Førsteinntrykk: Grand Soleil 40

GRAND SOLEIL 40: Grand Soleil 40 er en velbalansert båt fra det italienske Cantiere del Pardo-verftet.
GRAND SOLEIL 40: Grand Soleil 40 er en velbalansert båt fra det italienske Cantiere del Pardo-verftet.
ROMMELIG: Salongen i Grand Soleil 40 har et eksklusivt preg med mye godt, naturlig lys.
ROMMELIG: Salongen i Grand Soleil 40 har et eksklusivt preg med mye godt, naturlig lys.
FORUT: Lugaren forut har en stor dobbelkøye. Velger du versjonen med toalett i forpiggen får du en eierlugar med alt det du trenger.
FORUT: Lugaren forut har en stor dobbelkøye. Velger du versjonen med toalett i forpiggen får du en eierlugar med alt det du trenger.
TO SLIKE: I akterskipet er det to identiske lugarer.
TO SLIKE: I akterskipet er det to identiske lugarer.
COCKPIT: Grand Soleil har en lukket hekk, og ett ratt.
COCKPIT: Grand Soleil har en lukket hekk, og ett ratt.

Grand seilfølelse, stor bokomfort

Med Grand Soleil 40 har designerduoen Botin & Carkeek levert en skikkelig seilbåt som gir bortimot maksimal seil- og boglede i 40-fotsklassen.

Publisert Sist oppdatert

Grand Soleil 40 har mye til felles med sin lillesøster Grand Soleil 37, og det er ment som et kompliment. Båten er en potent «performance cruiser» for turseilere som ønsker den gode seilfølelsen de få ukene i året de er på ferie – samtidig som turseileren har et verktøy mellom hendene som har de løsningene og det potensiale man ser i langt mer racin-g-orienterte seilbåter.

For det er kjernen i å velge en Grand Soleil 40, om du er på jakt etter en ny båt i 40 fot-segmentet; dette er i aller høyeste grad en båt det er godt å bo i, men det italienske Cantiere del Pardo-verftet har ikke latt det gå på bekostning av skikkelig seilglede.

PLANLØSNING: Testbåten har tre lugarer og ett bad. Det er muligheter med en ekstra bad forut, og kun en akterlugar.
PLANLØSNING: Testbåten har tre lugarer og ett bad. Det er muligheter med en ekstra bad forut, og kun en akterlugar.

FAKTA GRAND SOLEIL 40
Lengde12,12 m
Lengde vannlinjen10,53 m
Bredde3,85 m
Dypgang2,15/2,40 m
Deplasement7850 kg
Ballast2850 kg
Storseil52,0 m2
Fokk42,0 m2
Spinnaker128,0 m2
Motor (Volvo)27 hk
KonstruktørBotin & Carkeek
VerftCantiere del Pardo, Italia
Infowww.briz.no
PrisKr 2 096 250

COCKPIT: Grand Soleil har en lukket hekk, og ett ratt.
COCKPIT: Grand Soleil har en lukket hekk, og ett ratt.

OPPOVER

Det er selvfølgelig en sannhet med modifikasjoner, for Grand Soleil 40 må også betale prisen for å ha en komfortabel innredning med seg på ferieturen. GS 40 veier, ifølge oppgitte vektmål fra respektive produsenter, 7850 kilo. Det er 400 kilo mer enn X-40 – med standardkjølen påmontert Xen. Xen har en høy ballastprosent, 42,9, mens GS 40s forhold mellom ballast og deplasement ligger på 36,3 prosent – men til gjengjeld stikker den italienske båten 30 centimeter dypere – om du velger den dypeste kjølen på 240 centimeter.

Og her kommer poenget; Grand Soleil føles stiv nok på bidevind i 13–15 knops vind selv med bare undertegnede om bord. Men i mer vind må nok båten seiles med en aktiv storseiltrimmer, for å få ut kraft av den høyreiste riggen på den måten.

Grand Soleil 40 viser dermed at den ikke er for mye å håndtere for et «underbemannet» shorthandedmannskap på ferietur. Men det er også en båt med godt potensiale om du putter et helt regattamannskap om bord.

Rormannen sitter godt og har god tilgang til genuavinsj og han har et stort ratt å holde i. Han kommer godt ut i borde og har perfekt oversikt fremover, takket være den «frekke» designen med det lave hyttedekket.

