Årets Båt i skarpseilerklassen: Pogo 12,50

TRYGG: Her seiler vi utrolig nok i 15 knop. Med sprayhood kan du gjøre det meste av trim uten å bli våt. Sjekk nedgangsluken.
TRYGG: Her seiler vi utrolig nok i 15 knop. Med sprayhood kan du gjøre det meste av trim uten å bli våt. Sjekk nedgangsluken.
CRUISEFART: Under slike forhold liker Pogo 12,50 seg. Det deltok to Class 40er i ARC, og disse var blant de første i mål; raskere enn Swan på 80 fot og tilsvarende. Også på havet vil du med Pogo 12,50 seile raskere enn atskillig større båter.
CRUISEFART: Under slike forhold liker Pogo 12,50 seg. Det deltok to Class 40er i ARC, og disse var blant de første i mål; raskere enn Swan på 80 fot og tilsvarende. Også på havet vil du med Pogo 12,50 seile raskere enn atskillig større båter.
ENKEL: Byssa mangler skuffer, men har i stedet praktiske plastbokser. Det er i innredningsarbeidet det er rom for forbedringer.
ENKEL: Byssa mangler skuffer, men har i stedet praktiske plastbokser. Det er i innredningsarbeidet det er rom for forbedringer.
GODT AVSTIVET: Bunnrammen er enorm. Skottene er også med på å gi båten strukturell styrke. Det gjør også rekken med hyller langs skrogsiden. Det store bordet fungerer som stuerom og kjølkasse.
GODT AVSTIVET: Bunnrammen er enorm. Skottene er også med på å gi båten strukturell styrke. Det gjør også rekken med hyller langs skrogsiden. Det store bordet fungerer som stuerom og kjølkasse.
TEKNISK ROM: Charly Fernbach viser det tekniske rommet som også kan fungere som lugar.
TEKNISK ROM: Charly Fernbach viser det tekniske rommet som også kan fungere som lugar.
JUSTERING: Skjøtvinklen til fokka justeres med en ring.
JUSTERING: Skjøtvinklen til fokka justeres med en ring.
UTEN AKTESSTAG: Uten akterstag mang­ler man muligheten til å trimme ut kraften av storseilet. Pogo 12,50 må reves i frisk bris.
UTEN AKTESSTAG: Uten akterstag mang­ler man muligheten til å trimme ut kraften av storseilet. Pogo 12,50 må reves i frisk bris.

Åpenbaringen

Jeg har sett lyset. Pogo 12,50 er ledestjernen. Båten har forandret mitt syn på hvordan en turseiler skal være.

Publisert Sist oppdatert

Pogo 12,50 er en Class 40 i turversjon. Båten har alt av funksjoner som man forventer å finne i en båt på denne størrelsen. Båten har det samme skroget som Pogo 40 S2, som er en ren regattabåt bygd for shorthandedseiling over havet. Verftet skryter av at det er mulig å seile på tur i 15 knop med Pogo 12,50. Kunne det være mulig?

Ikke best på kryss

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER