NY: Arcona 345 erstatter 340 fra 2009.
NY: Arcona 345 erstatter 340 fra 2009.

Arcona med ny 34-foter

Arcona Yachts avslører planene for en spennende modell under messen i Dusseldorf i slutten av januar.

Publisert Sist oppdatert
FAMILIELIKHET: Gamle Arcona 340 på ny Arcona 345. Det er mange likheter.
FAMILIELIKHET: Gamle Arcona 340 på ny Arcona 345. Det er mange likheter.

I en pressemelding fra Arcona kommer det frem at den 10,4 meter lange båten skal være ideell for shorthandedseiling. Den kommer standard med rorkult, som shorthandedseilerne fortrekker, men kan også leveres med doble ratt. Foreløpig er det kun publisert en illustrasjon av nyheten, fra styrbord side, samt en tekstbeskrivelse.

LES: Arcona 340 i sitt rette element

Stort marked

Båter av denne størrelsen selger godt i Europa for tiden, hvor særlig JPK og J/Boats har vist vei, men også Jeanneau med sin Sun Fast-serie. Arcona 345 vil være i samme størrelsesorden, men mindre ekstrem, og med mer komfort. Det vil nok passe det skandinaviske markedet godt hvor vil også seiler mye tur.

Arcona har hatt suksess med sine to største modeller, og den nye 34-foteren vil arve detaljer fra disse.

LES: Sun Fast 3300, JPK 1030 eller J/99, hvilken er raskest

Tradisjonell innredning

Innredningen blir beskrevet som tradisjonell. Båten får to lugarer og badet akter. Badet får eget dusjrom og våttøyskap, som er unikt. Forpiggen får godt med skapplass, og køya blir bred i akterlugaren. Byssa vil heller ikke skuffe.

Innredningen er i mahogany eller eik.

Les test ac Arcona 435: Nær det perfekte

ELEGANT: Arcona har et lavere fribord og ett dempet formspråk.
ELEGANT: Arcona har et lavere fribord og ett dempet formspråk.

Hvem er konstruktøren?

Stefan Qviberg har vært en fast konstruktør for Arcona, men den svenske designeren gikk bort i 2018. Hvem som står bak linjene på nye Arcona 345 sier pressemeldingen ingen ting om. Vi har lagt de nye tegningene oppå gamle Arcona 340 og funnet mange likheter. Nyheten får litt høyere rigg, kjølen litt dypere, og litt overraskende, fribordet blir litt lavere. Undervannskroget er også litt dypere, som kan antyde at båten er blitt tyngre.

Det blir interessant å se båtens data, og ikke minst prisen i Dusseldorf. 

2010: Arcona 340 var nominert til Årets Båt i Europa for 2010.
2010: Arcona 340 var nominert til Årets Båt i Europa for 2010.