Test fra arkivet: Arcona 340

Rask, men konservativ
Arcona 340 er en racer fra utsiden, men en typisk svensk turseiler med to lugarer under dekk.
I 2009 seilte vi Arcona 340 i Nederland i forbindelse med Årets Båt i Europa. Båten imponerte stort. Jeg savnet rorkult da jeg testet båten. I dag selges denne modellen i oppgradert versjon som Arcona 345. På dagens modell er rorkult standard. Testen ble publisert i Seilas nummer 8-2009 over to sider.
Arcona har fått vind i seilene etter å ha blitt kåret til Årets Båt i vinter med sin 43-foter i fjor, og merker lite til finanskrisen. Verftet har faktisk ventetid på noen modeller. Fem 34-fotere er på vannet og åtte solgt. De fleste av dem ut fra tegninger.
Gode seilere
Arcona vet hva som skal til for å overbevise Årets båt-jury. De stiller med en godt innseilt båt med gode seil, og verftets mann Torgny Jansson sammen med seilmaker fra UK-Halsey i Sverige. Gutta er ivrige regattaseilere, og jobber konstant for å holde god trim i båten. Vi seilte lett fra J/97 og klarte til og med å holde følge med Grand Soleil 46 på kryss i lett vind.
Båten var med på testen de to første dag-ene hvor vinden var fra lett til moderat. Vi fikk ikke testet den i tøff sjø.




Mye seil
Arcona 340 har et storseil på nesten 40 kvadratmeter. Vi seilte med en 109 prosent fokk, men med vantene litt inn og en lang genuaskinne er det muligheter for å seile med genua. Det ville gitt enda bedre lettvinds-egenskaper, men sannsynligvis for mye duk for vanlig seiling. Med seiloppsettet vi brukte har den om trent samme seilareal som X-34, en båt som står svært nærme i funksjon, pris og egenskaper.
En test utført i Danmark mellom Arcona 340 med genua og X-34 med fokk viste at X-en ikke hadde sjans i lett vind.
Torgny Jansson hadde dessverre lagt igjen spinnakeren hjemme. Båten følger dagens trend med fokkerulla under dekk og fall og liner fra masten under et lokk på dekk tilbake til cockpiten.
Bred cockpit
Båten har et moderne skrog med stor bredde bak. Det gir mye volum både over og under dekk. Båten føles stor for sin størrelse. Verftet har valgt en rattløsning som stenger cockpiten noe. Personlig ville jeg satt pris på rorkult i en båt av denne størrelsen, men det er visst ikke markedets smak. Rorkult ville gjort cockpiten mer fremkommelig, frigjort plass under dekk og gjort båten billigere. Den ville også blitt mer sporty å seile.
Cockpiten er bred, og man trenger lange ben for å få motfeste.
Sitteplassen for rormannen er god både for kryss og lens. Cockpiten er åpen i midten bak noe som gir økt plass bak rattet, men også muligheter for å sitte på siden rett bak rattet. Under rompa er det stueplass som et supplement til det store rommet bak badet på styrbord side. Lokket til stuerommene blir holdt oppe av gassfjærer.
Båten har normal skjøting av storseilet. Testbåten manglet finhaling, men det skal være standard. Båten var full av nyutviklete blokker fra Selden. Etter hvert som mastefabrikanten utvikler mer dekksutstyr i sitt sortement vil dette komme på båten. Arcona er svært fornøyd med Seldens nye produkter.




.



Smart layout
Romstørrelsen under dekk imponerer. Planløsningen er harmonisk og selv om hverken lugarer, bysse eller bad gir de største inntrykkende, er det heller ikke trangt noe sted. Balansen mellom inneplass og cockpitstørrelse harmonerer med båtens konsept.
Like harmonisk er kanskje ikke stilen under dekk med båtens sporty egenskaper. Den er elegant og typisk svensk i stilen, men også litt utdatert. Båtens stil under dekk har nok et større appell til folk over 40 år enn dem under 40 år, men så er det vel heller ikke mange unge mennesker som har råd til en slik båt.
Båtens innredning er godt utnyttet med skuffer og skap. Båten er bygget for å bo i, og her er det ikke gjort innsparinger for å kunne tilby en mer attraktiv pris. Båten har gode luft- og lysforhold under dekk.
Jeg ville gjerne sett båten i en enklere og lettere innredning, gjerne som alternativ. En stil som gjør at man slipper å beskytte alt treverket før en regatta.
Bygget i Estland
Arcona 340
LOA | 10,40 m |
Vannlinje | 9,89 m |
Bredde | 3,45 m |
Dybde | 1,95 m |
Vekt | 5 200 kg |
Ballast | 1 900 kg |
Storseil | 37,8 kvm |
Fokk | 29,4 kvm |
Gennaker | 85 kvm |
Mastehøyde | 17,5 m |
Vann | 130 l |
Diesel | 115 l |
Motor | 20 hk |
Pris | 1,5 mill |
Arcona bygger alle sine modeller fra 40 fot og nedover i Estland. Fabrikken skal være topp moderne og ha det meste av avansert utstyr. Kvaliteten er nok et hakk under Arcona 430 som bygges i Smögen. Men det er snakk om småting, som at mønsteret i treverket på enkelte skap ikke matcher helt.
Arcona bygges avansert. De har en solid stålramme slik som X-Yachts. Skrog og dekk vakuumstøpes med vinylester. Det gir økt styrke og lavere vekt. Vinylester er et bindemiddel som i pris og egenskaper ligger mellom polyester og epoxy.
Ikke avskrekkende pris
Prisen starter på 1.200.000 svenske kroner uten moms. Det blir ca 1,25 millioner norske med moms, og det er med seil og sprayhood. Du kan dermed få Arconaen til en lavere pris enn en X-34, men du må koste på den en hel del for å få den regattaklar. Rodrigg som er standard på X-34 koster 39 000, tyskerskjøte 24 640. Den blir også levert uten rullefokk, landstrøm, dusj på hekken og har heller ikke teak i cockpit. Med sjøsetting, spinnakerutstyr, foldepropell og varmeapparat, så er prisen godt over 1,5 millioner kroner.
Med litt mer italiensk temperement under dekk, og sexy små LED-lanterner ville båten vært helstøpt.