Ovni 445 mot Allures 44: To for tøffe turer

Aluminium er et foretrukket skrogmateriale blant ekspedisjonsseilere. Seilas tok med to erfarne langturseilere for å teste Ovni 445 mot Allures 44 en langhelg i oktober.7 sider i Seilas nr. 3 2010. Digital nedlasting.

Publisert   Sist oppdatert

Ser du bilder av seilbåter i Antarktis, eller møter du seilere som lever et liv på verdens hav er båten gjerne laget i aluminium. Det gjør den nærmest vedlikeholdsfri, og gir den suverén styrke i forhold til vekt. Disse båtene blir gjerne kalt «sjøens firehjulstrekkere», eller «sjøens SUV-er». De fleste aluminiums-seilbåter er bygget i små serier til en høy pris. Ovni gjorde en endring på dette, og var det første verftet som tilbød aluminiumsbåter til en pris som kunne konkurrere med kvalitetsbåter i glassfiber.

Langturseilere testet

Ovni 445 og Allures 44 har svært mye til felles, både sterke sider og svakheter. De største forskjellene er på det kosmetiske planet, samt noen tekniske detaljer. Begge båtene har en opptrekkbar kjøl og ballasten i bunnen av båten. Begge har også to grunne ror. Det gjør at de kan seiles på grunt vann. Med kjølen nede vil heller ikke en grunnstøting skape problemer. Begge har kjøler som svinger akterover hvis man skulle være uheldige med navigeringen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her