SJØSATT: Aquatich 40 er på vannet, og skal seiles inn før VM som starter om to uker i Italia.
SJØSATT: Aquatich 40 er på vannet, og skal seiles inn før VM som starter om to uker i Italia.

Aquatich 40 på vannet, klar for VM

Aquatich 40 er blitt utviklet i Norge i samarbeid med Humphreys Yacht Design og skal delta i ORCi-VM i Italia.

Publisert Sist oppdatert
RASK: Aquatich 40 har lav vekt, tung kjøl og mye seil. Få nye båter i denne størrelsen er optimalisert for ORCi.
RASK: Aquatich 40 har lav vekt, tung kjøl og mye seil. Få nye båter i denne størrelsen er optimalisert for ORCi.

Bjørn Erik Bjørnsen fra Stavanger ønsket en båt optimalisert for ORCi, men fant ingen båter på markedet som tilfredstilte hans behov. For å få drømmebåten gikk Bjørnsen til Humphreys Yacht Design i England. Etter lang utviklingsprosess ble båten satt i produksjon i Slovenia, og nå er den satt på vannet.

Båten ble levert torsdag morgen i sist uke, og vi hadde første seilturen i går. Alt av målinger er nå gjennomført og vi venter på ORC-sertifikatet. Vi har foreløpig ganske hurtige polarer, men ut i fra seilturen i går bør alt være helt oppnåelig. Båten er nok hurtigere enn både X-41 og Farr40. Jeg tror ikke det er langt fra sannheten at den kommer til å være den hurtigste 40-fots performance cruiseren i Norge. Til tross for stort seilareale, virker den allikevel rimelig enkel å seile, forteller Nikolai Bakker. Han skal trimme storseilet på båten under ORCi VM som starter 30. juni iTrieste i Italia.

DEKK: Aquatich 40  har et spesielt dekk tilpasset innhaldet på forseilet. Dette kan skjøtes med spiss vinkel, og skjøtet løper direkte til vinsjen.
DEKK: Aquatich 40 har et spesielt dekk tilpasset innhaldet på forseilet. Dette kan skjøtes med spiss vinkel, og skjøtet løper direkte til vinsjen.
LUKE: Cockpiten er lang, og luka er like bak masten som på en typisk ekstrem regattabåt.
LUKE: Cockpiten er lang, og luka er like bak masten som på en typisk ekstrem regattabåt.

Mellomklassen

Bjørnsen og co er den eneste norske båten som deltar, men « Aquatich» vil møte det finske laget « Mercedes-AMG» som stiller med en Next 37. I klassen er det påmeldt 52 båter.

De fleste deltagerne er fra Italia. Det norske laget møter flere X-41, First 40 og ulike modeller fra Grand Soleil. Av nyere båter, så deltar det to Italia Yachts 12.98, en båt utviklet for turseiling, men har kjøl og ror hentet fra Italia Yachts 9.98 som har vunnet VM to år på rad.

Let og stiv

Aquatich 40 har dekk og cockpit typisk for regattaseiling. I baugen er det også et fast baugspryd. Båten veier under seks tonn, og er to tonn lettere enn cruiser/racers på 40 fot, samtidig har den mer vekt i kjølen, hele 3,3 tonn. Seilarealet er tilsvarende en X-41.

Aquatich 40 skal måle inn som cruiser/racer innen ORC. Den får en enkel innredning med køyer, toalett og bysse.

– Dagen i dag blir brukt på enda mer mekking, forhåpentligvis får vi tid til enda en seiltur. Det er bare to uker til VM begynner og det gjenstår definitivt mye trening før vi er der vi gjerne vil være.

Båt nummer to er alt i produksjon. Denne båten vil bli brut som plugg for produksjon.  Båten blir bygd i sandwich og i standard materialer. Riggen på den første båten vil være i karbonfiber, men dette vil ikke være standard i prisen som Bjørnsen antyder til å være 215 000 euro uten merverdiavgift. Dette inkluderer Harken-utstyr på dekk, men det vil påløpe kostnader til alt annet utstyr en kjøper måtte ønske.

 

LES: Fant ingen båt som var god nok. 

 

 

I SALG: Aquatich 40 vil bli bygd med hensyn på salg straks båt nummer en er ute av formene.
I SALG: Aquatich 40 vil bli bygd med hensyn på salg straks båt nummer en er ute av formene.

 

Powered by Labrador CMS