Ansvar for reklamasjonssak
Jeg kjøpte ny båt (Jeanneau) fra Svela Marine/Fredrikstad i juli 2008. Svela sluttet som eneimportør av Jeanneau i 2008, og i dag er det Harstad Marine som er forhandler i mitt distrikt (Trøndelag). Jeg har nå en sak som både Svela og Harstad mener kan være en reklamasjonssak mot fabrikk, men begge ser ut til å mene at det er den andre sitt ansvar å betjene meg i min sak. Nedenfor er mail jeg har fått fra begge parter, hvor de mener jeg må ta saken med den andre parten. Ber om en vurdering av om det er den parten som jeg kjøpte båten av (Svela), og som fortsatt driver butikk, men ikke av import av Jeanneau, eller Harstad Marine som er forhandler av Jeanneau i mitt distrikt i dag, som skal være min representant og kontaktpunkt.
I en slik situasjon har du valgmuligheter. Du kan velge å forholde deg til det selskapet du kjøpte båten av. Men du kan antakelig også velge å forholde deg til den nye forhandleren når de har overtatt etter avtale med produsenten (”fabrikk”).
For øvrig inneholder forbrukerkjøpsloven § 35 og kjøpsloven § 84 bestemmelser av interesse i slike tilfelle.
Lykke til!
Med vennlig hilsen
Jon Eivind Svagård
www.rettogrimelig.no