Undersøkelse: Langturseiler på stramt budsjett

MINST: «Mosaikk», en norsk Comfortina 32, er ARCs minste båt.
MINST: «Mosaikk», en norsk Comfortina 32, er ARCs minste båt.

Kostnader må ikke gå bekostning av sikkerheten

Ikke for gammel og ikke for liten. Bra utstyrt, og helts fra et kvalitetsverft. Det mener majoriteten av SEILmagasinets lesere for valg av langturbåt. Undersøkelsen gir ingen klare svær på hvordan man kan spare penger.

Publisert   Sist oppdatert
FORNØYDE: Jakob Slettevold og Eirin Bråten Nygård seiler både en liten og gammel båt, men klager ikke på utstyret.
FORNØYDE: Jakob Slettevold og Eirin Bråten Nygård seiler både en liten og gammel båt, men klager ikke på utstyret.

Ikke for liten

Å velge en liten båt var flere langturseilere som deltok i årets ARCs svar på å kutte kostnader. Liten båt er billigere å oppgradere, samt billigere å drifte. I mange havner er det langt lavere priser for båter under 10 meter.

Kun 14 prosent av svarene på vår undersøkelse vill gå til den ekstrem ytterlighet, og valgt en liten seilbåt. Majoriteten anbefaler en båt i moderat størrelse. En båt pluss minus 40 fot ser ut til å være hva som blir anbefalt av massen.

Plass nok for å kunne bevege seg rundt i båten er det en som mener man bør prioritere.

strrelse
strrelse

Utstyr koster

Autopilot er en must, men stadig flere langturseilere påkoster seg luksus som watermaker. Mange har også installert litiumbatterier. Slike valg gir mer luksus om bord. Satellittelefon er et krav fra ARC. Alle de norske båtene hadde også systemer for å laste ned værfiler fra havet.

Tidligere klarte langturseilere seg uten strøm, elektronikk og kald mat. Ett vindror var luksus. Slik er det ikke lengre.

Kun fem prosent mener man skal dra av gårde med en minimum av utstyr. Flertallet mener man bør utstyrte båten relativt godt. Sikkerhetsutstyr er noe man ikke bør ta lett på er lesernes råd. Seil for hardt vær. Anker som man kan stole på. Verktøy og reservedeler samt gode batterier kommer frem som viktige faktorer for utstyring av langturbåt. 

alder
alder
TREG: Najad 320 er bergnet av ARC å være den tregeste båten under årets seilas. Slik er det ikke blitt. 32-foteren henger seg på 40-foterne.
TREG: Najad 320 er bergnet av ARC å være den tregeste båten under årets seilas. Slik er det ikke blitt. 32-foteren henger seg på 40-foterne.

Høyt budsjett

Om vi skal følge anbefalingene fra spørreskjemaet, så bør man velge en nyere seilbåt på rundt 40 fot som er bygget solid. Det bør ikke sparer på utstyr, særlig sikkerhetsutstyret på være på plass.

For å oppfylle disse kriteriene så vil man ut med over en million kroner for å finne en slik båt på bruktmarkedet.

utstyr
utstyr

På en skal fra 100 000 til to millioner, så mener flertallet på 43 prosent at budsjettet for kjøp av båt  for langtur skal ligge midt på skalaen, men 30 prosent mener det er mulig å skaffe båt billigere.

Langturstoff i SEILmagasinet

Vi har snakket med langturseilere om valg av båt og utstyr. Dette kan du lese mer om i SEILmagasinet utover våren. Sakene vil også bli publisert som digitale artikler. Disse kan du etter hvert laste ned via app, eller lese direkte på skjerm via innlogging.

 

RASK: «Cubaneren» var først over linja under starten av ARC, og ble nummer 11 over-all. Skipper Karl Otto Book har utstyrt båten med regattaseil.
RASK: «Cubaneren» var først over linja under starten av ARC, og ble nummer 11 over-all. Skipper Karl Otto Book har utstyrt båten med regattaseil.
SOLID: «Njord» er en Ovni 445 bygget i aluminium. Båter er bygget for å tåle det meste, noe som gir økt trygghet.
SOLID: «Njord» er en Ovni 445 bygget i aluminium. Båter er bygget for å tåle det meste, noe som gir økt trygghet.
kvalitet
kvalitet
LANGTUR: Det deltar to Discovery 55 fra Norge under ARC.
LANGTUR: Det deltar to Discovery 55 fra Norge under ARC.