Allures 44 og Ovni 445
Allures 44
Ovni 445
JOHAN J. PETERSEN: Vokst opp i Colin Archer-skøyte og seilte jorden rundt med «Sorgenfri», en Hero 101. Jobber nå i Redningsselskapet.
FINN AUDUN BOSTAD: Seilas' langturekspert. Seilte til Karibia med familien i 2008/2009 i sin Forgus 44. Jobber nå i Asker Båtservice.
GOD PLASS: Både Ovni og Allures har solide ankerbrønner samt et praktisk stuerom i baugen som kommer godt med på langtur.
GOD PLASS: Både Ovni og Allures har solide ankerbrønner samt et praktisk stuerom i baugen som kommer godt med på langtur.
KNEKKSPANT: Ovni i forgrunnen er bygget på en enklere måte enn Allures, uten at det går utover de fysiske egenskapene.
ORGINAL: Ovni har den største cockpiten. Ekstra plass er oppnådd ved å flytte rattet akterover.
TRADISJONELL: Allures' cockpit er i glassfiber og har form og funksjon som en hvilken som helst turseiler.
Allures har en ny kartbordløsning.
Salongen er et trinn ned.
Byssa er smart utnyttet med plastskuffer og Tupperware-bokser.
Smarte bokser er det også i stuerommet under babord cockpitbenk.
Akterlugaren har bra med lys og lufting.
Forpiggen er gedigen. Skinntrekk er ekstrautstyr.
Større salong og mindre kartbord på Ovni.
Båten vi testet hadde et dusjrom/våttøyskap bak kartbordet.
Den ene akterlugaren hadde smal køye men ekstra god tilgang til det tekniske rommet mellom lugarene.
Forpiggen hadde en køye som er bedre i sjøen. Toalett nummer to i skarpen.
Allures: Standard trelugarsløsning for begge båtene.
Ovni: Standard trelugarsløsning for begge båtene.
SMAKSAK: Begge båtene hadde påkostede seil. Allures i forgrunnen. Den har større storseil, men mindre forseil enn Ovni. Hva som er best blir en smaksak.

Ovni 445 mot Allures 44: To for tøffe turer

Aluminium er et foretrukket skrogmateriale blant ekspedisjonsseilere. Seilas tok med to erfarne langturseilere for å teste Ovni 445 mot Allures 44 en langhelg i oktober.7 sider i Seilas nr. 3 2010. Digital nedlasting.

Publisert Sist oppdatert

Ser du bilder av seilbåter i Antarktis, eller møter du seilere som lever et liv på verdens hav er båten gjerne laget i aluminium. Det gjør den nærmest vedlikeholdsfri, og gir den suverén styrke i forhold til vekt. Disse båtene blir gjerne kalt «sjøens firehjulstrekkere», eller «sjøens SUV-er». De fleste aluminiums-seilbåter er bygget i små serier til en høy pris. Ovni gjorde en endring på dette, og var det første verftet som tilbød aluminiumsbåter til en pris som kunne konkurrere med kvalitetsbåter i glassfiber.

Langturseilere testet

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER