Eksperter med ulik oppfatning

SKADER: Are Wiig søker etter skader ved hjelp av hammer og hørsel. Metoden blir ble brukt av alle ekspertene, men nøyaktigheten ble diskutert i retten.
SKADER: Are Wiig søker etter skader ved hjelp av hammer og hørsel. Metoden blir ble brukt av alle ekspertene, men nøyaktigheten ble diskutert i retten.

Dette forklarte vitnene i rettssaken om Dufour

Høy ekspertise ble hyret inn av begge parter under rettsaken i Fredrikstad hvor en båteier klager kvaliteten på Dufour. Her får du ett oppsummering om hva som ble sakt under rettssaken.

Publisert   Sist oppdatert

Rettssaken kjerne er konstruksjonen av en Dufour 405. Båten har en pålimts ramme som stiver av skroget, så kalt innerliner. Det er ingen tvil om at deler av denne rammen ikke sitter fast i skroget. Spørsmålet er om dette betyr om båten er sjødyktig eller ikke. Takstmann Are Wiig ga båteier Halfdan Solberg seilingsforbud. Dette mener Dufours eksperter er helt unødvendig, og at båten er trygg. Dufour påstår at skroget er sterkt nok i seg selv, og så lenge rammen sitter fast rundt kjøl og innfestning av rigg, så er båten trygg.

Gjennomanalysert båt

Halfdan Solbergs Dufour 405 er grundig gransket av ulike eksperter. Først ble båten kontrollert av takstmann Are Wiig. Han mente den var sjøudyktig. Båten ble så sent på verft hvor deler av innerlineren ble laminert fast til skroget av Slevikkilen Båtbyggeri. Videre har Peter Gustafsson fra Bærum Plast inspisert båten, samt komposittekspert Andreas Echtermeyer som er saksøkers sakkyndig.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her