RASK: «Cubaneren» var først over linja under starten av ARC, og ble nummer 11 over-all. Skipper Karl Otto Book har utstyrt båten med regattaseil.
RASK: «Cubaneren» var først over linja under starten av ARC, og ble nummer 11 over-all. Skipper Karl Otto Book har utstyrt båten med regattaseil.

Idiotiske resultater, mener irritert ARC-seiler

Underrapportert motorkjøring, og håpløse måletall gir idiotiske resultarer for Atlanterhavskrysningen, mener Karl Otto Book på «Cubaneren».

Publisert
IRRITERT: Karl Otto Book mener at det å seile ARC i turklassen ikke er rettferdig.
IRRITERT: Karl Otto Book mener at det å seile ARC i turklassen ikke er rettferdig.

Innrapportert motorkjøring

Det er lov å bruke motoren, men dette skal noteres ned å innrapporteres. Her blir det jukset mye, i følge både Knut Frostad, og Karl Otto Book.

Karl Otto Book har studert ulike båters tracking, og sammenlignet dette med værinfo, og kan tydelig se at noen båter har kommet langt på kort tid, men han har ikke lagt inn protest. Det koster penger, og protesten må sendes senes tre timer etter ankomst.

–  Jeg mener at innrapporteringen av motorbruk er et større problem for ARC-organisasjonen, enn for oss. Om vi skal seile ARC på nytt, så vil det bli i racingklassen med et skikkelig  ratingsystem. Om ikke noe vil bli gjort, vil jeg ikke anbefale andre seilere å delta i ARCs turklasse om de vil seile under rettferdige prinsipper, forklarer Karl Otto Book fra karibia.

Mye motorkjøring

LITEN: Wasa 55 er en liten båt, men Book ble plassert i en klasse med 50-fotere.
LITEN: Wasa 55 er en liten båt, men Book ble plassert i en klasse med 50-fotere.

Årets ARC var preget av perioder med lite vind. For mange var det ufordrende med tanke på planer i Karibia. Mange båter har innrapportert over 100 timer motorkjøring, noen opp mot 200 timer. Da kreves det svært mye drivstoff. Også «Cubaneren» brukte motoren, og har innrapportert 22 timer.

Den eneste av de norske båtene som ikke brukte motoren var X-452 «Solskinn». Heller ikke Knut Frostad som vant flerskrogsklassen krysset uten motorbruk. Han var også første flerskrogsbåt over mållinjen.

 

Motorkjøring norske båter

Solskinn,  0 timer

Marlene , 14 timer

Cubaneren, 22 timer

Mosaikk, 24 rimer

Seas the day, 30 timer

New Deal, 34 timer

Endorphine II, 36 timer

Frigg, 38 timer

Babette, 41 timer

Aurora Polaris, 62 timer

Njord, 100 timer

Shekina, 124 timer

Numa, 128 timer

Anneke, 149 timer ?

 

Plasseringer overall norske båter

 11. Cubaneren, Wasa 55, Karl Otto Book

16. Babette, Najad 320, Rune Myrvågnes

22. Mosaikk, Comfortina 32, Eirin Nygård

33. Frigg, Elan Impression 434, Klaus Udesen

57. Marlene, Comfortina 42,Espen Nygaard

59. Endorphine II, Bavaria 47 AC, Erik Welin-Larsen

65. New Deal, Hunter 36, Roald Tveit

69. Seas The Day, Jeanneau Sun Odyssey 439, Erik-André Olsen

90. Solskinn, X-452, Andreas Nikolai Bjørn-Hansen

103. Shekina, Discovery 55, Geir Magne Årvik

121. Anneke, Beneteau Oceanis 343, Øyvind Nilsen

110. Aurora Polaris, Discovery 55, Terje Håland

125. Njord. Alubat OVNI 445, Bengt Andersen

 

Flerskrog

1. Nemo, Outremer 5x, Knut Frostad

25. Numa, Leopard 46, Steinar Hem

 

 

 

 

 

 

SEIL: Solskinn var den eneste av båtene med norsk flagg på hekken som ikke har innrapportert motorbruk.
SEIL: Solskinn var den eneste av båtene med norsk flagg på hekken som ikke har innrapportert motorbruk.