FRANSK ITALIENER: First Yacht er hva vi kan kalle en typisk Middelhavs-båt. Lekre linjer, men ingen revolusjon. Båten har fått ny innredningsløsning. Seilegenskaper, kvalitet og komfort skal være på høyde med båter med en høyere prislapp. Det er vi ...
STOR, LITEN NYHET: X4.0 er en krympet utgave av X4.3, og skal være den minste modellen i PureX-serien. Denne serien har truffet market perfekt. Mer komfort og mindre regatta enn hva vi forbinder med X-Yachts. 40-foteren gjør drømmen om en X-Yacht ...
ET NYTT KONSEPT: Utviklerne bak Bente 39 var fascinert av Pogo, og ville gjøre sin vri på en rask turseiler. Båten er tenkt mer tilpasset det tøffe klimaet i nord, og har fått et unikt overbygg. Overbygget gjør at både innredning og cockpit blir ...
ALT EN VINNER: Italia Yachts 11.98 er en båt utviklet for å seile ORCi, men samtidig ha komfort. Se den som en moderne First 40.7. Konstruktøren har skapt en båt med lavt måletalll, som gjør at den fikk seile i minste klasse i ORCi-VM, der den vant. Ph. Andrea Carloni
NY GENERASJON RM: RM fortsetter suksessen, og nye 11.80 har alt hva en turseiler ønsker. Verftet har brukt mindre kryssfiner og mer glassfiber på båten, men har samtidig klart å bygge den lett og sterk.
EN VELKOMMEN NYHET: Beneteau Oceanis 31 er en nyhet vi har savnet. En prisgunstig og fornuftig innstegsmodell som ville solgt i bøtter og spann for 20 år siden. Beneteau melder om at båten har blitt en suksess. Spørsmålet er om båten bringer så mye ...Julien Gazeau
MED UNIK KJØL: Jeanneau Sun Odyssey 410 ble lansert i fjor, men for sent for Årets Båt-nominasjon. Nytt i år er at den kan leveres med en tung svingbar kjøl, noe vi bare har sett på dyrere båter som Pogo og RM. 40-foteren er spennende og annerledes, ...
NÅ MED ÉN MAST: Amel er kjent for sære og konservative ideer. Noe er beholdt, mens annet er vraket. Den nye 60-foteren er en naturlig utvikling av 50-foteren som begeistrer juryen for to år siden. Amel er komfort, kvalitet og gjennomtenkte ...
STERKT COMEBACK: 18 båter har Swan solgt av sin nye 48-foter før den var sjøsatt, to av disse til Norge. Salget viser at verftet har sitt renomme i behold, og modellen viser at det er et market for en håndterlig turseiler, tross høy pris. Mange har ...
ENGELSKMANN RETURNERER: Oyster har vært gjennom en turbulent tid med konkurs, men er nå oppe og står igjen, også med en ny modell. Oyster 565 er en typisk Oyster, men den første i en ny generasjon. Båten er en liten superyacht, kompakt nok for å ...
EN GARANTERT VINNER: JPK har vært verftet som har klart å forstå IRC-reglen best, og utviklet båter med gunstige måletall. JPK 1030 er en utvikling fra Fastnet-vinneren 1010. 34-foteren er smalere, men har mer volum i forskipet. Det skal være en ...Jean-Marie Liot
ELEGANT RACER: J/99 er en typisk J/Boat, som sjelden er feil, men den har også noe nytt. Båten er en mindre utgave av J/111 som vi kjenner her hjemme fra DaCapo og Blur, men 33-foteren er mer utviklet for shorthandedseiling. Det betyr rorkult og ...
FRANSK FRA TYSKLAND: Dehler OD er spesialutviklet for aktiv shorthandedseiling. Båten skal være skapt for Silverrudder, en regatta som mannen bak båten, Karl Dehler, har seilt mange ganger. Verftet har brukt store ressurser på å skape noe lett og ...
RADIKAL ENTYPE-BÅT: ClubSwan 36 er en båt som viser at det er mulig å tenke nytt. Den kreative designeren Juan K har skapt en båt hvor det blir forbudt å bruke elektronikk. Båten har en rigg inspirert av Star, og den får foiler. Glem å gå på ...Martina Orsini
RADIKALT FRA JEANNEAU: Jeanneau har hatt suksess med sin nye Sun Fast-serie, og har vist at store verft kan lage nisjeprodukter. Sun Fast 3300 har mye til felles med JPK 1030, men er råere. Den har mer ekstreme skroglinjer og rigg.
NÅR PLASS BETYR MEST: Bali er en serie fra Catana som er enda mer et flytende landsted enn Lagoon. Den nye 40-foteren, Catspace, har ikke trampoline mellom skrogene forut, men bovolum. Det gir to store lugarer foran. Båten byr på en rekke nye ...
