NY: XR 41 skal endelig vise muskler mot andre båter i en regatta i Kiel.

XR 41 ut i kamp

Tall fra X-Yachts viser at deres nye regattamaskn skal prestere. Denn ehleg får vi se om det er riktig.

Publisert Sist oppdatert

To XR 41 skal delta i Maior i Kiel denne helgen. Disse to møter 33 konkurrenter fra Tyskland, Danmark og Sverige. Det seiles under ORC, og regattaen starter fredag 2. mai og avsluttes søndag. 

Mot X-41

X-Yachts hevder at nye XR 41 skal være raskere enn gamle X-41 under alle forhold, men ha lavere måletall. Fra startlisten ser vi at det siste ikke stemmer. XR 41 skal også være raskere på papiret. Vi vet at X-41 er en svært rask båt, særlig på kryss. Den gamle konstruksjonen har tapetsert resultatlistene under ORC. Men ORC er ikke lengre ett måletall. Det har måletall for alle vindvinkler og vindstyrker. 

Den danske XR 41 har et APH tall på 490, og den tyske på 493. APH står for All Purpose Handicap, og jo lavere tall, jo raskere er båten. Den danske kan ha et lavere tall fordi den har mer hydrauliske trimmemuligheter, bla skinnen til fokka. 

Det er hele fem X-41 som deltar i regattaen. Måletallet på disse fem varierer fra 507 til 499. Club Swan 41 har måletall på 480. Også GP42 «Al Capone» deltar. Den har måletall på 439.

RASK: XR 41 er utviklet fopr å «lure« ORC-reglen. Den seiler 18 knop når måletallet sier 13 knop på slør i frisk vind.
ALLROUNDER: X-41 ble utviklet som en entype, men har vist seg svært bra under ORC.
TO: Det deltar en tysk og en dansk XR 41 i Maior 2025, begge med topp mannskap.

Tysk verdensmester

Det står ikke på skipperne. Danske XR 41 «Formula X» seiles av Jesper Radich, og har et lag styrt av verftet. Dette er også den første båten på vannet, og har seilt siden desember. 

Den tyske XR 41 har Jens Kuphal som skipper. Han ble europamester på Hankø i 2022, da med Danmark 43 «Intermezzo». Året etter vant han VM med samme båt på hjemmebane. 

X-Yachts har god suksess med XR 41. Under messen i Dusseldorf, hvor båten ble vist frem for første gang var det alt solgt 14 slike båter, bare på tegninger. 

Nyheten starter på 438 000 euro uten moms, eller 6,6 millioner norske kroner inkludert moms. 

Du finner påmeldingslisten her