Seiling i Middelhavet

Fra Italia til Tyrkia på syv uker

Stormbyger på Korfu, øyperler der Tito holdt hoff på 60-tallet og Michelin-restaurant i Kroatia, var blant opplevelsene da Svein Lindbak seilte fra Italia til Tyrkia i sommer i sin Malø 45 Classic. Her forteller han fra turen, gir gode havnetips, og øser av sin erfaring fra 30 år med båt i det østlige Middelhavet.

Publisert Sist oppdatert

Etter godt og vel en uke med å ordne og fikse på «Marina 4» rett øst for Venezia i Italia, la vi den 20. juni 2019 av gårde på vår 1000 nautiske mil lange ferd til byen Kusadasi på vestkysten av Tyrkia, en times biltur sør for Izmir.

Først krysset vi Adriaterhavet østover i stille vær til byen Novigrad på Istra-halvøya i Kroatia. Novigrad er et utmerket sted å sjekke inn i Kroatia. Politi (passkontroll) og havnemyndigheter (seilingstillatelse) ligger vegg i vegg, og det hele er unnagjort på 20 minutter mens båten ligger longside ved bryggen. Seilingstillatelse koster 1500 til 3000 kroner avhengig av seilingsperiode for en båt på vår størrelse.

Uheldigvis sjekket vi inn på en søndag, og da var havnemyndighetene i Novigrad stengt, så vi måtte til Rovinj lenger sør for å få ordnet med seilingstillatelse. I Rovinj opplevde vi noe vi aldri før har opplevd ved innsjekking i Kroatia: Havnemyndighetene krevde «Certificate of competence» for å utstede seilingstillatelse. Heldigvis klarte jeg å grave frem et 30 år gammelt «Certificat»« som de aksepterte. Om norsk båtførerbevis holder, er jeg usikker på.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her