Båten har «tyskerhaling» på storseilskjøtet, alle fall er ført elegant og skjult tilbake til cockpit, og genuaens rullesystem er plassert under dekk. Båten har brede sidedekk, og den har en generelt god layout med tanke på plasseringer av utstyr.

Grand Soleil 40 kommer i to versjoner; «Sport Version», den vi prøveseilte, har 60 centimeter høyere rigg og 25 centimeter dypere kjøl enn «Cruising»-versjonen. I Norge er det så langt bare solgt modeller av førstnevnte.

ROMMELIG: Salongen i Grand Soleil 40 har et eksklusivt preg med mye godt, naturlig lys.

ROMMELIG: Salongen i Grand Soleil 40 har et eksklusivt preg med mye godt, naturlig lys.
ROMMELIG: Salongen i Grand Soleil 40 har et eksklusivt preg med mye godt, naturlig lys.

UNDER DEKK

Under dekk kommer Grand Soleil i to versjoner. Eller det vil si de er helt identiske bortsett fra at du kan få et toalettbad i forpiggen, om du ønsker det. Om du velger modellen med ett toalett, finner du dette ved leideren på babord side.

I motsetning til sin lillesøster, GS 37, er det grei plass på dette toalettet. Det eneste vi har å utsette er dørens plassering; den burde vært på et skott lengre frem. Dagens løsning gjør adkomsten litt «knotete» i forhold til inngangen til babord akterlugar. Men det er ingen stor sak.

Grand Soleil 40 har langskipsgående bysse som gir god avsettingsplass for kokken. Det er godt med stueplass i bysseområdet og kokken har plass til mer varer i krakken som tilhører salongen.

Alle benker og bord har slingrekant, slik at om du legger fra deg en penn, vil den faktisk bli liggende om båten krenger litt.

Salongen har et bord på 120x70 centimeter som gir rikelig plass til de du har med deg på tur. Salongbenken måler 233 centimeter, og monterer du lebrett får du en perfekt sjøkøye.

Selve innredningen er tegnet av designeren Patrick Roseo og er i mahogni og gir et eksklusivt preg under dekk. Ståhøyden i salongen er 192 centimeter, noe som bør være rikelig for den gemene hop. Lugaren forut har 190 centimeter fri høyde under forluken. På badet har du fri dusjhøyde på 1,86 meter.

Å åpne det elektriske panelet var en fryd for øyet, likeså luken i dørken som skjuler alle rørkoblinger. Alt er behørig nummerert og med navnlapper. Det er orden i sakene til Grand Soleil 40.

Forpiggen er stor og har en ventil i hver skrogside som gir ekstra lys til beboerne. Køya har en avrundet form hvor den er 170 centimeter på det bredeste. Køyelengden i forpiggen er 194 centimeter.

Under køya er det godt med stue-plass, samt at luken for tilgangen til dette har påmontert gassfjær – slik at du slipper å holde denne når du leter gjennom bagasjen.

NAVIGATØR: Navigasjonsplassen er rikelig med god plass til navigasjonsutstyr. Kartbordet måler 110x70 centimeter.
NAVIGATØR: Navigasjonsplassen er rikelig med god plass til navigasjonsutstyr. Kartbordet måler 110x70 centimeter.

Elegant

Grand Soleil 40 har italiensk stil. Det er det ingen tvil om. Stilfullt og lekkert, både over og under dekk og det hele er forsterket av velprøvde, men gode løsninger, mye naturlig lys under dekk og orden der det ikke er meningen at alle skal se.

I tillegg til dette seiler båten godt – både på lens og på bidevind.

I BAUGEN: På Grand Soleil 40 er rullesystemet montert under dekk. En løsning vi ser på flere og flere båter.
I BAUGEN: På Grand Soleil 40 er rullesystemet montert under dekk. En løsning vi ser på flere og flere båter.
ORDEN: Grand Soleil 40 ga inntrykk av å være en velorganisert båt. Dette er rørkoblingene som du har tilgang til gjennom en luke i dørken.
ORDEN: Grand Soleil 40 ga inntrykk av å være en velorganisert båt. Dette er rørkoblingene som du har tilgang til gjennom en luke i dørken.