aisskagerrak
aisskagerrak

Ny klasse AIS på vei

Publisert Sist oppdatert
KOLLISJONSKURS: AIS ble utviklet for å forhindre kollisjoner. Systemet som brukes i fritidsbåter, har over 30 sekunders forsinkelse. Det kan være uheldig i trange farvann og om farten er høy.
KOLLISJONSKURS: AIS ble utviklet for å forhindre kollisjoner. Systemet som brukes i fritidsbåter, har over 30 sekunders forsinkelse. Det kan være uheldig i trange farvann og om farten er høy.

Sender og mottar på en gang

AIS bruke VHF-båndet for å sende digitale data. AIS Class B/SO bruker SOTDMA (Self-organizing Time-Division Multiple Access), samme protokoll for å sende og motta data som Klasse A. Standarden brukes samme båndbredde som klasse A. Datainformasjonen som sendes ut fra AIS Class B/SO ikke blir nedprioritert. Systemet som brukes i fritidsbåter i dag må finne ledige hull for å sende informasjon.

Det er mulig å utstyre fritidsbåter med AIS-Klasse A, men det er dyrt og tungvint. Det krever at båteieren oppfyller mange krav. 

Les mer

Du kan lese mer om AIS i SEILmagasinet nummer 2-2017 som er i salg. Både bladet og artikkelen er også tilgjenglig digitalt.

NYTT: Amec WideLink B600 er et produkt i en ny AIS- klasse som kan beskrives som en mellomting av systemet som brukes på fritidsbåter og proffenes system. Boksen vil koste rundt 10 000 kroner.
NYTT: Amec WideLink B600 er et produkt i en ny AIS- klasse som kan beskrives som en mellomting av systemet som brukes på fritidsbåter og proffenes system. Boksen vil koste rundt 10 000 kroner.

 

 

 

EKSPERT: Ketil Jakobsen hos Seatronic har den nye AISen klar, straks den er godkjent.
EKSPERT: Ketil Jakobsen hos Seatronic har den nye AISen klar, straks den er godkjent.
Forside SEILmagasinet 2-2017
Forside SEILmagasinet 2-2017