Årets Båt i Europa

Vinnere: Tre franske, en svensk og en fra Østerrike gikk til topps i Årets Båt i Europa 2019.
Vinnere: Tre franske, en svensk og en fra Østerrike gikk til topps i Årets Båt i Europa 2019.

Svensk, østerriksk og fransk seier

Prisene er delt ut i kveld under båtmessen i Dusseldorf. Her er de beste nyhetene for 2019.

Publisert
eyoty2019
eyoty2019

Årets Båt i Europa er bransjens Oscar-utdelig. Prisen deles ut hvert år under Boot i Dusseldorf, Europas viktigste innendørs båtutstilling. Mens Boot har 50 års jubileum, har Årets Båt i Europa-prisen blitt delt ut siden 2002. Pris for motorbåter er delt ut siden 2005.

I kveld ble det delt ut fem priser for fem ulike kategorier seilbåter. Vinnerne er plukket etter at alle de nominerte båtene er prøveseilt av juryen av 11 journalister fra ledende båtblader i Europa.

LES: Testing under fantasiske forhold

 

FAMILIETURSEILER

Beneteau Oceanis 46.1: Opp en liga

INNREDNING: Oceanis har bokhylle og kartbord, men ikke på tradisjonelt vis.
INNREDNING: Oceanis har bokhylle og kartbord, men ikke på tradisjonelt vis.

Beneteaus nyhet erstatter en god båt. Konstruktør Pascal Conq har klart å skape et skrog med enda mer stbilitet, men samtidig mindre motstand gjennom vannet. Vi seilte First-Line, og utgaven lever opp til navnet. Oceanis 46.1 er en turseiler med performance egenskaper. 

Med racing seil så ser båten tøff ut. Under dekk er det moderne og elegant. Båtens enorme skrogvinduer gir en unik nærhet med elementene, også fra salongen. 

Andre nominerte

• Dufour 390

•  Hallebrg-Rassy 340

• Swallow Coast 250

 

RASKE TURSEILERE

ELEGANT: Arcona har et lavere fribord og ett dempet formspråk.
ELEGANT: Arcona har et lavere fribord og ett dempet formspråk.

Arcona 435: Mot strømmen

MAHOGANY: Arcona gjør innredningen slik de er kjent for.
MAHOGANY: Arcona gjør innredningen slik de er kjent for.

Arcona holder på sine verdier, og lar seg ikke bli dratt med av dagens trender. Båten fortjener å vinne rett og slett fordi den er fantastisk å seile, samt holder høy kvalitet, ikke noe annet. Mens andre verft kutter kostnader ved å bygge mer av innredningen med 90 graders vinkler, gjør Arcona det på den tradisjonelle måten som tar mer tid, men som også utnytter volumet maksimalt. Lavt fribord gir elegante linjer, og mer nærhet til elementene. 

Andre nominerte

• X4.6

• Grand Soleil 48

 

LUKSURIØSE SEILBÅTER

Sumbean 46.1: Et trygt valg

KVALITET: Sunbeam bruke solide og gode materialer i innredningen.
KVALITET: Sunbeam bruke solide og gode materialer i innredningen.

Sunbeam har valgt gjennomtenkte utprøvde løsninger i alt fra design til teknikk. Båten er rett og slett en sterk allrounder bygget for å ta vare på seilere. Targabøylen gjør cockpiten tryggere. Innredningen er gjort for å kunne leve om bord over lang tid, også på havet. Dimensjonering og materialvalg er i toppklasse. Verftet har ikke tatt noen sjanser. Skroget er bygget på tradisjonelt vis, og alt av utstyr og utrustinger er av velprøvde løsninger. Dette er en båt for seilere som ikke vil ta sjanser. Kanskje litt kjedlig, men veldig fornuftig. 

Andre nominerte

 • Wauquiez Pilot Saloon 42 

• Hallebrg-Rassy 57

 

SPESIELLE BÅTER

LiteBoat XP: Når de fysiske lovene opphører

ENKELT: LiteBoat XP er utviklet for det enkle båtlivet.
ENKELT: LiteBoat XP er utviklet for det enkle båtlivet.

LiteBoat XP er bygget som en robåt med overnattingsmuligheter og seil. Jeg er ikke i stand til å vurdere roegenskapene, men det lettdrevete skroget gir ekstraordinaære seilegenskaper. 

Jeg seilte raskere med denne båten enn noen av de andre nominerte båtene. I 15-17 knops vind var vi oppe i hastighet opp mot 13 knop, og det var ingen dramatikk. Båten er smal og kjølen er lett, men allikevel er det rettende moment stort. Skrogformen er optimal, og når den planer vil vannstrømmen holde oss rett. Riggen er super enkel. ingen bom, ingen stag. Vi bautet med gennaker. Dette konseptet vil jeg se på båter i flere størrelser.  

Andre nominerte

• Aira 22

• RS21

• Saffier SE 37

 

FLERSKROGSBÅTER

 

Astréa 42: Et sommerhus som seiler

En katamaran er en komplisert båt. Fountain Pajot Astréa 42 byr på mange funksjoner som fungere godt sammen. Det er enkelt å bevege seg rundt om i båten, og jeg liker spesielt løsninger rundt rormannen godt. Det er plass til å trimme om seilene, uten at rormannen blir forstyrret. Cockpiten og salongen henger også godt sammen fordi åpningen er gjort større. Turkatamaraner har begrensninger under seil, men disse begrensningene er mindre med Astréa 42 enn forventet. 

Andre nominerte

• Aventura 34

• Astus 20.5

 

Alle de fem vinnerbåtene er testet i SEILmagasinet nr.1 -2019 som sendes til trykk i disse dager. Testene vil også bli publisert på seilmagasinet.no, sammen med video. 

JURY: De nominerte båtene blir testet av 12 journalister fra seilblader fra Italia, Spamia, Frankrike, England, Nederland, Tyskland, Sveits, Østerrike, Danmark, Finland, Sverige og Norge.
JURY: De nominerte båtene blir testet av 12 journalister fra seilblader fra Italia, Spamia, Frankrike, England, Nederland, Tyskland, Sveits, Østerrike, Danmark, Finland, Sverige og Norge.