KILE: «Cubaneren» blir brukt som kile mellom de største båtene for å utnytte havnen maksimalt.
KILE: «Cubaneren» blir brukt som kile mellom de største båtene for å utnytte havnen maksimalt.

Rask avslutning på ARC. Her er de norske båtene.

Det var en trå start for ARC-seilerne, men avslutningen blir rask.

Publisert Sist oppdatert
LANGTUR: Det deltar to Discovery 55 fra Norge under ARC.
LANGTUR: Det deltar to Discovery 55 fra Norge under ARC.

– Vi tror faktisk at det var først nå arrangørene har funnet ut hvor små vi er. 55 i båttypen vår står fortsatt for samlet seilareal på storseil og fokk, de vi har konkurrert mot er 2-3 ganger større på alle mål… Når det nå ble avdekket at vi var smale så ble vi flyttet fra en kingsize plass til en mellom en Oyster 575 og en eller annen65 foter. Vanligvis går det to båter i hver bås, men med oss så går det med to store + Cubaneren, står det på båtens blogg.

Håndterbare seil

«Cubaneren» kom inn som båt nummer 55, sammen med langt større seilbåter, og båten seilte forbi en Swan 59 inn mot mål.

HOLDBARHET: Karl Otto Book mener at et seil har mistet sin holdbarhet når formen ikke lengre fungerer. Derfor bruker han støpte seil på langtur.
HOLDBARHET: Karl Otto Book mener at et seil har mistet sin holdbarhet når formen ikke lengre fungerer. Derfor bruker han støpte seil på langtur.

Vi kan utnytte forholdene i større del av tiden enn de store kan. Vi får enkelt ned våre 100 m2 spinnaker om det blir for ille, vi behøver ikke ta den ned før bygene. Swanen hadde sluppet opp for spinnakere og genakere tidligere på turen og det er jo rett og slett fort gjort når man må håndtere over 300 m2 i løpet av 1-3 minutter, står det på båtens blogg.

Fremme onsdag

Om bord i «New Deal» feires det advent med bønnestuing fra Aveina og tre typer spanske julekaker. Seilerne er fornøyd med progresjonen for tiden.

Holder vi denne speeden er vi framme onsdag formiddag, meldes det fra i «New Deal».

BAK: «Marlene» har tatt en skikkelig omvei sydover, og seilt mellom Kapp Verde-øyene.
BAK: «Marlene» har tatt en skikkelig omvei sydover, og seilt mellom Kapp Verde-øyene.

 

Norske deltagere som fremme

1. Shekina, Discovery 55, Geir Magne Årvik, 08 des, 09:52, båt # 49

2. Cubaneren, Wasa 55, Karl Otto Book, 08 des, 17:40, båt # 55

BARN: Erik-Andre og Hilde Olsen krysset Atlanteren på 22 døgn med sin datter Tea Elvira på 11 år.
BARN: Erik-Andre og Hilde Olsen krysset Atlanteren på 22 døgn med sin datter Tea Elvira på 11 år.

3. Frigg, Elan Impression 434, Klaus Udesen, 10. des 12:33, båt # 90

4. Numa, Leopard 46, Steinar Hem, 10. des 15:27, båt # 99

5. Endorphine II, Bavaria 47, Erik Welin-Larsen, 11. des 22:37, båt # 137

6. Seas The Day, Sun Odyssey 439, Erik-André Olsen, 12 des 07:29, båt # 149

7. Aurora Polaris, Discovery 55, Terje Håland, 12 des. 09:30, båt # 150

8. Marlene, Comfortina 42,Espen Nygaard, 12 des. 132:37, båt # 157

9. Njord. Alubat OVNI 445, Bengt Andersen, 13 des. 03:50, båt # 167

 

Norske deltagere som fremdeles seiler

10. Babette, Najad 320, Rune Myrvågnes, 29 nm. til St Lucia, 5,6 knop, båt # 171

11. Mosaikk, Comfortina 32, Eirin Nygård, 185 nm. til St Lucia, 5,7 knop, båt # 178

12. New Deal, Hunter 36, Roald Tveit, 213 nm. til St Lucia, 5,7  knop, båt # 185

13. Solskinn, X-452, Andreas Nikolai Bjørn-Hansen, 226 nm. til St Lucia, 6,6 knop, båt # 186

14. Anneke, Oceanis 343, Øyvind Nilsen, 248 nm. til St Lucia, 6,2 knop, båt # 187

 

KURS: Her er kjølvannet av de norske ARC-seilerne.
KURS: Her er kjølvannet av de norske ARC-seilerne.