GRØNN: Arcona 410 kan leveres med hybridsystem. En elmotor står for framdriften, mens et dieselgenerator produserer strøm for å forlenge rekkevidden.
GRØNN: Arcona 410 kan leveres med hybridsystem. En elmotor står for framdriften, mens et dieselgenerator produserer strøm for å forlenge rekkevidden.

Grønnere Arcona

 Ny teknologi kan gjøre også seiling mer miljøvennlig. Arcona 41 kommer som plug-in hybrid. 

Publisert   Sist oppdatert
HYBRID: Om bord i Arcona 410H er dieselmotoren erstattet av et diesel-elektrisk driftssystem fra den finske produsenten Oceanvolt. Systemet består av en elektrisk motor montert på et seildrev, en Lithium batteribank, solceller, ...
HYBRID: Om bord i Arcona 410H er dieselmotoren erstattet av et diesel-elektrisk driftssystem fra den finske produsenten Oceanvolt. Systemet består av en elektrisk motor montert på et seildrev, en Lithium batteribank, solceller, ...

Test fra 2012: Arcona 410 mot Dehler 41

To seilbåter for lange dagsetapper, men med ulik pris. Det er svensk håndverk mot tysk masseproduksjon. Hodet sier Dehler, men hjertet sier Arcona. Det dreier seg om følelser mot fornuft.