TURVERSJON: SEILmagasinet testet Italia 11.98 i en mer turvennelig versjon i 2019 i Spania.
TURVERSJON: SEILmagasinet testet Italia 11.98 i en mer turvennelig versjon i 2019 i Spania.

Hvem kan slå Italia 11.98

Båter fra Italia Yachts tapetserte resultatlisten i den minste klassen under ORCi VM i sommer. På Hankø stiller det tre Italia 11.98, en båt som lurer reglen.

Publisert

Italia 11.98 er den største båten i den minste klassen. Båten er 39 fot, og er klassens største. På målebrevet fremstår båten som stor og treg, mens den er rask gjennom vannet. Det har vært trylleoppskriften til designer Matteo Polli. Det deltar tre slike båter i VM, to fra Litauen og en fra Danmark. Denne båten er utviklet for å være størst i den minste klassen, og det har vært en god strategi. Under VM i ORCi i Italia i juni tok denne båttypen de fire første plassene. På femte plass havnet lillesøsteren Italia 9.98 konstruert av samme designer.

Norsk utfordrer

Favoritten i den minste klassen er svenske Patrik Forsgren med «Team Pro4u», en optimalisert First 36.7. Denne båten kan vise til svært gode resultater tidligere.

SEILmagasinet har god tro på norske «Ibb». Arcona 385 «Ibb» med Henrik Tangen som skipper og Dag usterud som taktikker kan bli en båt som kan ta Italia 11.98 og «Team Pro4u». «Ibb» har et overraskende gunstig måletall og kan vinne selv om de blir slått av Italia 11.98 over målstreken. «Ibb» vant sin klasse under Færderseilasen, var den minste båten i den største klassen under ORCi-NM og vant, og blir ett av Norges sterkeste kort under EM. Arcona 385 er en typisk allroundbåt med gode kryssegenskaper, slik Italia 11.98 også har. NM og Færder’n var det godt med vind. Typisk Hankø-vær vil nok passe bra. Spørsmålet blir om den er rask nok i lett vind.

RASK: Arcona 385 «Ibb» har oppnådd svært gode resultater på kort tid.
RASK: Arcona 385 «Ibb» har oppnådd svært gode resultater på kort tid.
SHORTHANDED: Brødrende Knutsen skal nå fått med seg fire til om bord.
SHORTHANDED: Brødrende Knutsen skal nå fått med seg fire til om bord.

Kan overraske

EM består av baneseilaser og to distanseseilaser. Under baneseilasene er det kryss og lenseegenskapene som gir uttelling. Det gjør at båter som kan plane, sjeldent får utnyttet sine egenskaper. På distanseseilasene derimot kan de det. Da kan feltets fem Farr 30 ha gode sjanser å hevde seg. Disse båtene krever også svært lite vind for å flytte på seg, og kan dra fordel av lettvinds baneseilas.

Melges 32 «Hotshot» har sammenlignbare egenskaper som Farr 30, men er enda mer ekstrem.

Det blir også spennende å følge shorthandedbåtene «Hyrrokinn», Sun Fast 3300 og First 34.7 «Lethe» under EM. Dette er båter som har hevdet seg svært godt med bare to i cocpiten.

KOMPAKT: Det deltar fire Farr 30 i EM, feltets minste båt.
KOMPAKT: Det deltar fire Farr 30 i EM, feltets minste båt.

Ulike egenskaper

I klasse C, den minste klassen, varierer båtstørrelsen fra 30 til 39 fot, mens det i klasse B varierer fra 36 til 45 fot, og fra 40 til 52 fot i klasse A, for de raskeste båtene.

Tidligere var det båtens måletall, GPH, som avgjorde hvilken klasse de ulike båtene havnet i. Det gjorde at båtstørrelsen varierte enda mer enn hva de gjør i dag. Det ble ofte de store og tunge båtene med lavt måletall som vant klassen. GPH-tallet er båtens måletall. Jo lavere nummer, jo raskere båt.

Kryssegenskaper avgjør

Nå er det CDL-tallet som avgjør klasseinndelingen. CDL står for Class Division Length. CDL-tallet kommer ut fra en formel hvor farten på kryss samt båtens seillengde er faktorer. CDL-tallet er utviklet for at de mindre og lettere båtene med høyt måletall ikke havner i klassen med digre og tunge båter. Da havner de i vindskyggen på første krysslegg, og mister sjansen til å hevde seg. Jo høyere CDL-tall, jo raskere skal båten være på kryss.