ET HELT NYTT MERKE: Beneteau har i senere tid utviklet et nytt merke, Excess, en linje katamaraner som har litt sprekere egenskaper enn Lagoon. Masten er litt høyere, vekten mindre, og tyngdepunktet lavere. Excess 15 er den andre modellen ut.
Et seilbåtmarked i forandring
20 båter er nominert til Årets Båt i Europa. Nomineringen viser at båtprodusentene omstiller seg.
I juryen har vi delt inn de nominerte båtene i fem kategorier. Denne inndelingen blir stadig vanskeligere. Trenden er at nye båter retter seg mer mot nisjer og er mer spesielle.
Kategorien for familieturseilere, hvor det alltid var nye modeller, er nesten borte. De store verftene har sluttet med den superraske produktutviklingen med et jag om å stadig ha noe nytt. I stedet er det snakk om finpuss på eksisterende modeller. For 15 år siden var en tre år gammel Bavaria en utgående modell, i dag selges Bavaria Cruiser 34, en båt med samme skrog som Cruiser 32, lansert i 2009.
Båtsalget har vist at det er nye modeller som selger. Nyhetene har fått medias oppmerksomhet, og båtbladene har hentet inn båtkjøpere til markedet. Nå har antall båtblader falt dramatisk, og verftene har reduserte muligheter for å få båtbladenes drahjelp. Kanskje det er grunnen til nyhetstørken fra de store verftene.
Delingsøkonomien kommer
Båter som utgjorde volummarkedet, og som det ble solgt over 100 stykker av bare i Norge, er nærmest borte. Det er barnefamiliene som svikter. De kjøper enten en pent brukt turseiler eller velger å leie båt i stedet. Delingsøkonomien er kommet. I Sverige ble det solgt kun 10 nye seilbåter over 35 fot i 2018, mens Navigare Yachting solgte 25 båter til svenske investorer. Å kjøpe båt som går i charter genererer penger tilbake for eieren, som etter hvert kan seile båten hjem, etter at profesjonelle har gjort alt vedlikehold.
At charter er i vekst, ser vi også på lanseringene av nyheter. Katamaraner er vinnerne, og Beneteau har lansert et nytt merke, Excess, som skal være litt sprekere enn Lagoon. Jeanneau har utviklet et helt nytt konsept, Sun Loft, en enskrogsbåt som skal ha mange av katamaranens fordeler.
Flere regattabåter
Av de over 50 båtnyhetene vi vurderte i juryrommet i Hamburg i juli, var nesten halvparten raske seilbåter – regattabåter og performance cruisers. Dette er et marked som båtselgere i Norge har sagt at har vært helt dødt. Beneteau ga også nesten opp med sin First-serie, men produsenten JPK viste at det var mulig, bare produktet var riktig. JPK selger båter som kjøperne vet er i stand til å vinne, og markedet for håndterbare shorthandedbåter er i stor vekst. Det startet i Frankrike, og kom tidlig til Norge. Nå har tyskerne våknet. Det har gjort at Dehler har utviklet en slik båt, en litt mindre enn de franske.
Raske turseilere
Mengden av raske båter, mest for regatta, har gjort at vi i år har omdøpt kategorien «Spesielle båter» til «Regattabåter». Her har vi samlet noen svært spennende båter utviklet for shorthandedseiling, men med enkel turseilingsmulighet. «Performance Cruisers» er raske turbåter som primært er ment for turseiling.
De franske RM-båtene selger også godt. De er unike, sterke, lette og praktiske. Tyske Bente har utviklet en spesielle 39-foter som retter seg mot det samme markedet, turseilere som vil seile langt med en båt det er mulig å leve om bord i på havet.
I kategorien «Performance Cruisers» er også Beneteau tilbake med «First Yacht», en båt som skal ha egenskaper som vi har funnet i italienske båter som Grand Soleil og Solaris, men også hos X-Yachts med deres nye pure-X-serie.
Listejustering
Listen over de nominerte båtene er blitt litt annerledes enn publisert i SEILmagasinet 5-2019. Tre av båtene presentert der rekker ikke å bli testet av juryen i oktober, og blir derfor erstattet. I nomineringsmøte har vi med alternativer om det er verft som av en eller annen grunn ikke har mulighet til å låne ut båten for testing.
FRANSK ITALIENER: First Yacht er hva vi kan kalle en typisk Middelhavs-båt. Lekre linjer, men ingen revolusjon. Båten har fått ny innredningsløsning. Seilegenskaper, kvalitet og komfort skal være på høyde med båter med en høyere prislapp. Det er vi ...
STOR, LITEN NYHET: X4.0 er en krympet utgave av X4.3, og skal være den minste modellen i PureX-serien. Denne serien har truffet market perfekt. Mer komfort og mindre regatta enn hva vi forbinder med X-Yachts. 40-foteren gjør drømmen om en X-Yacht ...
ET NYTT KONSEPT: Utviklerne bak Bente 39 var fascinert av Pogo, og ville gjøre sin vri på en rask turseiler. Båten er tenkt mer tilpasset det tøffe klimaet i nord, og har fått et unikt overbygg. Overbygget gjør at både innredning og cockpit blir ...
ALT EN VINNER: Italia Yachts 11.98 er en båt utviklet for å seile ORCi, men samtidig ha komfort. Se den som en moderne First 40.7. Konstruktøren har skapt en båt med lavt måletalll, som gjør at den fikk seile i minste klasse i ORCi-VM, der den vant. Ph. Andrea Carloni
NY GENERASJON RM: RM fortsetter suksessen, og nye 11.80 har alt hva en turseiler ønsker. Verftet har brukt mindre kryssfiner og mer glassfiber på båten, men har samtidig klart å bygge den lett og sterk.
EN VELKOMMEN NYHET: Beneteau Oceanis 31 er en nyhet vi har savnet. En prisgunstig og fornuftig innstegsmodell som ville solgt i bøtter og spann for 20 år siden. Beneteau melder om at båten har blitt en suksess. Spørsmålet er om båten bringer så mye ...Julien Gazeau
MED UNIK KJØL: Jeanneau Sun Odyssey 410 ble lansert i fjor, men for sent for Årets Båt-nominasjon. Nytt i år er at den kan leveres med en tung svingbar kjøl, noe vi bare har sett på dyrere båter som Pogo og RM. 40-foteren er spennende og annerledes, ...
OPPGRADERT: Impression 45.1 er Elans nye turseiler. Båten har hentet detaljer fra Elan GT5 og fått større cockpit enn båten den erstatter.
ITALIA: Grand Soleil 42 LC blir tredje båt i verftets langturseiler serie, og blir nesten like stor under dekk som 46-foteren,, en båt som ble kåret til Årets Båt i 2016.
NÅ MED ÉN MAST: Amel er kjent for sære og konservative ideer. Noe er beholdt, mens annet er vraket. Den nye 60-foteren er en naturlig utvikling av 50-foteren som begeistrer juryen for to år siden. Amel er komfort, kvalitet og gjennomtenkte ...
ENGELSKMANN RETURNERER: Oyster har vært gjennom en turbulent tid med konkurs, men er nå oppe og står igjen, også med en ny modell. Oyster 565 er en typisk Oyster, men den første i en ny generasjon. Båten er en liten superyacht, kompakt nok for å ...
EN GARANTERT VINNER: JPK har vært verftet som har klart å forstå IRC-reglen best, og utviklet båter med gunstige måletall. JPK 1030 er en utvikling fra Fastnet-vinneren 1010. 34-foteren er smalere, men har mer volum i forskipet. Det skal være en ...Jean-Marie Liot
ELEGANT RACER: J/99 er en typisk J/Boat, som sjelden er feil, men den har også noe nytt. Båten er en mindre utgave av J/111 som vi kjenner her hjemme fra DaCapo og Blur, men 33-foteren er mer utviklet for shorthandedseiling. Det betyr rorkult og ...
FRANSK FRA TYSKLAND: Dehler OD er spesialutviklet for aktiv shorthandedseiling. Båten skal være skapt for Silverrudder, en regatta som mannen bak båten, Karl Dehler, har seilt mange ganger. Verftet har brukt store ressurser på å skape noe lett og ...
RADIKAL ENTYPE-BÅT: ClubSwan 36 er en båt som viser at det er mulig å tenke nytt. Den kreative designeren Juan K har skapt en båt hvor det blir forbudt å bruke elektronikk. Båten har en rigg inspirert av Star, og den får foiler. Glem å gå på ...Martina Orsini
RADIKALT FRA JEANNEAU: Jeanneau har hatt suksess med sin nye Sun Fast-serie, og har vist at store verft kan lage nisjeprodukter. Sun Fast 3300 har mye til felles med JPK 1030, men er råere. Den har mer ekstreme skroglinjer og rigg.
NÅR PLASS BETYR MEST: Bali er en serie fra Catana som er enda mer et flytende landsted enn Lagoon. Den nye 40-foteren, Catspace, har ikke trampoline mellom skrogene forut, men bovolum. Det gir to store lugarer foran. Båten byr på en rekke nye ...
ET HELT NYTT MERKE: Beneteau har i senere tid utviklet et nytt merke, Excess, en linje katamaraner som har litt sprekere egenskaper enn Lagoon. Masten er litt høyere, vekten mindre, og tyngdepunktet lavere. Excess 15 er den andre modellen ut.
ETTERSPURT: Lagoon videreører ideer fra 42-foteren i en størrelse opp. 46-foteren har også flybridge som gir enormt med uteplass. Nicolas Claris