Ansvar

Hei
Jeg tar kontakt fordi jeg og min familie er veldig i villrede om hvordan vi skal håndtere en reklamasjonssak på familiens 90hk Mariner motor. Båt (uttern t 55) og motor er kjøpt samlet hos forhandler Apollo i Haugesund.

Fakta om motor:
motor kjøpt ny hos Apollo Haugesund 1/6-2005
motor har fulgt service hvert år siden ny hos Apollo Haugesund
motor har kjørt ca.150 timer siden ny
motor har aldri vært utsatt for ytre skader, vært under vann eller andre skader
motor har aldri vært utlånt til andre
motor har blitt etterfylt med olje etter behov og straks varsel om lavt oljenivå har vist i båten. Brukt olje som har medfulgt etter service og 2-takts outboard olje fra Shell.

Saken:
Fra hytten der båten ligger og til Haugesund er en liten times tur i marsjfart (22-25knop) Vi kjørte båten som vanlig denne strekningen tidlig i mai for å levere båt og motor til service. Alt virket normalt og det var ingen indikasjon på at noe var galt.
En uke etter at vi hadde levert båt og motor på service får vi vite fra Apollo at vår motor var ødelagt. Årsak: motoren hadde skåret seg. Grunn i følge forhandler: feil oljing fra vår side


Jeg tar kontakt med deg/dere for å kanskje få svar på følgende:

1. Hva er forventet levetid på en Mariner 90hk motor?
2. Er det feil å bruke utenbords motorolje som en får kjøpt på bensinstasjoner?
3. Ved bruk av den type olje, oppheves retten til å reklamere? (forhandler har aldri opplyst om at annen olje enn den de forhandler ikke må brukes...)

På forhånd takk for hjelpen!

Mvh. Kjetil Egenberg

Publisert Sist oppdatert

Takk for din henvendelse.

Når det gjelder din rett til å reklamere, vises som et utgangspunkt til forbrukerkjøpslovens reklamasjonsfrist på 5 år for gjenstander som er ment å vare mer enn 2 år. Du viser til å ha kjøpt båten av forhandler 01.06.2005. For å kunne gjøre mangel gjeldende, må således reklamasjon som utgangspunkt være rettet mot forhandler innen 01.06.2010. Du viser til å ha vært innom forhandler i mai for å levere båt til service og at det der ble konstatert at motor var ødelagt. For å ha reklamasjonsrett i behold, må melding være gitt selger senest i løpet av mai om at du ønsket å gjøre mangelen gjeldende som grunnlag for et krav overfor selger. Ut i fra de forholdsvis begrensede opplysninger som  er gitt, kan det se ut som slik melding ikke er gitt innen fristen. Vi vil imidlertid ved hjelp av mer detaljerte opplysninger, kunne vurdere dette grundigere.

Forutsatt at din rett til å reklamere er i behold, kreves at mangel ikke skyldes forhold på din side som unormal slitasje eller uriktig bruk. Du opplyser at du i tillegg til olje som har medfulgt etter service, har benyttet 2-takts outboard-olje fra Shell. Avgjørende for om dette innebærer at du kan lastes for ødeleggelse av motoren, vil således være en båtfaglig vurdering av konsekvensene av bruk av slik olje på din motor. Dersom dette viser seg ikke å være anbefalt, må vi vurdere videre om dette er noe du burde visst og dermed om du kan lastes for slik manglende kunnskap.

Når det gjelder dine konkrete spørsmål om forventet levetid og konsekvenser ved bruk av slik utenbords motorolje, forutsetter dette konsultering av annenhånds båtfaglig kompetanse. Ta gjerne kontakt dersom du ønsker bistand til å undersøke saken ytterligere. Vi vil da i samråd med en fagkyndig kunne vurdere selgers juridiske ansvar nærmere.

Vi gjør oppmerksom på at siden det har oppstått uenighet om ansvaret, vil din eventuelle båtforsikring kunne dekke rettshjelpkostnader med fradrag for egenandel, dersom du ønsker juridisk bistand i saken.

 

Mvh

Rett og Rimelig-kjeden

www.rettogrimelig.no