Nominert til Årets Båt; Amel 64, Hallberg-Rassy 64 og Oyster 625

TØFF TEST: Hallberg-Rassy og Oyster ble testet i vind opp mot 25 m/s og i krapp strømsjø. 60-foterne ble små under slike forhold.
AMEL 64
AMEL: Cockpiten er dyp og godt beskyttet. Overbygget over cockpiten kan forlenges ved et tastetrykk. Det er uvant å sitte under tak å styre, men det gjorde nytten på testdagen, og det er jo slikt vær vi gjerne har mest av.
AMEL: Verftet benytter høyglanslalkkert valnøttetre i møbler og ulakerte teakbord i dørken. Stilen er nær til å tippe «tacky», men det passer nok kundegruppen
AMEL: Eierluagaren er forut hvor skroget er smalere.
HALLGERG-RASSY: Seilbildet er fra verftet, da fotografen holdt seg på land under prøveseilasen.
HALLBERG-RASSY: Tross for overbygg over cockpiten ble rormannen kliss våt under testen.
HALLBERG-RASSY: Båten er utsyrt dekkshus. Vinduene i forkant kan åpnes. Testbåten har innredning i teak, ikke mahogny som verftet benytter mest. Teak er lysere, og koster mer.
HALLBERG-RASSY: Stor bredde i akterskipet gjør rederlugaren enorm. Stilen er typisk Orust.
OYSTER 625
OYSTER: To ratt øker fremkommerligheten. Rormannen står på dekk og styrer. Det gir økt volum under dekk, men var ingen fordel under den tøffe testen.
OYSTER: Salongen i Oyster er åpnen og stor. Store vinduer gjør den svært lys. Her kan du slappe av selv i tropevarme.
OYSTER: Lyst tre gjør båten moderne. Det oser kvalitet. Her vil eieren sove godt.

Møte mellom kjemper

Svensk kvalitet fikk prøvd seg mot engelsk stil og fransk eleganse under tøff testing av i forbindelse med kåringen av Årets Båt i Ijmuiden og Barcelona.7 sider i Seilas 2012

Publisert Sist oppdatert

Tre luksuriøse båter på rundt 64 fot er nominert til Årets Båt; Amel 64, Hallberg-Rassy 64 og Oyster 625. Alle tre har sentercockpit, og de koster rundt 2,1 millioner euro, eller over 20 millioner norske kroner. Båtene er bygd for langturseiling og har hjelpemidler som gjør at båtene kan håndteres av to. Til tross for at målgruppen er den samme – velstående, eldre mennesker – er båtene svært forskjellige. For Oyster er dette en båt midt i modellprogrammet. For Hallberg-Rassy er 64-foteren den største og mest kompliserte båten de noen gang har bygd. Amel har bygd lettseilte langturbåter siden 1968. Verftet har sære ideer, og modellene har hatt lang levetid. 64-foteren derimot er ny og deres største modell. Verftet kommer nå også med en ny 54-foter.

Tøff testing

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER