Eksperter med ulik oppfatning

SKADER: Are Wiig søker etter skader ved hjelp av hammer og hørsel. Metoden blir ble brukt av alle ekspertene, men nøyaktigheten ble diskutert i retten.
SKADER: Are Wiig søker etter skader ved hjelp av hammer og hørsel. Metoden blir ble brukt av alle ekspertene, men nøyaktigheten ble diskutert i retten.

Dette forklarte vitnene i rettssaken om Dufour

Høy ekspertise ble hyret inn av begge parter under rettsaken i Fredrikstad hvor en båteier klager kvaliteten på Dufour. Her får du ett oppsummering om hva som ble sakt under rettssaken.

Publisert Sist oppdatert

Rettssaken kjerne er konstruksjonen av en Dufour 405. Båten har en pålimts ramme som stiver av skroget, så kalt innerliner. Det er ingen tvil om at deler av denne rammen ikke sitter fast i skroget. Spørsmålet er om dette betyr om båten er sjødyktig eller ikke. Takstmann Are Wiig ga båteier Halfdan Solberg seilingsforbud. Dette mener Dufours eksperter er helt unødvendig, og at båten er trygg. Dufour påstår at skroget er sterkt nok i seg selv, og så lenge rammen sitter fast rundt kjøl og innfestning av rigg, så er båten trygg.

Gjennomanalysert båt

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

795,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER