VINNERE: Mannskapet på «EnderPearl» på bakdekket av båten natt til onsdag etter å ha vunnet klassen i Rolex Fastnet Race.

«EnderPearl» klarte det

Den norske 76-foteren vant IRC Zero. Sjekk båtene den slo.

Publisert Sist oppdatert

– Seier i IRC Zero, står det i meldingen fra Øystein Misje med bilde av laget samlet på brygga i Cherbourg rett etter målgang. At den store turseileren «EnderPearl» vant IRC Z-klassen er oppsiktsvekkende, og vært gøy. Men kanskje ikke like gøy for eierne av de ekstreme kostbare regattamaskinene å se en komfortabel 76-foter ta rotta på dem. 

Gode forberedelser

«EnderPearl» har gjort alt rett. Etter å ha markert seg med gode resultater under Skagen Race har Kenneth Bjørklund og mannskap søkt etter større utfordringer. Først Gotland Rundt. Så Baltic 600 fra Helsinki i 2024. Årets sesong ble lagt opp med Shetland Race, men også med turseiling på vestsiden av Storbrittania ned til Engelske Kanal og Rolex Fastnet Race. Båten har fått mange timer på havet, og go forståelse av vær, vind og strøm. 

Ender PearlRORC Admiral’s Cup 26 July 2025
NORSK: «EnderPearl» fotografert etter starten av Rolex Fastnet Race.
La LoevieRORC Admiral’s Cup 26 July 2025
2: «La Loevie» tok sølv, en båt mye til felles med «EnderPearl» medn med høyere måletall.
3: «Boudragon». tidligere »Silkcut» tok tredjeplassen i klassen.

Tunge båter

Båten bak «EnderPearl», «La Loevie», er en spesiallaget båt hos Nautor, som også lager Swan. Den er også 76-fot, og har et konsept ganske likt «EnderPeral». «La Loevie» krysset målstreken som båt nummer 59, mens «EnderPearl», krysset målstreken som båt nummer 66. Men den norske båten har lavere måletall og slo den franske båten med over en time på korrigert tid. 

Båt nummer tre i klassen ble «Boudragon» fra Nederland. Det er en båt fra 1997 som ble bygget som «Silkcut» og konkurrerte mot Knut Frostad under Withbread Race i 97/98. 

En av båtene som var favoritter både i IRC Zero, og overall, «Wisper» fra Australia, ble nummer fire. «Wisper» krysset mållinjen som båt nummer 12, men har mye høyere måletall. 

Resultatene viser at de lette mer ekstreme båtene ikke hadde forholdene denne gangen. «EnderPearl» er en stor og tung båt med blant de laveste måltallet i klassen. 

«EnderPearl» klarte det
FAVORITT: «Wisper» ble transportert fra Australia til England for å vinnne Rolex Fastnet Race, men en norsk båt satte stopper for det.
VINDHULL: Skipperen på Veruna» mener båtene bak fikk en fordel.
TULIKETTU, Sail n: FIN1527R, Design: Infiniti 52 WB, Skipper: Arto Linnervuo
VINGER: «Tulikettu» har foiler med hadde ikke nok fart til å fly.

Rolex Fastnet Race

Regattaen starter fra Cowes i England og går rundt Fastnet Rock, sør for Irland, med mål i Cherbourg i Frankrike, en regatta på 695 nm. Regattaen feierer 100 års jubileum og har rekordmange deltagere, 450 båter. Av disse er det syv norske, det også rekord. 

Fordel å ligge bak

Favorittene i klassen ble intervjuet på brygga etter målgang tirsdag, lenge før «EnderPearl» krysset mållinjen, med de viste allikevel at de ikke ville klare det. 

– Vinden døde ut mens vi nærmet oss målgang, mens den fyldte inn bakfra, men slik er havkadpseiling, sier David Griffith på 62-fots «Wisper».

«Veruna» krysset mållinjen to timer bak «Wisper».

– Vi havnet i et vindhull i den Engelske Kanal, og båtene bak tok oss igjen, sier Jens Kellinghausen på TP 52 «Veruna».

Heller ikke den ekstreme finske båten «Tulikettu» likes. Det er en Infinity med DSS-foiler. 

– Det var ikke nok vind til at vi fikk utnyttet foilene og båtens fordel, sier Arto Linnervou.

«EnderPearl» ligger forløpig på en 19. plass overall, men har kan mye skje. «EnderPearl» er den eneste norske båten som har krysset mållinjen.