NORSK: «Lady Nor» brakk roret under ARC, og mannskapet fikk panikk. En søsterbåt kom til unnsetning.
NORSK: «Lady Nor» brakk roret under ARC, og mannskapet fikk panikk. En søsterbåt kom til unnsetning.

Norsk båt uten ror i Atlanteren

«Lady Nor» sendte ut nødsignal natt til lørdag etter å ha mistet roret.

Publisert Sist oppdatert
HELT: Fredrik Olsson kom «Lady Nor» til unnsetning. Han var også med på å fikse til et nødror slik at «Lady Nor» kunne seile videre.
HELT: Fredrik Olsson kom «Lady Nor» til unnsetning. Han var også med på å fikse til et nødror slik at «Lady Nor» kunne seile videre.

Hjelp av søsterbåt

Nødsignalet ble plukket opp av Fredrik Olsson som er skipper på søsterbåten «Lia of Sweden». De var da 60-70 n mil unna og fikk en tøff kryss opp til båten for å komme den til unnsetning.

– Vi ble møtt av et ubehaglig syn. Båten drev ukontrollert rundt i vinden med flagrende seil. Mannskapet hadde panikk og ville forlate båten umiddelbart. Da det ble lyst, fikk vi overført mannskapet til vår båt via jollen, forteller Fredrik Olsson til Sittbrunnen.se.

Mannskapet på «Lady Nor» var klare på å hoppe i flåten om de ikke hadde fått hjelp, kommer det frem på sittbrunnen.se.

Ingen fare

MORE55: «L.I.A of Sweden» var første More 55 som kom å hjalp til. Det deltar fem slike båter under ARC.
MORE55: «L.I.A of Sweden» var første More 55 som kom å hjalp til. Det deltar fem slike båter under ARC.

Fredrik Olsson forble om bord på «Lady Nor» for å undersøke skadene. Han fant at båten var tett, og at rorakselen fremdeles var på plass. More 55 er konstruert med et vanntett skott foran styringen, og selv om rorakselen skulle skade skroget, vil ikke båten synke.

Båten ble så slept bort fra området med mye vind til en roligere del. Etter ett døgn var havet så rolig at Olsson og hans kollega Staffan Andrén fra More 55 «Ms. Robinson», som også var kommet til unnsetning, kunne konstatere at størstedelen av roret var borte, og at rorakselen var på plass, men bøyd.

Halveis

Fire av de fem More 55-båtene seiler nå samlet mot St. Lucia. Båtene har i dag ca. 1350 n mil igjen, og de holder en fart på 7 knop. Rapportene forteller at nødroret fungerer, og at søsterbåtene ligger klare for å bistå «Lady Nor» om noe skjer.

«More Fun», More 55 som er leid ut av en gjeng russere, har holdt en større fart. De har bare 940 n mil igjen til mål.

Flåten av More 55 vil gå som charterbåter i Karibia i vinter.

 

REPP: De svenske skipperne fikk tilpasset et nytt rorblad midt i Alanterhavet.
REPP: De svenske skipperne fikk tilpasset et nytt rorblad midt i Alanterhavet.

 

Betaler kr 40 000 for å seile ARC

Vi var om bord å snakket med Staffan Andrén i «Ms. Robinson» i Las Palmas dagen før starten av ARC. Les saken her. 

SKISSE: Slik ble dørkplatene montert som nødror på restene av roret som var brukket.
SKISSE: Slik ble dørkplatene montert som nødror på restene av roret som var brukket.
HALVEIS. Fire av More 55 båtene seiler samlet inn mot St. Lucia.
HALVEIS. Fire av More 55 båtene seiler samlet inn mot St. Lucia.
SKIPPER: Staffan Andren har ansvaret på Ms. Robinson. Målet er å være først av More 55 båtene i Karibia. 15 dager er et realistisk mål.
SKIPPER: Staffan Andren har ansvaret på Ms. Robinson. Målet er å være først av More 55 båtene i Karibia. 15 dager er et realistisk mål.