bente» ble hyppig brukt, så hyppig at Bente ble et naturlig navn på båten.

Opprinnelig skulle 39-foteren blitt presentert i januar, men det løpet røk raskt. 24-foteren ble introdusert til en svært lav pris, men som de ikke klarte å holde. Prisen på 39BEN starter frem på 145 000 euro for en seilklar båt, uten moms. Det er oppsiktsvekkende lavt for en 39-foter.

I 2016 viste Bente sin 24-foter bygget økologisk. Les om båten her. 

Lett havseiler

Den 11,9 meter lange båten veier bare 6,6 tonn. Båten har mange ideer fra Class 40, og har egenskaper vi vanligvis bare ser i sære franske båter. 39BEN har en lav og beskyttet cockpit. Den lave cockpitdørken gjør at bevegelsene blir redusert, og komforten på havet øker. Det beste er båtens overbygg som både fungerer som en fast sprayhood, og som ett overbygg for innredningen. Seilerne i cockpiten ser rett igjennom overbygget som har ett kartbord på ett nivå mellom cockpiten og salongen.

Bente bygget en mockup i full størrelse under utviklingsarbeidet for å finne ut hvordan overbygget ville fungere. 

Bygget i Polen

Bente holder til i  Bremerhaven, men bygger ikke båtene selv. 39-foteren blir bygget av Yacht Service SP i Polen. Der bygges det båter for en rekke kjente verft.

Miljøalibiet er at detaljer er støpt med en epoxy hvor store deler av oljen er vegetabilsk. Glassfiber er byttet med lin, som er biologisk nedbrytbar.

39-foteren får en tolugars innredning. Forskipet er smalt, som gir en relativt trang forpigg, sett med dagens øyne. Den lave cockpiten gjør også at køya akter må legges lavt.

Mens mange av moderne båter nå får cockpitløsninger som gir mer plass under dekk på bekostning av egenskapene på havet, så er det motsatt med denne båten.

Standard båt har fast kjøl, men den kan også levers med en svingkjøl, ala Pogo. Den stikker hele 2,8 meter nede, og 1,20 meter svingt opp under skroget.

 

 

DIMENSJONER: Alexander Vrolijk i baugen på 39-foteren etter at baugsprydet er på plass.
HAMBURG: 39BEN har sin første offentlige visning denne uken. Cockpit med det unike overbygget ser ut tll å fungere.